2 lipo's laden

• Topicstarter Topicstarter lievenwa
  • Startdatum Startdatum
L

lievenwa

Guest
Ik vraag mij af of ik met mijn lader (graupner ultramat 10) 2 lipo's tegelijk zou kunnen laden van zo'n 5000 mAh met 2 balencers natuurlijk want zo'n ultramat duo plus 50 kost natuurlijk wel en pak geld
greeeetz lieven

In principe kan dat wel maar dan MOET je echt balancers op elke accu gebruiken. Doe je dat niet dan kan je de cellen die sneller vol zij dan de anderen heel snel mollen. De kans daarop is best redelijk want de ene accu kan minder ver leeg zijn dan de andere.
Het beste en het veiligste is gewoon elke accu op zich laden. Dus eerst de ene, daarna de andere. Dit geldt zeer zeker als je de accu's appart gebruikt.
Zou je de twee accu's altijd parallel gebruiken dan kan (beter moet) je de accu's wel parallel laden. Op dat moment is het gewoon één accu met meerdere cellen parallel.

Als je 2 lipo's parallel laad hoe moet je dan de balanceerkabels aansluiten van die 2 lipo's?
Zie hier op de balanceeradapter staan 3s en 6s staan maar hoe kan je dan de 2 balanceerstekkers daarop aansluiten?
Of moet je nog een ander kabeltje hebben?
Grt.

Het meest simple en veiligste in deze situatie is elke LiPo z'n eigen balancer. Als dat niet kan dan is het alleen met een boel kunst en vliegwerk te realiseren. Dat is niet aan te raden, zeker niet als je niet helemaal 100% zeker bent van wat je doet.
In het draadje aangegeven door cdrom flyer vindt je veel meer hierover.

Eh ernst, een balancer per lipo is volgens mij volstrekt nutteloos als je ze parallel laadt?!

Voor de topicstarter: kijk ook even naar het laadvermogen (Watt) van je lader. Dat zal een keer 50~100 Watt zijn.

Stel je wil een 3S 5A pakket laden met 50Watt, dan kom je uit op een laadstroom van 4A maximaal. Dat gaat nog niet, maar zijn je pakketten groter, gaat het al langer duren.

De Duo van Graupner is ook veel te duur voor wat ie bied. Kijk eens buiten de Graupne catalogus ;)

Back