2 maal bouwverslag Beech D18 Nick Ziroli.!

pff, het word pas overbodig als iemand 3 latjes gelijmd heeft, er een foto van maakt en dat op internet zet, en dat ie daar dan een paar reacties op krijgt van "mooi" en "netjes", ik heb er zo al 3 gezien :lol:

ziet er echt heel mooi uit han, serieus :worship: en lekker in de huiskamer aan het bouwen zie ik :wink:

ik wou je nog iets vragen maar dat ben ik nu vergeten....
 
Han, waar bouw jij trouwens op? Ik bouw op spaanplaat, maar dan kan ik die spelden die jij gebruikt dus echt niet gebruiiken; ik moet het met een hamertje doen om ze erin te krijgen...

Groetjes
Kim
 
Ha die Kim.

Was net je mail aan het lezen.
Ik bouw op ondertapijt, ook verkrijgbaar bij die bouwmarkt.
Kost ook bijna niets.
Het is een soort van zachtboard.
En die andere vraag:
Je kunt gewoon 4mm gebruiken.
Maakt weinig uit.
Anders maak je nog wat gaatjes te verlichting.
En anders even de schuurklos er over.
Dan ik het ook rap wat dunner.

Groeten Han.
 
Han,

Fijn, dankje. Ga ik vanmiddag die bouwmarkt maar eens opzoeken.
Alleen, ik heb nog een probleem. De zijkanten van de romp bestaan uit langere planken van 105cm...
Moet ik het dan toch maar bij die zaak in Engeland bestellen dan??
 
Hoi Han,

Kan niet anders zeggen dan dat het er heel mooi uit ziet, met mooie inventieve oplossingen.

Groet Huib
 
Hallo forummers......
Wie denkt dat het hier stil is die heeft het verkeerd.
Het is hier veel gedaan.
Nu we weer wat meer ruimt hebben ook maar verder met de romp.
Alle liggertjes zitten er in.
En de vleugels zijn uitgelijnd op de romp.
En het planken van de romp is begonnen.
Een hele klus.
Er moeten ongeveer 20 baalsa plankjes weg geplakt worden.
Zie hier het begin is er.

beech%20176.jpg


Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Goeiedag zeg!

Jij gaat ook maar door!
Ziet er heel mooi uit allemaal
moet idd aardig wat balsa op voor de beplanking :roll: :roll:

Succes verder, ziet er super uit!

Ralf
 
ik vraag me af hoe groot de doos wel niet moet zijn als hier een kit van bestaat :lol:

ziet er echt heel mooi af, gaat deze ook mee naar de vliegende schaalmodellen meeting?
 
Misschien gaan we ook voor de Beech i.p.v. een wellington Ralf........
Nou nou, die liefde voor de Wellington zit ook niet erg diep! :|

Er is vast wel iemand die een lijstje van grote meermotorige vliegtuigen wil samenstellen, dan kunnen jullie daar nog eens eerst goed naar kijken. :wink:


jan.
 
Han wat voor lijm gebruik je om de beplanking vast te zetten?
Groene ZAP of gewoon witte houtlijm (en spelden/tape om ze te fixeren)

Enig idee wat hij vliegklaar gaat wegen?



Groet, Ralf
 
He jongens bedankt voor de aanmoedigingen!!!!!

Strutter.
Gebruik gewoon witte houtlijm.
En dan gewoon rustig latje voor latje er op.
Of gewoon een plank in 1 keer.
Goed tapen is het halve werk.

En dan het vlieggewicht.
Zal zo rond de 15 kilo uitkomen.

Hier nog een draadje daar zie je die van Eric.
beech D18 Eric.
Is echt even de moeite waard.
Verder zijn er op internet niet echt interesante deraadjes tevinden van de Beech.

Groeten Han de Bouwwer.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update!!

En zo maak je de plankjes aan elkaar.



beech%20187.jpg


beech%20188.jpg


En dan lekker tapen.
beech%20190.jpg




Tot de volgende keer.

Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
hezik zei:
Ziet er nog steeds goeduit allemaal Han! Het is toch een schitterende kist.

Wat betreft dat lijmen, ik weet dat dit bij hout als triplex etc voordelen heeft, maar ik betwijfel dat zo'n zigzagverbinding bij balsa steviger is dan gewoon rechttoe-rechtaan lijmen. Dit omdat balsa zelf al zwak is.

Als je twee platen balsa tegen elkaar aanlijmt (gewoon rechte lijmverbinding) en dat gaat belasten, breekt het al naast de lijmverbinding.

Constructietechnisch natuurlijk wel de mooiste oplossing, maar ik denk overbodig bij dun balsa..

Ik wil, misschien ten overvloede, suggereren dat een zig-zag patroon met hoeken van 45 grd. optimaal is. Een groot aantal zig-zagjes levert wel een groot lijm oppervlak op, maar de enkelvoudige V-verbinding doet het ook heel goed. Gelet op de eigenschappen van balsa zal je inderdaad snel een punt bereiken waar de balsa eerder bezwijkt dan de lijm. Essentieel blijft de 45 grd hoek omdat onder pure trekbelasting de schuifspanningen daar (45 grd) maximaal zijn, en daar zit dan precies je lijmverbinding! Dus toch doen.
 
Back
Top