2 meter Funtana 140 van SebArt.

De 2x2 Funtana van http://www.sebart.it/ is al even ter sprake gekomen in dit http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=44313 draadje van Alexzzz maar verdiend toch wel een aparte review.

De ARF kit is van hoge kwaliteit en is een behoorlijk stuk lichter van constructie dan de bouwdoos versie van Harald Weiershaüser http://www.emhw.de/ Het kale model van SebArt weegt 2,5 kilo tegen 3 kilo voor de door Didier gebouwde Funtana pro. Hierbij moet nog bedacht worden dat Didier een ervaren bouwer is die geen gram te veel heeft aan gebracht.

Het enige minpuntje was een te zwakke stabilo bevestiging wat de eerste de beste snaprol dan ook niet overleefde. De nadien aangebrachte verspanning met 4 spandraden is eigenlijk een must.

Hoewel het model in principe bedacht is voor brandstof aandrijving is het eenvoudig om te bouwen naar elektro. Er is een speciale ombouwset in de handel voor de vertraagde Hacker motoren maar daar heb je niks aan als je een buitenloper wilt gebruiken.

De door ons gebruikte setup is:
Motor: Strecker 435.30
Regelaar: Graupner (Jeti) compact control 90
Aandrijf akku: 10s2p 2100 hyperion litestorm (16C-22C)
Prop: Menz 18x8
Ontvanger: Futaba 149DP
Ontvanger akku: 2s 2100 hyperion litestorm (16C-22C) met Powerbox Digi-switch regulator.
Servo's: Hoogteroeren 1xJR8811 (19Kgcm), rolroeren 2xHitec 5945 MG (13Kgcm) en richtingroer 1xHitec 5945 MG (13Kgcm).

Opmerkingen: Volgens de handleiding zijn 2 hoogteroer servo's van minimaal 9Kgcm voorzien in de stabilo helften. Vanwege de verwachte zwaartepuntsproblemen bij gebruik van een veel lichtere elektromotor is gekozen voor slechts 1 voldoende sterke servo die onder de cockpit is aan gebracht en met pull-pull kabels de twee hoogteroeren beweegt.

Helaas is de nieuwe Futaba G3 ontvanger niet bruikbaar gebleken voor dit soort multikilowatt projecten. Ondanks alle mogelijke vormen van ontstoringen is de rijkweidte met draaiende motor beslist onvoldoende om te kunnen vliegen. De wat minder gevoelige 149DP voldoet echter prima.

De Hitec servo's zijn onbruikbaar zonder eerst met de speciale progbox op de kleinste resolutie te zijn geprogrammeerd. (Ze zullen bij Hitec wel wat meer omzet in die kastjes hebben willen genereren :evil: )

De Strecker motor is van topklasse maar helaas zijn de gegevens van de site wat bejaard. De aktuele versies van de "dikke" motoren zijn wat zwaarder en hebben een wat hogere Kv.

Met de volgens de site aanbevolen APC 20x8E trok de motor geen 60A maar 120A! De levensduur van de prop bedroeg bij 17Kg trekkracht en 4000Watt dan ook slechts enkele seconden!

Na wat geexperimenteer zijn we uitgekomen op een houten Menz 18x8
Dit is de zelfde prop als op onze 3W fun extra benzine motor is gemonteerd. De Elektromotor draait deze prop echter 1000rpm meer!

Door het lage vlieggewicht van 4,5 kilo compleet (Daar hoeft dus geen brandstof meer bij!) is het model in staat tot zeer krap echt 3D werk.
In tegenstelling tot de Hacker aandrijving is met de Strecker motor ook voldoende snelheid te maken om het gewone strakke kunstvucht werk mooi te vliegen.

Een video van een vlucht met helaas wat veel wind: http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/FuntanaQueen.wmv

Foto"s:
FuntanaS%20(1).jpg


FuntanaS%20(7).jpg


FuntanaS%20(4).jpg


FuntanaS%20(5).jpg
 
Door de G3 ontvanger zo ver mogelijk van de aandrijving (regelaar, accudraden e.d.) te plaatsen, werd daar het bereik niet beter door? Toch raar dat de beste ontvanger van Futaba niet te gebruiken is in dit soort electrokisten... (in mijn 95cc Sukhoi doet hij het overigens perfect, met een goede reikwijdte, wel uit voorzorg 70cm bij de ontsteking uit de buurt)

Grt.
 
Daar ik ruime ervaring met elektro modellen heb was vanaf het begin de ontvanger onder de romprug, achter de cockpit geplaatst. Op de foto's kun je nog net de 149DP zien zitten. Om de G3 te laten functioneren moet je hem op 14 meter achter het model aan de bedrading meeslepen :D .

Het stoorveld van een multikilowatt elektro aandrijving moet je niet onderschatten. Als de motor draait gaan zelfs digitale camera's beelvervormingen vertonen indien ze zich binnen een paar meter afstand van de motor bevinden. (Derk moet niet te dichtbij torque rollen dus. :D )

De Futaba G3 ontvanger is gewoon erg gevoelig en heeft de nodige problemen met een storingsrijke omgeving. (High power elektro, turbine elektronica en sommige benzine ontstekings elektronica.)

In de 3w fun extra functioneerd de G3 prima. In de Funtana dus niet. Het simpel uitwisselen tegen de minder gevoelige 149DP lost alles op.

Omdat de 2 hoogteroeren door 1 servo worden bewogen is het nadeel van de 149DP natuurlijk ook niet zo groot meer.
 
Hier nog een fototje van de Elektro Meeting in Venray.

Geeft een redelijk idee welk formaat zo'n Funtana heeft.

Funtana_TeamV.jpg


Alhoewel je met het aangegeven gewicht niet zou verwachten dat 2 personen nodig zijn om de kist te handelen :)

Rick
 
Bedankt voor de mooie filmpjes jongens!!!

Dit is altijd weer een mooie motivatie voor mij om nog meer te gaan oefenen en te oefenen en oefenen en als ik dan klaar ben nog meer te oefenen. Pffff... wat een vliegkunsten zeg.

Helaas moet ik eerst nog aan het bouwen gaan voordat de Funtana feeling kan krijgen.

Groeten,
Jeroen
 
wat is het gewicht van die strecker, en met welk amperage en toerental draait i die menz nu rond :?:

groeten
 
Tsja, unieke en fantastische kist, elke keer weer genieten als ik 'm zie vliegen.
En die servo's, wauw, zo nauwkeurig.
Zeer groot snelheidsbereik, superpower, ongelofelijke pull-out en "instant superfast throttle response", waarbij een OS 160 toch altijd eerst even moet nadenken "ah, men wil meer vermogen, laat ik dat dan maar geven"
En dan grootmeester Derk aan de knuppels :D :wink:
 
E-meeting Venray:


IMG_0730_1.JPG




IMG_0795.JPG




IMG_0797.JPG




IMG_0799.JPG




IMG_0804_1.JPG




(...moest naar 420 resizen om onder de 100K te komen en raak nog steeds scherpte kwijt, moet toch eens uitzoeken hoe ik kan resizen naar 640 X 480, onder 100 k blijven en nog scherp...)

[EDIT] Dit ziet er al beter uit :D

IMG_0793%20%28Medium%29.JPG


IMG_0803%20%28Medium%29.JPG
 
mmh, die stup had ik ingedachten voor een Funtana S 90 ;) Maar die schatte ik dan ook op 2.5kg leeg.... Deze lichte S140 is dan stukken leuker :)

Ik ben ook wel benieuwd naar het vermogen nu, ik denk toch wel 90A oid niet? Trekkracht net iets over de 10kg?
 
Ja Bert / Dick, we willen cijfers! :wink:
Ampjes, Voltjes, Wattjes, trekkracht, RPM prop... :D


Mvg,

Koen
 
echt een mooi shot van de funtana in meskant met op de achtergrond die bomen.

ik zou graag de fullsize daarvan hebben
 
Hey Bert,

Wat een gele kist en gouden vingers allemaal niet kunnen doen hé :wink:

Bert zei:
De Hitec servo's zijn onbruikbaar zonder eerst met de speciale progbox op de kleinste resolutie te zijn geprogrammeerd. (Ze zullen bij Hitec wel wat meer omzet in die kastjes hebben willen genereren :evil: )


Welke resolutie zit er dan standaard in geprogrammeerd?

Ik ben een Yak 54 van 2m16 aan het bouwen die vol zit met de HS-5985MG's (opvolger van HS-5945MG) en daar is geen progger aan te pas gekomen.
Naar mijn mening is de nulstelling goed, ze zijn snel en lopen soepel.
Dus waarom de resolutie verkleinen?

Groeten,

Joeri
 
@Val en anderen: De Strecker weegt net onder de 600 gram. Het toerental is net geen 9000 rpm bij 80A. Dat doet dan ongeveer 12 kilo trekkracht. Dit is met een volle akku en gemeten na ca. 1 seconde. Het zal duidelijk zijn dat je een dergelijk vermogen nooit nodig hebt maar het is wel fijn dat er altijd nog wat reserve is. Om de lipo's te ontzien ga ik voorlopig ook geen vol gas metingen meer doen.

@Joeri: De Hitecs komen tegenwoordig standaard op resolutie 2. Dat is zo verschrikkelijk onprecies dat ik me afvraag wat je daar mee moet. (Een piloten pop z'n handje op en neer laten bewegen of zo?) De kleinste resolutie is 1 en dat is nog steeds niet overtuigend in vergelijking met de JR 8811.
 
Op grond van mijn foto's kom ik tot toerentallen tussen 6000 en 7000.

Principe:
Schatten hoevaak het onscherptegebied van een prophelft in een cirkel past.
Dit blijft uiteraard een schatting, dus onnauwkeurig.
Dit combineren met de gebruikte sluitertijd (uit de EXIF info van de foto).

Voorbeeld:
Het onscherptegebied van een prophelft past ongeveer 6 keer in een cirkel en de gebruikte sluitertijd is 1/640.
In een volle seconde heeft de prop dan 640 van die "stukken" afgelegd ofwel 640 x 1/6 = 640/6 = 106,666... hele cirkels (omwentelingen)
In een minuut (60 seconden) dus 60 keer zoveel ofwel 60 x 106,666.. is ongeveer: 6400
 
80A bij 9000 toeren... dat is erg mooi :) Leuk setup en niet nodig... tja, 200+ pk heb je op de weg ook niet nodig :) maar het is wel verdomde leuk. maar het vermogen zit op bijna 3:1 qua trekkracht? Heb je kist nog verder verstevigd??? Mijn extra heeft extra carbon voor bij de motor bevestiging. Met 12kg trekkracht (en de bijbehorende torsie krachten) zou je ook gaan verstvigen lijkt me.
 
Back
Top