2 motoren, 2 regelaars, 1 ontvanger, BEC?

• Topicstarter Topicstarter CC
  • Startdatum Startdatum
Het hier aangegeven schema kan werken maar je moet inderdaad ingrijpen in de zender. Ik ken het schema van deze zender niet uit m'n hoofd maar ik denk wel ongeveer te weten welke chips er worden gebruikt. Als dat klopt dan zal deze oplossing inderdaad werken.
Een ander nadeel is dat je eerst de schakelaar om moet zetten om sturen mogelijk te maken en dat moet je doen met beide knuppels op 0 anders zal je direct rechts of links af gaan omdat de motoren niet meer even snel zullen draaien als je de schakelaar omzet.
Helaas kan ik je niet zo een simpele oplossing geven want ik weet niet hoe "handig" je bent met elektronica en of je (goed) kan solderen. Je moet ook uitkijken met stoorsignalen die door de waarschijnlijk lange extra draden kunnen worden opgepakt. Nu hoef je je daar geen enorme zorgen over te maken maar ik heb in de vele jaren die ik in de elektronica heb gewerkt heel "vreemde" dingen gezien en meegemaakt.

Er is echter een veel simpelere oplossing en dat is een kleine stukje elektronica in het model dat twee kanalen mixt.
Voordat er computerzenders waren met mixers standaard ingebouwd, hadden we vaak zo'n simpele mixer in ons model zitten. In vliegtuigen was dat soms een probleem wat ruimte en gewicht aangaat maar in een boot was dat zelden of nooit het geval.
Later kon je voor bepaalde zenders speciale mixerprintjes kopen die in de zenders konden worden ingebouwd. Dat was erg makkelijk want dan kon je met 1 mixer toe en niet met een mixer in elk model waar je die mixer in nodig had.
Nu weet ik niet waar je de mixer voor nodig hebt maar kijk eens HIER. Dit is een voorbeeld van zo'n mixer en ze kosten niet veel.
Je sluit de 2 ingangen van de mixer aan op de uitgangen van de ontvanger die je wilt mixen. De servo's of ESC's sluit je aan op de uitgangen van de mixer. Als links en rechts omgedraaid zijn hoef je alleen de 2 uitgangen van de mixer om te wisselen. Zijn "gas" en sturen omgewisseld dan wissel je de 2 ingangen van de mixer om.
Dit lijkt mij de simpelste en waarschijnlijk ook de goedkoopste oplossing. Wil je toch de zender ombouwen dan kan dat natuurlijk en zoals ik al aangaf denk ik dat het ook zal werken.

Beste allemaal.

Volgens mij is dit al vaker gevraagd op het forum;
Dit zou ook een optie kunnen zijn; https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=124

Dit is een helemooie optie, maar gaat mijn niveau te boven;
https://github.com/MarcoStoffers/TwoPropMixTiny

Zelf heb ik een systeem uit GB, in gebruik.
Het werkt, maar groot nadeel is dat je er niets van in kunt stellen.
Bij volvermogen, werkt het systeem ook zou van mij niet hoeven.
Vandaar dat het systeem hierboven een goede optie zou kunnen zijn.

Succes Peter

PS: maar wel benieuwd wat de uitkomst wordt. Heb zelf deze zender ook nog in gebruik, met veel plezier.

Laatst bewerkt:
Hoi Ernst en Peter,

Jullie voorstel zit er heel erg interessant uit!
@Ernst: jouw voorgestelde mixer (mtroniks.net) is niet meer op voorraad.
@horsepower : Die mixer op de duitse website doet volgens mij hetzelfde als wat Ernst voor ogen heeft en die is nog op voorraad :banana: Ik zie alleen wel in de beschrijving dat je hem kunt programmeren. Hoe kan ik programmeren met zo'n "antieke" setup?

Laatst bewerkt:
Om nog even op dit onderwerp terug te komen. Als ik het goed gelezen heb dan was de vraag of discussie hoe twee motoren met een en twee knuppels te kunnen bedienen. En daarin voldoet deze "mixer". En inderdaadmoet je zoals Ernst opmerkt de schakelaar omzetten met de knuppels in de neutraalpositie. In mijn Smit Finland heb ik de door Ernst voorgestelde mixer een poosje uitgeprobeerd en vond het geen succes. Om met een "losse" boot te spelen is het leuk, maar slepend is het een ramp. Rechtuit varend geen probleem, maar zodra je gaat sturen gaat één motor langzamer draaien en verlies je trekkracht. Geef je nog meer roer dan gaat één schroef achteruit draaien en is de trekkracht 0. En slepend (dus trekkend) is dat niet wat je wilt. Althans ik niet. Natuurlijk moet eenieder maar zelf beslissen hoe hij met zijn boot wil varen. Probeer hiermee alleen maar aan te geven dat je met een mixer die de draairichting van de schroeven om laat draaien het schip slepend of trekkend een heel onnatuurlijk gedrag krijgt. Het heeft even geduurd eer ik de logica van de mixers in mijn MPX Profi 3010 door had. Maar daarna d.m.v. een schakelaar de SB motor aan de linker knuppel kunnen koppelen. Diezelfde schakelaar zet dan ook het stuursignaal voor het roer op 50%. Trekkend wordt de beting het draaipunt en wil de boot veel sneller draaien dan los varend. Voor mij werkt het op deze manier natuurgetrouw en is de boot beter beheersbaar. Kijk maar of het je aanspreekt. Gr. Klaas.

Hoi Klaas,

Kijk, en zo beland je in een discussie haha
Ik begrijp jouw redenering en voor een sleper is krachtverlies niet echt een optie.

Ik ben op zoek naar een makkelijk systeem om het aan de praat te krijgen en als ik jou verhaal zo lees gaat m'n voorkeur daar weer naar uit.............. Knettergek word je van al die opties :frustie::hammer:

Luit, Voor mij is er met zo'n oude zender (mits er geen mixers zijn), maar één optie en dat is de ingreep die ik heb beschreven. Kan me voorstellen dat je er (even) tegenaan hikt. Maar met een soldeerbout, een halve meter draad, een schakelaar en wat tin is het in een kwartiertje gebeurd. Bij de ene potmeter zet je een extra draad op de middenpoot en soldeert die aan de schakelaar. Bij de andere potmeter soldeer je aan de middenpoot de witte draad los en zet je die aan de schakelaar. Van die middenpoot zet je een nieuwe draad naar de schakelaar. Op die manier hoef je niets door te knippen en is het eenvoudig weer in de originele staat terug te brengen. Aan jou om het ei te leggen welke weg je inslaat. Moet toch zeker lukken! Gr. Klaas.

Hoi Klaas,

Het is voor mij ook allemaal splinternieuw. Plat gezegd, een bootje bouwen lukt me wel maar elektronica is niet helemaal m'n ding. Toch wil ik dit ook onder de knie krijgen!
Een zender met alle toeters en bellen van tegenwoordig is voorlopig financieel voor mij nog niet haalbaar en deze oude zender kon ik (met toebehoren) voor een prikkie overkopen.
Op een oude fiets moet je het leren toch? haha
Ik ga voor nu in ieder geval voor jouw optie!

Ernst en Peter natuurlijk bedankt voor het meedenken en ik kom in de loop van de tijd vast nog wel met een handvol vragen.

Een beetje koudwatervrees is nooit weg Luit. En het ene ligt je beter dan het ander. Verder is er met die oude zenders niets mis. 3/5 van mijn zenderpark is uit de vorige eeuw en 2 daarvan heb ik, met goed gevolg, van 40 Mhz omgebouwd naar 2,4 Ghz. Maar in 1975 had ik al eens een 2 kanaals 27 Mhz zendertje gebouwd voor mijn avatar. Het opbouwen van al mijn kennis heeft dus een kleine 50 jaar geduurd. En in het begin was er nog geen internet om te raadplegen. Bouw je kennis stap voor stap op en maak een stappenplan voor elk project. Dat geeft inzicht en gemak bij de uitvoering daarvan. Wordt wel wat! Zouden ze in Groningen zeggen. Gr. Klaas.

Ahoi,

Schakelaar in stand 1:
De motoren werken onafhankelijk van elkaar.

Schakelaar in stand 2:
Allebeide sticks sturen 1 motor aan.
Hoe kan dit? Moet ik de twee buitenste draden op de schakelaar dan omwisselen?

Greetings,
Luit

Laatst bewerkt:
Luit Goed op het schema kijken welke draad aan welke pen van de schakelaar komt. En dan moet het duidelijk worden. En je moet de goede achakelaar hebben natuurlijk. Twee standen schakelaar, die de middenpen aan de linkse of rechtse pin koppelt. Gr. Klaas.

Back