Hallo,
Ik ben sinds kort begonnen met vliegen, heb me aangesloten bij een club.
Bij deze club zijn er 3 brandstof hoogdekker trainers en 4 instructeurs die op vaste dagen les geven. Nu heb ik met de diverse trainers gevlogen en 2 daarvan hebben een 2 takt motor en 1 heeft een 4 takt motor.
Het valt me op dat de 4 takt stabieler en rustiger loopt en ik krijg de indruk dat de motor krachtiger is. En ik vind het gluid mooier, maar dat is persoonlijk.
Na deze lange intro kom ik tot mijn vragen.
Ik begrijp dat de kleppen en stangen van een 4 takt motor een zwak punt kunnen zijn. Maar wanneer kies je voor een viertakt of voor een 2 takt motor. Ik denk hierbij aan hoog en laagdekker trainers met een spanwijdte tot een kleine 2 meter. En wat zijn de praktische voor- en nadelen dan.
Ik kon al googelend niet een echt bevredigend antwoord vinden.
Zo, het ei is eruit
Groet Rolver
Ik ben sinds kort begonnen met vliegen, heb me aangesloten bij een club.
Bij deze club zijn er 3 brandstof hoogdekker trainers en 4 instructeurs die op vaste dagen les geven. Nu heb ik met de diverse trainers gevlogen en 2 daarvan hebben een 2 takt motor en 1 heeft een 4 takt motor.
Het valt me op dat de 4 takt stabieler en rustiger loopt en ik krijg de indruk dat de motor krachtiger is. En ik vind het gluid mooier, maar dat is persoonlijk.
Na deze lange intro kom ik tot mijn vragen.
Ik begrijp dat de kleppen en stangen van een 4 takt motor een zwak punt kunnen zijn. Maar wanneer kies je voor een viertakt of voor een 2 takt motor. Ik denk hierbij aan hoog en laagdekker trainers met een spanwijdte tot een kleine 2 meter. En wat zijn de praktische voor- en nadelen dan.
Ik kon al googelend niet een echt bevredigend antwoord vinden.
Zo, het ei is eruit

Groet Rolver