2 of 4 takt

Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met vliegen, heb me aangesloten bij een club.
Bij deze club zijn er 3 brandstof hoogdekker trainers en 4 instructeurs die op vaste dagen les geven. Nu heb ik met de diverse trainers gevlogen en 2 daarvan hebben een 2 takt motor en 1 heeft een 4 takt motor.
Het valt me op dat de 4 takt stabieler en rustiger loopt en ik krijg de indruk dat de motor krachtiger is. En ik vind het gluid mooier, maar dat is persoonlijk.

Na deze lange intro kom ik tot mijn vragen.
Ik begrijp dat de kleppen en stangen van een 4 takt motor een zwak punt kunnen zijn. Maar wanneer kies je voor een viertakt of voor een 2 takt motor. Ik denk hierbij aan hoog en laagdekker trainers met een spanwijdte tot een kleine 2 meter. En wat zijn de praktische voor- en nadelen dan.
Ik kon al googelend niet een echt bevredigend antwoord vinden.

Zo, het ei is eruit :p

Groet Rolver
 
Een viertakt is wat duurder dan een 2 takt
Een viertakt levert ook minder vermogen per cc dan een twee takt waardoor je een zaardere motor zal moeten toepassen.
Zelf vlieg ik alleen met 4 takt en heb nog nooit probleemn gehad met klepstoters ed
af en toe kleppen stellen, that's all.

Als je het geld hebt zou ik altijd 4 takt kiezen. vanwege de mooie rustige loop en het geluid. (maar het is wel smaak dus)

PS

Luxe zeg, een club met eigen lestoestellen!
 
Tja 2 takt of 4 takt. Bij mij komt er niet anders in dan 4 takt, het geluid is veel mooier, het koppel is groter, motor loopt zuiniger en bij als alles een beetje goed afgesteld is dan tik je hem zo aan. De keerzijde van dit moois is het iets lagere toerental, de aanschafprijs is hoger en ja het vraagt wel wat meer onderhoud. Ik bedoel hiermee afterrun en weleens kleppen stellen. Verder gebruik ik de 4 takt met goede resultaten op eigelijk alle toestellen. Pylon racers twijfel ik een beetje aan maar die heb ik niet.

Even een paar 4 takt merken op een rijtje;

Saito;
Prima motor, goed te verkrijgen in Nederland, geeft goede prestaties. Zit kwa prijs in de middenmoot.

OS-max;
Prima motor, goed verkrijgbaar in Nederland, geeft goede prestaties. Zit kwa prijs bovenin en vind ik gewoon duur.

SC, ASP, Thunder Tiger, Magnum;
Eigenlijk zijn dit klonen van OS-max. Zijn in Nederland niet zo gemakkelijk verkrijgbaar in Engeland zijn ze wel goed verkrijgbaar. Verder geven ze goede prestaties doch iets minder dan OS of Saito maar wel ruim voldoende om goed te kunnen vliegen. De prijs is daarentegen de goedmaker, goed gezocht op internet kan men hem voordelig terugvinden.

Verder geld voor alle motoren goed in laten lopen op een stevige teststand.
 
Bedankt voor de goede informatie. hier kan ik wat mee.
Eerst dacht ik dat ik alleen electrisch zou gaan vliegen, maar ik vind brandstof toch ook erg leuk. Dus misschien ga ik wel wat knutselen deze winter.

@ femmo: Ik vond het ook een grote luxe, zeker gezien het feit dat de club amper 40 leden telt.
Deze winter gaan ze 2 nieuwe trainers bouwen (de voorzitter heeft een enorme werkplaats voor zijn speeltjes) en dan help ik ook mee.
Lijkt me een leuke en nuttige ervaring.

Groet Rolver
 
Bedankt voor de goede informatie. hier kan ik wat mee.
Eerst dacht ik dat ik alleen electrisch zou gaan vliegen, maar ik vind brandstof toch ook erg leuk. Dus misschien ga ik wel wat knutselen deze winter.

@ femmo: Ik vond het ook een grote luxe, zeker gezien het feit dat de club amper 40 leden telt.
Deze winter gaan ze 2 nieuwe trainers bouwen (de voorzitter heeft een enorme werkplaats voor zijn speeltjes) en dan help ik ook mee.
Lijkt me een leuke en nuttige ervaring.

Groet Rolver


ondanks dat ik nog geen 40 ben, ben ik wat dat betreft vrij ouderwets;
-bouwen hoort er bij
-brandstof is mooier dan electro

(electro is wel eenvoudiger in gebruik schoner sterker......etc)
 
Ik heb 20 jaar electro gevlogen maar ben nu helemaal terug bij brandstof. Ik vind het voegt een extra dimensie toe. Ik vind het gepruts aan zo'n motor ook best wel mooi. En inderdaad het is waar electro is schoner en sterker, al moet ik er niet aan denken dat een prachtig schaalmodel door de lucht zoeft zonder het mooie sonore geluid van een halfgas draaiende 4 takt. Moet je nog leren vliegen doe dit dan wel met electro dan heb je de volle aandacht alleen voor het vliegen. Die brandstofpruttel komt later wel.
 
Lessen doe ik in alle luxe :D:D
Voor mezelf heb ik een paar foampjes :rolleyes:

Maar je moet wel vooruit blijven denken nietwaar ;)

Groet, Rolver
 
... Ik kon al googelend niet een echt bevredigend antwoord vinden. ...
Gezocht op takt OR tact in de titel (ik heb takt noch titel :mrgreen:).
Beetje selecteren/schiften levert dan dit op:


Meer zoektips/zoekmogelijkheden, ook handig voor Google en IxQuick
FAQ zoekfunctie


... Luxe zeg, een club met eigen lestoestellen!
Gauw ook je woonplaats of regio opgeven in je profiel, dan weten wij wel welke club dat moet zijn. En dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

... brandstof is mooier dan electro ...
Ik praat niet meer met jou ;)
Ik heb 20 jaar electro gevlogen maar ben nu helemaal terug bij brandstof. ...
En met jou ook niet meer ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, een beetje vreemd ga je wel door alleen al het brandstof gedeelte te openen.
Bedankt voor je reactie en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het googelen tussen het werken door was, de hitte zullen we maar zeggen :rolleyes:
Inmiddels zie je aan mijn woonplaats dat er niet veel leden van het forum van deze luxe gaan profiteren.:D
Desalnietemin hierbij de link Haderslev RC Modelflyveklub - Begynderguide en zoals je kunt lezen :cool: heb ik geen woord teveel gezegd.

Groet Rolver
 
Ron, een beetje vreemd ga je wel door alleen al het brandstof gedeelte te openen. ...
Sssssssssssssssst!
Weten we in ieder geval dat we je niet naar winkels in NL hoeven te verwijzen :mrgreen:

Eerder genoemde zoek-methode kun je ook in dit forum toepassen
www.modelflyvning.dk

En vanavond begint de tweede serie van Forbrydelse (= NL misdaad) hier op Nederland 2 :)
The Killing - Uitzending Gemist
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 20 jaar electro gevlogen maar ben nu helemaal terug bij brandstof. Ik vind het voegt een extra dimensie toe. Ik vind het gepruts aan zo'n motor ook best wel mooi. En inderdaad het is waar electro is schoner en sterker, al moet ik er niet aan denken dat een prachtig schaalmodel door de lucht zoeft zonder het mooie sonore geluid van een halfgas draaiende 4 takt. Moet je nog leren vliegen doe dit dan wel met electro dan heb je de volle aandacht alleen voor het vliegen. Die brandstofpruttel komt later wel.

Electro is leuk.
De electro vliegers bij mij in de club hebben het voorrecht de brandstof vliegers smakelijk toe te lachen als er eens een motor niet lekker start, of als er 1 er mee stopt in de lucht ;-)

Daarentegen hebben wij als brandstof vlieger het voorrecht de electro vliegers toe te lachen als ze met een grote accu/aggregaat aan komen sjouwen, of na een vlucht of 3 a 4 als ze op hun oplader moeten wachten. Daarnaast hebben wij ons het voorrecht verworven om ze uit te maken voor "het onder de plak zitten", aangezien de meeste verstokte electrovliegers een schoon voertuig blijkbaar erg belangrijk vind :mrgreen:

Op de 1 of andere manier zit ik regelmatig in de hoek waar de electromannen me toelachen, dit begint al als je een poetsdoek klaarlegt..
Maar ze maken me niet gek, als er een brandstofmotor op kan, gaat deze erop :mrgreen:
In de storm van electro vind ik het steeds grappiger worden als er dan eens een keer wel een nitro aangeslingert wordt

en om een stel mensen (gewoon toeschouwers, wisten nergens vanaf) te citeren toen ik mijn 600 heli starte, even op mijn collega vlieger met een 600 electro wachtte, waarna ik met de mijne de lucht in ging: "kijk, dat is nou een echte heli"

:mrgreen:
 
@Student,

Herkenbaar verhaal :-) ! Je slaat alleen het bolle lipo verhaal nog over, de wachttijden van het bestellen bij Hobbyking, welke motor moet ik nou ook alweer hebben waarvoor hoeveel KV etc. En nou vergeet ik de extra wachttijd en het betalen van invoerrechten etc. Electrovliegers missen ook de lucht die zo herkenbaar is aan het vliegen van brandstof. Als ik gevlogen heb (gisterenavond nog) dan weet ik aan de lucht waar ik mee bezig geweest ben. Dan thuiskomen het spul ophangen op zolder en even poetsen en nalopen alles. Dit alles mis je met electro.

Maar even terzijde voordat iedereen weer brandstof vliegt :-) ; Het vliegen met vliegtuigjes blijft een enorm leuke hobby of je dat nou electrisch doet of met brandstof, het vliegen bind ons samen.... al raad ik aan electrokisten uit de buurt te blijven.... ik heb er 3 weken geleden er een letterlijk verpulverd in een midair, allemaal brokjes van een cm. (uiteraard niet met opzet!) Ik ging er vol in van achteren toestel verpulverd startwiel zat tussen mijn propellor gehaakt anders had ik het niet gemerkt met vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind en dat is mijn persoonlijke mening dat het voor op een vliegtuig moet pruttelen of dat nu 4 of 2 tact is, ik gebruik beide en het klinkt mij als goede muziek in de oren. Het poetsen neem ik op de koop toe en dat hoort bij brandstof vliegen.
 
Ach ik lach altijd iedereen uit.. we zijn allemaal maar een beetje aan het klootviolen op het veld ja toch? LOL. :D

Elektro en brandstof hebben bij mij een aparte plek..

Op een schaalkist hoort gewoon een mooi lopende brandstof motor.
Of dat nou een 2takt 4takt nitro is of benzine in die klasse..
Dat geeft gewoon dat stukje dimensie wat weinig kan overtreffen.

Op mijn pattern flyers (sebart) moet gewoon een elektro motor.. dat ziet en vliegt gewoon meer met stijl.. dat moet gewoon clean zijn.

Op een "Schaal" heli, moet gewoon een Turbine en minimaal een elektro motor, maar absoluut geen nitro motor.. dat klinkt niet en ziet er qua vliegbeeld niet uit.

Op een Jet, dat zegt het al moet gewoon een Turbine.. geen EDF geen Nitro motor. maar een Turbine.

:)
 
ah.

ik ben dus niet de enigste met die "afwijking" :mrgreen:

Het mooiste vind ik eigenlijk nog dat bij rook de lol voor een electro vlieger meteen is afgelopen, terwijl voor een nitro vlieger de lol dan pas start ;-)

En een electro vlieger (de die hard, de persoon die electro vliegt, altijd gevlogen heeft en nooit anders zal vliegen) kan niet landen zonder motor, de brandstof heren zie ik dat niet regelmatig doen, maar ze kunnen het allemaal..

En ja, we zijn allemaal een beetje aan het knuppelen op zo'n veld
alle opmerkingen gaan doorgaans ook met een dikke grijns samen :mrgreen:
 
ah.


En een electro vlieger (de die hard, de persoon die electro vliegt, altijd gevlogen heeft en nooit anders zal vliegen) kan niet landen zonder motor, de brandstof heren zie ik dat niet regelmatig doen, maar ze kunnen het allemaal..

:mrgreen:


definieer landing.......wind mee buiten het veld, gaat niet altijd goed hoor....
 
Nope :mrgreen:

Het gaat ook niet altijd goed...
Maar ik zie toch het grootste aantal keren van een motoruitval een best nette en spectaculaire landing ;-)

En het vliegtuig is daarna heel, oftewel in dezelfde staat als deze aankwam
 
Klopt en inderdaad heel wat e vliegers gezien die het veld niet halen, en van hoogte overtrekken....
Reactie: kon er niks aan doen mijn accu was leeg....
 
Wat betreft het uitvallen heb ik ook vaak genoeg een elektro gezien die plots geen vermogen meer had of in de lucht ging sputteren en nee niet alleen bij lege accu's

elektro is mooi voor de beginner en het wildvliegen. op het veld vind ik brandstof toch echt een extra dimensie geven.
 
Back
Top