Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bij mannen die op hun 19e nog volop met modelbouw bezig zijn duurt het inderdaad wat langer voordat ze hart&soul krijgen.Nee hoor, ik heb zowel een twee-takt en een vier-takt motor, en beide motoren bevallen me prima.
Niks aan dus ;-)Electromotoren hebben dat niet, die houden van vliegtuigen. Ze trillen niet, maken geen rommel en vallen zelden tot nooit uit.
Dat is niet helemaal waar, ik heb een saito 120 waar ik het afgelopen anderhalf jaar veel mee heb gevlogen en deze is nog nooit afgeslagen. Mijn OS 2 takt motor is, nadat ik een probleempje met de afstelling en de tank had opgelost, ook nooit meer afgeslagen.
... ja bij brandstof motoren moet je ... maakt meer geluid
Maar niet minder dan diezelfde big lift met een goede electrosetup waar evenveel zorg aan besteed is mbt. geluid.
Hoe dan ook.. het was niet mijn bedoeling om een electro vs brandstofdiscussie te starten, mijn excuses. Brandstof is ook mooi hoor.QUOTE]
Dat wou ik ook zeggen Hezik. Brandstof heeft toch zeker de charme. Ik vind het leuk dat het niet allemaal vanzelfsprekend is, n.l. gas geven en vliegen. Net als in de begintijd van de luchtvaart moet er soms gepionierd worden. Van afslaande motoren heb ik nauwelijks nog last. Toch een kwestie van goed afstellen. Dan heeft 4t wel de voorkeur (Daar was de discussie mee begonnen geloof ik). Helaas is daar is mijn portemonai het niet altijd mee eens.
Wat wil je gaan motoriseren Robert? Dan kunnen de deskundigen, waartoe ik mezelf dus niet reken, je wat gerichter advies geven.
Ik zie de maar ook niet echt. Een viertakt is anders maar het blijft een brandstofmotor.. als je portomonaie het toestaat, zeker viertakt nemen, dat geluid is op zo'n kistje toch echt stukken mooier!
Qua gebruik zie ik de volgende verschillen:
1) een viertakt zul je periodiek moeten controleren op de klepspeling. Dat is geen klusje waar je einstein voor hoeft te zijn en ook geen klusje wat je elke maand moet doen ofzo.
2) een viertakt is iets lastiger met afstellen, hoewel de meningen daarover verschillen. Hoewel vaak minder kritisch op de stationairnaald, is het punt waarbij je de hoofdnaald niet verder moet indraaien moeilijker te horen. Een toerenteller is daarom wel een aan te raden hulpmiddel.
En dat zijn de verschillen een beetje vanuit praktisch oogpunt. In gebruik is de aanschaf van een twee- of viertakt lood om oud ijzer. Je zult even moeten wennen aan je motor, maar dat moet je toch altijd.
Op de lange termijn zul je een keer de lagers moeten vervangen (net zoals bij tweetakt) en dat is wel iets lastiger, maar dat kun je ook uitbesteden. Het is lastiger omdat er in een viertaktmotor een overbrenging zit tussen krukas en nokkenas welke goed gezet moet worden ivm de timing van je kleppen.
maar.....? ......................................
Op een Chipmunck moet een 4-takt vindt ik, maar alles is afhankelijk van je budget etc.
Maar ik zou zeker voor een 4-takt gaan dat komt dit model ten goede.