4 tact of 2 tact

Hallo,

wie kan mij de voor en nadelen vertellen van een viertact motor ten opzichte van een tweetact?

groetjes robert

Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet het maar dat je middels 'zakelijke' overwegingen een 2-4 takt keuze kan maken.
Dit is een hart&soul kwestie, je bent een tweetakt of een viertaktman.

Hehe, wij gebruiken ook alles door elkaar en ook dat bevalt allemaal prima.

Maar een 4-takt op een daarvoor geschikt model doet je hart toch net iets sneller kloppen ;-)

Ik heb ook twee en viertakt en electro heeft mijn heart & soul :P

Een tweetakt is wat makkelijker afstellen voor een beginner, plus dat ie minder onderhoud nodig heeft (bv. geen kleppen om te stellen). Een tweetakt maakt een hoger geluid, viertakt een dieper geluid. Over het algemeen heeft een tweetakt meer vermogen (PK) maar minder koppel dan een viertakt, wat inhoudt dat je met een viertakt minder toeren zult draaien met een grotere prop. Als we het over vliegtuigen hebben, tenminste.

Beide types motor (twee- of viertakt) zullen vanaf het moment dat je ze gemonteerd hebt, hun uiterste best doen om je toestel te slopen. Dat doen ze door te trillen, door vette rommel uit te spuwen en door op vervelende momenten af te slaan. Eigenlijk hebben twee- en viertaktmotoren een chronische enorme hekel aan vliegtuigen.

Electromotoren hebben dat niet, die houden van vliegtuigen. Ze trillen niet, maken geen rommel en vallen zelden tot nooit uit.

Dat is niet helemaal waar, ik heb een saito 120 waar ik het afgelopen anderhalf jaar veel mee heb gevlogen en deze is nog nooit afgeslagen. Mijn OS 2 takt motor is, nadat ik een probleempje met de afstelling en de tank had opgelost, ook nooit meer afgeslagen.

Dat is niet helemaal waar, ik heb een saito 120 waar ik het afgelopen anderhalf jaar veel mee heb gevlogen en deze is nog nooit afgeslagen. Mijn OS 2 takt motor is, nadat ik een probleempje met de afstelling en de tank had opgelost, ook nooit meer afgeslagen.

Als ie niet afslaat, is het eigenlijk nog erger he.. dat betekent namelijk dat ie nog steeds druk bezig is je toestel te slopen (trillingen, vette prut). Als ie afslaat, hoopt ie dat je zelf het toestel sloopt.

Ga eens op een zonnige zaterdag bij een vliegclub buurten, een uurtje of 3~4. In die tijd heb je praktisch een 100% kans om een brandstofmotor te zien afslaan. Of dat dan aan de motor ligt, of aan de mensen die 't instellen, maakt niet zoveel uit.. een electromotor hoef je niet in te stellen..

Van die trillingen heb ik nog nooit last gehad maar goed, dit is een discussie waar we natuurlijk nooit uitkomen. Iedereen heeft zo z´n eigen voorkeur, ja bij brandstof motoren moet je je motortje laten inlopen, je moet hem afstellen, je moet tanken, je moet hem starten, hij maakt meer geluid, je moet aan het eind van de dag je vliegtuig schoonmaken... enz. Maar daar heb ik geen problemen mee en vind het zelfs leuk om te doen. Iets wat electro vliegers waarschijnlijk niet begrijpen maar goed, die vinden electro weer leuk en dat begrijp ik weer niet. Ieder z´n meug....

Ik vlieg beide, en voor de rest heb je gelijk, behalve natuurlijk de trillingen, tenzij je bv. een 6 cilinder lijnmotor op je toestel zet ofzo :P

De vraag was wat het verschil is tussen viertakt en tweetakt.. die is ruimschoots beantwoord volgens mij :)

Maar niet minder dan diezelfde big lift met een goede electrosetup waar evenveel zorg aan besteed is mbt. geluid.

Hoe dan ook.. het was niet mijn bedoeling om een electro vs brandstofdiscussie te starten, mijn excuses. Brandstof is ook mooi hoor..

Brandstof 2T / 4T

Maar niet minder dan diezelfde big lift met een goede electrosetup waar evenveel zorg aan besteed is mbt. geluid.

Hoe dan ook.. het was niet mijn bedoeling om een electro vs brandstofdiscussie te starten, mijn excuses. Brandstof is ook mooi hoor.QUOTE]

Dat wou ik ook zeggen Hezik. Brandstof heeft toch zeker de charme. Ik vind het leuk dat het niet allemaal vanzelfsprekend is, n.l. gas geven en vliegen. Net als in de begintijd van de luchtvaart moet er soms gepionierd worden. Van afslaande motoren heb ik nauwelijks nog last. Toch een kwestie van goed afstellen. Dan heeft 4t wel de voorkeur (Daar was de discussie mee begonnen geloof ik). Helaas is daar is mijn portemonai het niet altijd mee eens.

maar.....? ......................................

Op een Chipmunck moet een 4-takt vindt ik, maar alles is afhankelijk van je budget etc.
Maar ik zou zeker voor een 4-takt gaan dat komt dit model ten goede.

Ik zie de maar ook niet echt. Een viertakt is anders maar het blijft een brandstofmotor.. als je portomonaie het toestaat, zeker viertakt nemen, dat geluid is op zo'n kistje toch echt stukken mooier!

Qua gebruik zie ik de volgende verschillen:
1) een viertakt zul je periodiek moeten controleren op de klepspeling. Dat is geen klusje waar je einstein voor hoeft te zijn en ook geen klusje wat je elke maand moet doen ofzo.
2) een viertakt is iets lastiger met afstellen, hoewel de meningen daarover verschillen. Hoewel vaak minder kritisch op de stationairnaald, is het punt waarbij je de hoofdnaald niet verder moet indraaien moeilijker te horen. Een toerenteller is daarom wel een aan te raden hulpmiddel.

En dat zijn de verschillen een beetje vanuit praktisch oogpunt. In gebruik is de aanschaf van een twee- of viertakt lood om oud ijzer. Je zult even moeten wennen aan je motor, maar dat moet je toch altijd.

Op de lange termijn zul je een keer de lagers moeten vervangen (net zoals bij tweetakt) en dat is wel iets lastiger, maar dat kun je ook uitbesteden. Het is lastiger omdat er in een viertaktmotor een overbrenging zit tussen krukas en nokkenas welke goed gezet moet worden ivm de timing van je kleppen.

Ik zie de maar ook niet echt. Een viertakt is anders maar het blijft een brandstofmotor.. als je portomonaie het toestaat, zeker viertakt nemen, dat geluid is op zo'n kistje toch echt stukken mooier!

Qua gebruik zie ik de volgende verschillen:
1) een viertakt zul je periodiek moeten controleren op de klepspeling. Dat is geen klusje waar je einstein voor hoeft te zijn en ook geen klusje wat je elke maand moet doen ofzo.
2) een viertakt is iets lastiger met afstellen, hoewel de meningen daarover verschillen. Hoewel vaak minder kritisch op de stationairnaald, is het punt waarbij je de hoofdnaald niet verder moet indraaien moeilijker te horen. Een toerenteller is daarom wel een aan te raden hulpmiddel.

En dat zijn de verschillen een beetje vanuit praktisch oogpunt. In gebruik is de aanschaf van een twee- of viertakt lood om oud ijzer. Je zult even moeten wennen aan je motor, maar dat moet je toch altijd.

Op de lange termijn zul je een keer de lagers moeten vervangen (net zoals bij tweetakt) en dat is wel iets lastiger, maar dat kun je ook uitbesteden. Het is lastiger omdat er in een viertaktmotor een overbrenging zit tussen krukas en nokkenas welke goed gezet moet worden ivm de timing van je kleppen.

maar.....? ......................................

Op een Chipmunck moet een 4-takt vindt ik, maar alles is afhankelijk van je budget etc.
Maar ik zou zeker voor een 4-takt gaan dat komt dit model ten goede.

oke bedankt allemaal ik begrijp hieruit dat een 2 of 4 takt niks uitmaakt betreft het beter blijven lopen, ik heb nu namelijk twee, twee takt motoren die voor geen mogenlijkheid goed zijn aftestellen dit is inmiddels al door vele op de club als door de winklier geprobeerd maar ze blijven na een rondje of drie gewoon afslaan.
ik had gehoopt dat dit met een viertakt niet het geval zou zijn.
wat betreft de chipmunk denk ik dat er idd een viertakt op moet past beter bij het model dat zwaarder geluid.
groetjes robert

Back