2 servos met y-kabel op 1 kanaal

Hallo,
is het mogelijk om 2 servo's met een y-kabel op 1 kanaal aan te sluiten?
Stel je hangt de y-kabel aan een kanaal waar een schakelaartje opzit en je verzet de schakelaar gaan de 2 servo's dan gelijktijdig werken?

mvg Sander

en draadje van een tijdje geleden maar soit....

ik heb nl een dx6 spektrum zender, en mijn volgende kist zou 9 servo's nodig hebben.

rolroeren 2
richtingroer 1
hoogteroer 1
flaps 2
elec retratcs 2
gas 1

dat zijn dan 9 servo's....

ik kan bv de rol, retracts en flaps allemaal op een y-kabel zetten? dan kan ik een 6kanaals gebruiken...maar is dat wel veilig al die y-kabels....?

van horen zeggen, dat je best geen digitale op y-kabel zet.... klopt dit?

wie weet dit?

Ja. Maar bij inbouwen al rekening houden met benodigde draairichting van servo's
Over digitaal op splitter weet ik niks te zeggen.

Ik zou de retracts wel op een separaat accuutje zetten, voor het geval ze een keer door een dreun blokkeren en veel stroom gaan trekken.

momenteel zitten in mijn trojan t28 , zowel de flaps als de rolroeren op een y-kabel.Op mijn 5de vrije ingang van de ontvanger zit een accu display metertje van hk ..je kent dat wel.
Dus eigenlijk komt er bij mijn nieuwe kist dan gewoon de accu meter weg te vallen, en daarop komt dan de retracts met y-kabel....

nogthans zijn de servo's van de rolroeren digitaal en toch aangesloten op een y-kabel....en heb ik er (voorlopig na een jaar) geen last van gehad...

dus met mijn nieuwe kist
Ja. Maar bij inbouwen al rekening houden met benodigde draairichting van servo's
Over digitaal op splitter weet ik niks te zeggen.

Ik zou de retracts wel op een separaat accuutje zetten, voor het geval ze een keer door een dreun blokkeren en veel stroom gaan trekken.

Die zijn er meer .:)

Ik ken er een met 4 rolroerservo,s op 1 kanaal. ;)
Ideal is het niet en ik doe het ook niet , maar mogelijk is dat .

Ik hou niet van stekker verbindingen in een model .

Mvg Johan

V-kabels gebruiken is een verkeerd soort zuinigheid. Met een moderne computerzender is het mogelijk om functies aan meerdere kanalen toe te wijzen. Voorwaarde is wel dat de zender over voldoende kanalen beschikt. Nu nog een ontvanger met voldoende kanalen en V-kabels zijn niet nodig.

Een groot voordeel van deze werkwijze is dat elke servo individueel juist ingesteld kan worden. Met een V-kabel is dat niet mogelijk.

ben ik volledig mee akkoord.
maar als je een 6kanaals zender hebt, en je wenst een nieuwe kist te kopen, dan kost dat ook al aardig wat....
en als je alle servo's op een afzonderlijk kanaal wilt zetten, dan kom je er met je 6 kanaals zender niet ...
dan moet je ook nog een nieuwe zender gaan kopen....
vandaar mijn vraag... en zo kan ik wel beginnen sparen achter een 8-9-10 kanaals zender terwijl ik al vliegen kan met mijn (nog jonge) 6 kanaals zender....

en het blijkt dus te lukken...

V-kabels gebruiken is een verkeerd soort zuinigheid. Met een moderne computerzender is het mogelijk om functies aan meerdere kanalen toe te wijzen. Voorwaarde is wel dat de zender over voldoende kanalen beschikt. Nu nog een ontvanger met voldoende kanalen en V-kabels zijn niet nodig.

Een groot voordeel van deze werkwijze is dat elke servo individueel juis ingesteld kan worden. Met een V-kabel is dat niet nodig.

Splitter

....je kunt ook de Arduino-controllers als splitter gebruiken... Kun je er zelf ook nog een beetje logica aan toevoegen (of niet...).....

Y-kabel

....ja dat is mooi spul. Bekijk maar eens al die filmpjes op youtube wat je er allemaal nog meer mee kunt....

Volgens mij is dit wat jij dan ongeveer zoekt.... Je leest dan de ingang (dus hoe de knuppel staat) en aan de hand hiervan kun je andere servo's aansturen...

Succes in ieder geval!
:proost:

Laatst bewerkt:
Y-kabels zijn geen bezwaar zolang je geen massa's knoesten van servo's gaat aansluiten op een 6-kanaals ontvanger, die is immers in principe maar voorzien voor 6 servo's.
Laat ons zeggen maximaal 12 servo's van ca 6kg, en daar wil ik nog wel een beetje in commersen.
Een mogelijk nadeel is dat wanneer bepaalde fouten optreden in één servo, de andere het ook laat afweten en dan is het totale kanaal plat natuurlijk, alleen is het altijd de vraag dat, zelfs al word je 100 jaar, deze specifieke fout ooit zal voorkomen.
Best is evenwel elke servo op een afzonderlijk kanaal te steken, dat kan je door 2 ontvangers te bezigen, bv rol op kan2 ontvA en andere rol op kan 2 ontvB enz. voordeel is dat de afzonderlijke ontvangers hun max aantal servo's niet overschrijden, dat wanneer één servo plat gaat de broer/zuster servo daar geen last van heeft, dat wanneer een ontvanger plat gaat je nog een andere hebt maar nadeel is dat dit laatste 2 keer meer kans op voorkomen heeft.
2 ontvangergebruik wel even nachecken met de besturingsfabrikant ivm hoe en welke
implicaties.

Back