2 servos met y-kabel op 1 kanaal

nog even herhalen.
Ik wil 9 servo's aansluiten op mijn 6 kanaals ontvanger:
1gas,1rudder,1evelator,2flasp,2rol,2elec retracts.

Ik kan in theorie wel de flaps, rols en retracts met een y-kabel verbinden,zo kom ik uit op 6 kanalen.
Volgens ontvangen bericht van spektrum zou dit in theorie mogelijk moeten zijn, doch raden ze aan om het systeem uitvoerig te testen( wat logisch is)

nu kom ik wel op dit terecht, en lijkt misschien een veiliger systeem Blue-Box 8-16 (Low Voltage 6V systeem), voordeel :
  1. het kunnen besturen van meerdere servo's via een enkel ontvanger kanaal
  2. Meerdere servo's aansluiten betekent dat er een goede stroomvoorziening in het model nodig is. Deze stroom voorziening naar de servo's wordt geregeld door het Power Distributie Systeem.
  3. Het kunnen besturen van meerdere servo's parallel via een enkel ontvanger kanaal
    In een groot modelvliegtuig zijn vaak meerdere servo's nodig voor eenzelfde functie. Denk hierbij b.v. aan de rolroeren, flaps en hoogte roer. Deze servo's zijn ook krachtiger dan de doorsnee servo's wat tot uitdrukking komt in een grotere stroom die de servo nodig heeft. Het parallel schakelen van deze krachtige servo's kan daarom voor problemen zorgen als de stroomtoevoer niet toereikend is.
    Zoals al eerder vermeld zijn de stromen vrij hoog van de moderne servo's. Een goede stroomvoorziening is dan ook noodzakelijk en wordt verzorgt door een power distribution systeem zoals de Blue Box.
  4. Het kunnen aansluiten van 2 batterijen
lijkt mij toch iets veiliger dit te gaan gebruiken, dan enkel de 3 keer y-kabletjes.....zeker voor de stroomvoorziening...
 
In plaats van daarin investeren (en dat moet je voor ieder volgend vliegtuig weer doen!) zou ik toch serieus overwegen een 8 kanaals zender op de kop te tikken. Zeker als je al met dit soort serieuze vliegtuigen aan de gang gaat zou je best wat verder vooruit kunnen kijken. Doet één keer pijn in je portemonnee maar heb je jarenlang plezier van. Al was het alleen maar dat je je servo's allemaal netjes af kunt regelen, mixers gebruiken, enzovoort.
 
Is natuurlijk 100% waar...
zou beter zien voor een 9 of 10 kanaals ,misschien in 2dehands.

In plaats van daarin investeren (en dat moet je voor ieder volgend vliegtuig weer doen!) zou ik toch serieus overwegen een 8 kanaals zender op de kop te tikken. Zeker als je al met dit soort serieuze vliegtuigen aan de gang gaat zou je best wat verder vooruit kunnen kijken. Doet één keer pijn in je portemonnee maar heb je jarenlang plezier van. Al was het alleen maar dat je je servo's allemaal netjes af kunt regelen, mixers gebruiken, enzovoort.
 
meer kan ook maar met 8 kom je een heel eind hoor. Je gear kan bijvoorbeeld best op een y-kabel, dan heb je de rest allemaal op een eigen kanaal.
 
Ik zelf gebruik geen Y-kabel voor 2 servos (die het zelfde doen),
liefer gaa ik een kanal mixen met een tweede kanal 100%
en dan alle 2 servos appart sturen, dan gaat ook nog subtrim enzv.
Dus een zender met meer kanalen is in ieder gevall het geld waard.
En met een betrouwbaar systeem vlieg je dan ook alles met een zender,
zo als ik 7 (helicopters) een zender.
 
Bij een 3M zwever zag ik laatst een oplossing voor de zeer lange servo draden en voorkomen van stekker verbindingen naar de vleugels.
De servos in de vleugels hadden ieder hun eigen ontvanger en stroom bron met een schakelaartje in de vleugel.
Dit idee lijkt me wel passen in deze problematiek.;)
 
bang

nog even herhalen.
Ik wil 9 servo's aansluiten op mijn 6 kanaals ontvanger:
1gas,1rudder,1evelator,2flasp,2rol,2elec retracts

...:confused: waar ben je nu dan bang voor? Dat jouw ontvanger de maximale stroom niet kan doorvoeren en ergens doorbrand?

Als dat zo is dan kun je de stroom "bypassen" door de + en de - die ook in jouw ontvanger komt direkt door te leiden naar de + en de - van jouw servo's...

Dus dan de voeding van de servo's niet uit de ontvanger te halen maar voor de ontvanger af te tappen (indien daar 6V is)

Ook ik zou niet investeren in zo'n dure splitter..... 8O
 
Ja daar was ik bang voor...
hm jou idee klopt ook wel (had ik niet aan gedacht), de servo's die op de y-kabels aangesloten zijn, rechtstreeks van spanning te voorzien!

het enige nadeel dat ik dan alleen heb, is dat ik de flaps,rol en retracts niet appart kan mixen.. that's it.
dat ik de flaps en retracts niet kan, vind ik totaal niet erg.
Of het intressant is om de rols appart te mixen, tja en nei zeker...
nu vlieg ik ook met mijn trojan t-28 , rol op een y-kabel....

is misschien een domme vraag..., maar als ik dan de voeding rechtstreeks aftap van de batterij, moet ik dan geen schrik hebben van de solderingen?
(met krimpkous natuurlijk)

...:confused: waar ben je nu dan bang voor? Dat jouw ontvanger de maximale stroom niet kan doorvoeren en ergens doorbrand?

Als dat zo is dan kun je de stroom "bypassen" door de + en de - die ook in jouw ontvanger komt direkt door te leiden naar de + en de - van jouw servo's...

Dus dan de voeding van de servo's niet uit de ontvanger te halen maar voor de ontvanger af te tappen (indien daar 6V is)

Ook ik zou niet investeren in zo'n dure splitter..... 8O
 
....maar als ik dan de voeding rechtstreeks aftap van de batterij, moet ik dan geen schrik hebben van de solderingen?
(met krimpkous natuurlijk)

....wat bedoel je precies?

...ik neem aan dat je netjes werkt en misschien wel een mooie verloopkabel maakt? Dan hoef je nergens bang voor te zijn :D
 
ah, ik dacht gewoon, omdat dat weer afkoppelen is en weer solderen, maar eigenlijk, als dit nettjes gebeurd, met krimpkous...dan lukt dit wel.
 
Als je een ontvanger open maakt en je kijkt naar de koperbanen en de dikke laag tin die hier op zit bij de voeding pennen voor de servo's, dan zie je dat hier vele amperes doorheen kunnen. Als je daarbij degelijke servo draden gebruikt en goed soldeert dan hoeft het geen enkel probleem te zijn om meerdere servo's op een kanaal te zetten. Als je echt op zeker wil spelen dan kun je de voeding buiten de ontvanger om laten lopen. Ik gebruik zelf regelmatig Multiplex connectors om de vleugel servo's het de rest van het systeem te verbinden. Handig als de vleugel eraf moet, dan hoef je maar één stekker los te halen. Ik neem dan 1 pen voor de plus, 1 voor de min en de rest voor de servo signalen. Op die manier kun je 4 kanalen doorvoeren.
mpx.JPG
 
HoTT

.... Als je echt op zeker wil spelen dan kun je de voeding buiten de ontvanger om laten lopen...[/IMG]

:D ja, dit bedoelde ik eigenlijk... Ik had nog niet gedacht aan het openhalen van de ontvanger, en dan de + en de - baan te "verstevigen" met extra draad...

8O Pas wel op bij die (mooie) moderne ontvangers (bijv. de H:cool:TT's), daar gaat deze vlieger niet op omdat die een variabele ingangsspanning hebben, met een vaste uitgangsspanning voor de servo's... Deze hebben een spanningsregelaar ingebouwd...
 
@ Emanuel, die groene conectors heb ik ook, maar begrijp ik je goed....
verbind je dan de groene conector met de + en de - naar de batterije en dan de rest naar de ontvanger...

bedoel je dus dit? :

 
Plaats anders een servo centraal.

Met Y kabels heb ik nog geen probleem gehad, bijstellen van de ailerons doe ik nog steeds door indraaien of uitdraaien van de Quicklinks, voor de uitslagen ervan maak ik ook wel gebruik van de instelmogelijkheid op mijn zender.
Is nu echt al die dure know-how nodig om te kunnen vliegen?
Mijn P 38 had 10 servo's.

Niet beledigend bedoeld hoor.

Johan.
 
servo centraal is geen optie....
de kist is reeds besteld, maar dat hou ik nog even geheim...:alien: :yes:

tuurlijk kan je bijstellen van de ailerons op de oude methode toepassen...waarom niet.Dat zou ik ook moeten doen, als ik de 6 kanaals behou...

8,9 of 10 serov's....alles hangt af hoeveel stroom ze nodig hebben...je kan natuurlijk geen mini servo gaan vergelijken met een metal gear.....


Plaats anders een servo centraal.

Met Y kabels heb ik nog geen probleem gehad, bijstellen van de ailerons doe ik nog steeds door indraaien of uitdraaien van de Quicklinks, voor de uitslagen ervan maak ik ook wel gebruik van de instelmogelijkheid op mijn zender.
Is nu echt al die dure know-how nodig om te kunnen vliegen?
Mijn P 38 had 10 servo's.

Niet beledigend bedoeld hoor.

Johan.
 
Met Y kabels heb ik nog geen probleem gehad, bijstellen van de ailerons doe ik nog steeds door indraaien of uitdraaien van de Quicklinks, voor de uitslagen ervan maak ik ook wel gebruik van de instelmogelijkheid op mijn zender.
Johan.

Dit is lang niet altijd een oplossing. Vaak is het niet mogelijk omdat de verschillende servo's niet een gelijke "0"positie hebben. Ik bedoel daarmee dat bij een bepaald zendersignaal de ene servo een fractie andere positie heeft. De ene servo arm staat dan bv verticaal en de andere net-niet verticaal. Dan kun je wel de middelpositie van je roer corrigeren door het in/uitdraaien van je kwiklinks maar bij het daadwerkelijk uitslaan van je roer zal er eentje meer uitslaan als de andere omdat de effectieve verplaatsing aan de servoarm tov je roerhevel anders is.
Ik had het onlangs nog bij 2 flapservo's op 1 kanaal en de servo's hadden niet helemaal dezelfde "0" positie dus de servoarmpjes stonden niet exact gelijk. Je kunt door in/uitdraaien van de kwiklinks dan wel 1 positie goed afstellen (bv half flap) maar dan zie je bij bedienen van de flaps toch al snel een duidelijk verschil ontstaan in uitslag. In mijn geval stond bij "ingetrokken" flaps dan 1 flap op 0 en de ander op 2mm. Bij half uitgeslagen flaps stonden beide flaps dan netjes op 17mm maar bij geheel uitgeklapte flaps stond de één op 35mm en de ander op 30mm. En dat gaf toch heel duidelijk vervelende effecten...
 
... het enige nadeel dat ik dan alleen heb, is dat ik de flaps,rol en retracts niet appart kan mixen. ...
No worries, dat is nog steeds mogelijk bij gescheiden voeding. Mits je alle minnen netjes aan elkaar knoopt. Dus niet de minnen verbinden met draden waardoor de servostroom loopt. Voor het verbinden apartje draadjes gebruiken, anders gaat je signaalniveau (hoogte van de pulsjes) beetje op en neer met de servostroom :(
 
Snap het probleem eigenlijk niet goed.

Bij de vroegere zenders had je de beschikking over een 6 V batterij, deze voede ontvanger en servo's, voor minimaal 6 uur.
Als je nu je ontvanger voorziet van een aparte voeding is het probleem toch opgelost zou ik veronderstellen.
Of zijn we nu zover achteruit geboerd dat huidige servo's meer verbruiken als die enorme knoesten van vroeger?
En het verbruik tussen metal gear of nylon tandwieltjes is verwaarloosbaar.
Vraag maar aan Ron.

@ Mad.

Je kan dan nog steeds een beetje de balans instellen via je zender zodat bijde flaps 1° naar beneden staan.
Het niet volledig terug op 0 komen komt door frictie of te groot gemaakte gaatjes in de aansturing.

Johan.

Ben wel geen elektronica specialist hoor.
 
Back
Top