2 snelheidsregelaars, 2 keer BEC ?

• Topicstarter Topicstarter Forrest
  • Startdatum Startdatum
F

Forrest

Guest
Hallo,

Als ik 2 regelaars met BEC op een ontvanger aansluit, dan krijgt de ontvanger 2 keer BEC ?

Is dit erg ? Hoe kan ik dit voorkomen ?

Gr Niek

Bij één van de regelaars peuter je het rode draadje uit de servostekker (en dat isoleer je met tape of een krimpkousje). Daarmee houd je dus nog maar 1 bec over, die de ontvanger en de servo('s) van spanning voorziet.

heb je 2 regelaars nodig voor 2 doeleinden of heb je 2 motos die hetzelfde aandrijven en daarvoor 2 esc nodig zo ja kijk eens naar de regelaars van conrad deze kunnen 90A aan en ook 2 motors

Zolang de regelaars paralel op de ontvanger zijn aangesloten kan je beide BEC's gebruiken, althans als het CC phoenix 10 regelaars zijn. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=372016

Ik ben er niet zeker van maar ik denk dat dit ook het geval zal zijn met alle andere regelaars. Bij paralelle aansluiting blijft het voltage gelijk, maar het amperage wordt verdubbeld.

Zo en nu schiet mij maar af om deze uitspraak, maar dan wel met een heel goede uitleg.

Sorry Theo maar sommige regelaars kunnen niet tegen een externe spanning, en kunnen hierdoor kapot gaan. Als de fabrikant aangeeft dat een buffer accu zonder extra aanpassingen kan is er inderdaad geen probleem om 2 regelaars parallel te zetten. Bij twijfel (of bij schulze regelaars) moet er in 1 van de + draden een (scottky) diode worden geplaatst.

En dan nu het schot :)
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/guide/gbecak-d.pdf

Groeten,
Marc

In theorie mogen 2 bec-systemen niet parallel geschakeld worden omdat deze nooit helemaal precies dezelfde spanning leveren. In de praktijk kan ik me echter niet voorstellen, dat dit ooit tot problemen zal leiden. Uiteraard is daarbij dan wel de voorwaarde, dat het identieke bec-systemen betreft. Als je twee dezelfde regelaars gebruikt is dit natuurlijk het geval.

De geringe verschillen tussen beide bec-systemen heffen zichzelf namelijk op: het bec-systeem, dat de hoogste spanning levert zal in beginsel al het werk doen. Doordat daardoor de spanning iets daalt, zal het andere systeem in werking treden en krijg je uiteindelijk een dynamisch evenwicht. Vereffeningsstromen zullen niet of nauwelijks optreden. Als deze er al zijn zullen ze door de bedradingsweerstanden worden ondervangen. Je ziet zelfs bij enkele merken regelaars, dat er twee bec-ic's parallel geschakeld aanwezig zijn of dat de mogelijkheid aanwezig is om een tweede bec-ic bij te plaatsen. Bij een industriële toepassing, waarbij ook twee modelbouw-snelheidsregelaars worden gebruikt, heb ik ooit geadviseerd beide bec's intact te laten. Dit overigens in tegenspraak met de bijgeleverde gebruiksaanwijzingen. Inmiddels gaat dit al jaren goed in enkele honderden toepassingen.

Het voorstel om achter elk bec-systeem een Schottky diode op te nemen is uiteraard een optie. Onder de benaming Accuweiche worden deze ook door diverse fabrikanten kant en klaar geleverd. Zelf ben ik hiervan geen voorstander omdat dit een minder stabiele voedingsspanning oplevert.

@ Marc, we hebben het hier niet over een regelaar met een losse accu, maar over 2 dezelfde regelaars die paralel 2 motoren aansturen via een Y-kabel.

Theo, bij dat parallel schakelen van de BEC: houdt dat dan ook in dat je de max. stroom die elke afzonderlijke BEC kan leveren, bij elkaar mag optellen?

Ik zou er zelf voor gaan om beide BEC's te verdelen over de servo's en de ontvanger slechts op één van de BEC's.
Zit je altijd goed.

En hoe doe je dat dan? Zijn daar kabels voor te krijgen? Die de BEC verdelen over meerdere servo-aansluitingen?

Een BEC alleen op de ontvanger is wel zonde....stel je hebt twee regelaars met 1A BEC...1A is teveel voor de ontvanger, maar te weinig voor alle servo's...beter zou zijn wanneer je ontvanger tezamen met paar servo's op een BEC zet en de overige op de andere. Maar volgens mij bedoelde je dat ook... :lol:

:yes: dat bedoel ik.
Nog even voor de duidelijkheid:
Je hebt bv 6 sevo's. dan sluit je 3 servo's aan op BEC-1 en 3 servo's + ontvanger op BEC-2.

Oke duidelijk. :D

Maar zijn hier dan ook kant-en-klare kabels voor te krijgen? Die de BEC over meerdere servo's verdelen? Of wordt dat zelf solderen?

Ik ken er geen kabels voor, dus dat wordt bricoleren.
Je hoeft natuurlijk alleen de + draden van de (bv) 3 servo's naar BEC-1 te leiden.

Dat heb ik in m'n piccolo gedaan, toen ik nog met een Piccoboard vloog. De bec uit het piccoboard (die niet zo veel aan schijnt te kunnen) voedde de ontvanger, gyro en staartregelaar aansturing. De bec van m'n PH10 voedde de servo's.

@ Marc, we hebben het hier niet over een regelaar met een losse accu, maar over 2 dezelfde regelaars die paralel 2 motoren aansturen via een Y-kabel

Dat komt toch wel zo'n beetje op hetzelfde neer :? Noem het dan een 2e spanningsbron (wat betreft de BEC dan). Bottom line: Schulze regelaars kunnen ervan kapot gaan, al zal dat bij eenzelfde regelaar niet zo snel gebeuren omdat de uitgangsspanning ongeveer gelijk is.

Groeten,
Marc

Vandaar en natuurlijk nog enkele andere redenen dat ik geen regelaars van Schulze wil hebben. Zodra de regelaars van dat merk hun geest geven of als ik ze met iemand kan ruilen voor een CC regelaar van vrijwel gelijk amperage dan gaan ze bij mij weg.

Oke...voor de zekerheid heb ik toch nog wat vraagjes:

Ik heb twee identieke regelaars met 1A BEC per regelaar en wil hiermee een ontvanger en 7 microservo's van stroom voorzien. Ik kan 3 servo's en de ontvanger met één BEC van stroom voorzien, en kan vervolgens de + & - draden van de overige 4 servo's parallel samenbrengen op één stekker en deze vervolgens met de + & - draden van de BEC stekker verbinden. De pulse-draden van deze 4 servo's en regelaar moet ik vervolgens naar de ontvanger leiden. Klopt dit zo?

Maar omdat het twee identieke regelaars zijn, zou ik toch ook gewoon alleen de + & - draden van beide afzonderlijke BEC's parallel kunnen schakelen en op de ontvanger aansluiten tezamen met twee aparte pulse-draden....dit is wel een stuk eenvoudiger namelijk...

Igwe Aneke zei:
Maar omdat het twee identieke regelaars zijn, zou ik toch ook gewoon alleen de + & - draden van beide afzonderlijke BEC's parallel kunnen schakelen en op de ontvanger aansluiten tezamen met twee aparte pulse-draden....dit is wel een stuk eenvoudiger namelijk...

Ja dat kan (waarschijnlijk), maar persoonlijk zou ik dat niet doen.

Ik zou voor het volgende gaan':
Eén BEC aansluiten op de ontvanger (+ & -)
Alle servo's naar de ontvanger, alleen van 3 of 4 de + draad doorknippen.
De doorgeknipte plusdraden gaan naar de tweede BEC.
De min van de tweede BEC gaat ook naar de ontvanger (of naar de - van de 1e BEC. Dat laatste staat niet in jouw post!

En ik zou in zo'n geval de BEC's vergeten en een ontvangeraccu gebruiken. Als er 7 servo's in het model passen is er uiteraard ook wel ruimte en gewicht over voor een accu. Altijd minder kans op storingen en minder kans op instabiliteit.

De doorgeknipte plusdraden gaan naar de tweede BEC.
De min van de tweede BEC gaat ook naar de ontvanger (of naar de - van de 1e BEC. Dat laatste staat niet in jouw post!
Dat volg ik even niet :? Waarom gaat de min van de tweede bec niet gewoon naar de min van de servo's? Nu schakel je de stroom over de ontvanger i.p.v. over de servo...oh wacht...dat moet ook natuurlijk
frusty.gif
Ik was in de veronderstellen dat de pulse voldoende zou zijn. :oops:

@ Corrien: ruimte misschien wel, maar geen gewicht. Maar het zou wel beter zijn ja...

Back