2-takt debbie

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door stef110, 6 jun 2015.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Stef , Door de ontstekings discussie zijn we een beetje afgedwaald :oops: van het eigenlijke onderwerp en dat is natuurlijk je motortje , in elk geval proficiat met hetgeen je hier al hebt laten zien , knap gedaan !!!

    Groeten Jef
     
  2. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Gisteren en vanavond voor eerst wat geprobeerd om de motor te laten lopen. Hij wil wel maar het lukt hem nog niet. Denk nu dat de afdichting van de zuigerstang niet goed is waardoor ik niet genoeg brandstof aanzuig. Had trouwens vandaag reactie van bedrijf die deze ontstekingen maakt, en die heeft bevestigt dat er inderdaad een curve in zit.
    wordt vervolgt..

    [​IMG]
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Mooi geworden Stef :)
     
  4. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit Stef,
    En wat ga je hard!

    Ik ben 2 maanden geleden aan de Debbie begonnen en ben nog niet zo ver.
    Ik ben benieuwd hoe de verdere tests gaan bij jou,ik zag dat je dezelfde onsteking van onze chinese vrienden hebt dus hoop ik dat het je lukt dan kan ik mischien nog wat afkijken:)

    Ik moet de kogelklep en de carburateur/brandstof tank nog.

    Ik heb op verschillende internationale fora gelezen over problemen met het uiteindelijk goed laten lopen van de Debbie.
    De meeste problemen hadden geen verband met de ontsteking maar met te weinig compressie of een slecht afdichtende kogelklep of teflon geleidebus waar de de zuigerstang door loopt.


    Ontsteking zou volgens de handleiding 28 graden voor bdp moeten zijn en iemand op een Engels forum maakte me er op attent dat de omtrek van het vliegwiel ongeveer 36 cm(360mm/360graden)) en dat dit dus vrij makkelijk in te stellen is met een meetlint.
    Deze meneer heeft met dit ontstekings tijdstip een perfect lopende Debbie dus ik hoop dat het alsnog goed komt.

    EDIT: Ik heb net het hele technische verhaal over curves gelezen en dit gaat een beetje boven mijn pet.
    Andere mensen hebben dit motortje prima aan het lopen gekregen met deze ontsteking dus hoop ik dat het Stef(en mezelf ) ook lukt.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2015
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Nogmaals Stef,het motortje ziet er fantastisch uit,alleen vraag ik mij af wat voor tin en soldeervloeistof je gebruikt om de messing delen te solderen.
    fanaat Sjef.
     
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Vermoedelijk is Stef op vakantie!
     
  7. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Waarschijnlijk ja,
    Ben erg benieuwd of je 'm aan het lopen hebt gekregen.

    Mijn versie is ondertussen ook af en wil ook wel maar loopt aleen met hulp van de schroefmachine,nog niet zonder hulp.
    Heb ondertussen een andere zuiger gemaakt met nu 0,02mm ondermaat ipv de 0.05mm die ik eerst had en dat verbeterde de zaak wel maar er is nog net niet genoeg power om op zichzelf te blijven lopen.

    Ik verdenk nu zelf de kogelklep en ben erg benieuwd naar de pogingen van Stef.
     
  8. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    zo eindelijk weer even tijd, ben nog niet op vakantie. Mijn debbie wil ook nog niet lopen echt net niet hij heeft wel al een keer 5 sec op zich zelf gelopen. ga cilinder aan binnenkant op nieuw ruimen en dan glad hone en nieuwe zuiger maken. Kogel klep heb ik wel vertrouwen in. straks twee weken op vakantie daarna ga ik weer verder proberen maar ik hou hoop!

    stef
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Om het "DEBBIE" motortje te gaan bouwen wordt dat door de ontwerper Jan Ridders zeer duidelijk uitgelegd en omschreven,als je deze informatie volgt dan zal het motortje gegarandeerd draaien,nu is mijn vraag,waarom een elektronische ontsteking op dit motortje gaan maken en dan ook nog gaan discussiƫren over de voorontsteking,begin met een doodgewoon onderbrekertje met puntjes,een ouderwetse 12 volts auto-of motorbobine, een condensatortje......een 12 volts 7 Amp.batterij......dan het ontstekingstijdstip afstellen op het Bovenste Dode Punt en ga het dan nog eens proberen, daarna kun je misschien een paar graden voorontsteking geven.
    Het motortje is geen krachtpatser,dit is ook niet de bedoeling van dit ontwerp,maar wel heel leuk als het draait!
    Heb je mijn vraag op citaat #45 gezien ?
    Succes met het experimenteren en een prettige vakantie.
    fanaat Sjef
     
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dat is ook mijn idee, verander niets aan het ontwerp , ook niet aan de ontsteking.
    Wanneer alles werk kan je nog experimenteren met veranderingen.

    Dirk
     
  11. Dag Stef

    Ik ben zelf de puppy aan het bouwen mechanische gedeelte is klaar zoek nog een elctronica technieker die voor mij de blokker ontsteking kan bouwen.
    Het bekende waren huis heeft ze niet meer .heb aanstekers in China gekocht .
    Als die niet gaat werken koop ik de ontsteking bij Hobbyking .
     
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Die "aansteker " ontsteking heb ik ook geprobeerd , een erg vette vonk geef die niet. Mijn "compressie loze" motor wou er niet op draaien. Met een klassiek bobijn en een batterij was er geen enkel probleem.

    Dirk
     
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Laatst bewerkt: 22 jul 2015

Deel Deze Pagina