2-takt debbie

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door stef110, 6 jun 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dr
    Draadje vervuilen.... het kan wel het verschil uitmaken tussen een wel en niet goed lopende motor....

    Heel eerlijk: toen ik mijn eerste ontsteking kocht dacht ik ook dat het zo was (ik heb vermoedelijk dezelfde site gelezen) maar het blijkt gewoon allemaal niet waar te zijn. Ik heb nu 6 motoren lopen, eentje met een 5 mm magneet, 4 met een "Eigen ontwerp" metaaldetector op het carterdeksel, en eentje met een 3 mm magneet, en ze lopen allemaal hetzelfde. Één ervan is een viertakt, en ook dat blijkt geen drol uit te maken.
    Een van de forumleden hier, Boris100, heeft de code van die processor van RCeXL uitgelezen, en het is maar een heel simple code, zit niks in wat met dwell time rekening houd (overigens werd beweerd dat die dwell time gebruikt werd voor een delay in de éérste omwenteling, ofwel om het starten te vergemakkelijken) maar dat blijkt allemaal domweg niet zo te zijn. Er zit een toerenafhankelijke vertraging in, en meer niet. Dus die info klopt inderdaad niet (en ik ben er voorheen ook glorieus ingestonken).
    Echter die vorm van die vervroegingscurve, die KAN het voor Stef zijn motor behoorlijk in de war schoppen....

    En dat is het enige waarvoor ik wil waarschuwen: als de ontsteking op het bovenste dode punt gezet wordt, zoals de ontwerper suggereert, zal bij een bepaald toerental de ontsteking in één klap 15~17 graden NA top komen, en 99% kans dat de motor dan van het ene moment op het andere ophoud met ontsteken (benzinemotoren ontsteken niet of héél moeilijk als de vonk ná top valt), tót hij weer onder dat toerental zakt....
    Beste wat ik kan aanraden is de ontsteking op plm 17 graden voor top af te stellen maar de kans bestaat dan dat het ding slecht regelbaar wordt.
    Of hij bouwt het schema wat Jinny geplaatst heeft. Daar zit geen processor, en DUS geen curve in....

    Groet, Bert
     
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik vind het vooral "knap & indrukwekkend" Jinny wat je hier zo ff uit de mouw schut :cool: maar velen met mij :D snappen nix van die symbolen en zijn idd afhankelijk van wat de "markt" aan kant en klaar spul aanbied en de prestaties die ze hierbij aan prijzen of beloven ...............

    Het afstellen van de ontstekingen op mijn klassieke motorfietsen gaat me goed af, maar dit is toch weer iets nieuws en maakt me nieuwsgierig omdat ik voor komende winter een leuk projectje op het oog heb waarbij dit zeker gaat spelen ..............:)
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ach Bert, .......misschien heb ik te snel het woord "vervuilen" aangehaald, maar je hebt idd gelijk in de voorbeelden die je hebt aangegeven. Ik ga zelf nu zeker anders kijken/lezen naar de aangeboden producten ........:rolleyes:

    Ik ben eigenlijk benieuwd hoe Stef zelf over deze "vonkjes" denkt.........:)
     
  4. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Ik heb zo juist een mailtje gestuurd naar de fabrikant kijken wat die kunnen vertelen over de timing. Als dit een probleem is of wordt ga ik zelf me ontsteking maken. Ben zelf ook altijd bezig met elektronica dus daar zie ik niet tegen op. Vanavond tweede leiding gemaakt waar expansie vaatje mee aan cilinder zit. en beginnetje gemaakt aan een richting klepje. Kijken of ik deze morgen kan afmaken. En begin kan maken aan brandstof tank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    stef
     
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zou het niet mogelijk zijn om twee magneetjes te plaatsen? Dus op 180° . Het "ontstekingstoerental" is daardoor het dubbele.
    Waarschijnlijk gebeurt er niets als de zuiger beneden staat met de uitlaat helemaal open staat en de bougie vonkt.
    Dirk
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... dat is een optie... die vonk onderin doet niks....

    En vermoedelijk kan Stef, als hij inderdaad wat handig is met electronica, gewoon de processor er tussenuit plukken en de boel intern doorverbinden...
    Het schema lijkt behoorlijk op wat Jinny geplaatst heeft, eigenlijk is er weinig ander verschil dan dat de hall sensor op het IC is aangesloten en het IC de vonk aanstuurt. Overbrug je dat, dan ben je van je curve af en functioneert het precies als het schema van Jinny...

    Groet, Bert
     
  7. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    vanavond eind kapje voor ventiel gemaakt, en aandrijfstang vast gemaakt. Zojuist die cdi opengemaakt maar deze in van binnen grotendeels dicht gegoten. Op eerste gezicht lijkt niet op dat er dermate veel elektronica in zit wat intelligent genoeg zou zijn voor een vertraging bij een bepaalt toerental. Ik ga hem gewoon zo gebruiken en als ie raar loopt bij hoge toeren kan ik altijd verder kijken. Eerst maar zien dat ie überhaupt pruttelt.

    [​IMG]

    stef
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als er een klein zwart blokje in zit met (veel) meer dan drie pootjes, dan is het ding slim genoeg....

    Groet, Bert
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is zo bij benadering het schema van jouw ontsteking (deze is bij mijn weten van RCeXL, maar moet er toch op lijken):

    rcexl.jpg

    Als je pootje 5 en 6 losmaakt van de processor en met elkaar doorverbind (niet de pootjes van de processor, maar de sporen er naar toe), heb je de processor buiten spel gezet (wellicht dat je een van de 4.7K weerstanden moet overbruggen) en heb je een vonk op vast tijdstip.

    Groet, Bert
     
  10. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Klopt, maar dan moet het ding niet dichtgegoten zijn...
    Dan kan je er niet bij...

    Dunsz, zo moeilijk is het niet hoor, Leiderdorp is net ff te ver om op en neer te rijden, 200 Km op een avond red ik niet, maar er zijn vast daar in de buurt ook mensen die er iets van weten...
    Ik ken ze zelfs wel in die hoek....
    Een bouwt satellieten die het formaat van een melkpak hebben....
    Daar ben ik maar een heel klein meisje bij.....

    Maar ik wil je desgewenst via mail en of telefoon wel bijstaan hoor....
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Dank voor je aanbod Jinny ;)

    Ik ga eerst eens afwachten wat de bevindingen zijn van Stef zelf bij dit mooie project :).
     
  12. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Van de week begin gemaakt aan brandstof tankje, en vandaag is het vliegwiel gemaakt is best een grote jongen geworden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    stef
     
  13. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Vandaag vliegwiel en brandstof tank afgemaakt.
    Wat er nu nog moet gebeuren is stelschroef maken voor extra lucht toevoer, een dopje voor in de brandstoftank. En een schijfje maken met magneetje voor hall sensor plus een beugeltje voor de hall sensor zelf. Daarna kan ik voor het eerst gaan testen!

    Het vliegwiel moet origineel uit 1 stuk gedraaid worden alleen had ik geen stuk dat breed genoeg was. Daarom wordt de borst er los tegen aangeschroefd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoop van de week de laatste onderdelen te kunnen maken.

    stef
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Echt heel knap werk, mijn complimenten! Ben benieuwd hoe hij straks klinkt.
     
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Laatst bewerkt: 23 jun 2015
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je me toch eens uitleggen waarom viertakten en tweetakten (en dan praat ik over MIJN viertakten en tweetakten, net zo goed als die honderden anderen die dezelfde ervaring hebben als ik) het gewoon mééééééér dan uitstekend doen met gewoon dezelfde ontsteekunit.

    Dat meningsverschil hebben we al vaker gehad, en het IS gewoon niet zo, wat je hier roept: BEIDE typen (2 en 4 takt) hebben een vrijwel identieke vervroegingscurve, BEIDE gaan gewoon van 5 graden stationair naar 28 graden volgas. Die ruzie ga ik niet nog eens aan, ik reageer alleen om misinformatie te voorkomen.

    Buiten dat is het misinformatie, want het zou juist betekenen dat de ontsteking het méér dan prima gaat doen: deze motor draait maximáál 1500 toeren, en komt dus nooit voorbij de 1700 waarbij de curve actief wordt.... dus zou nergens last van Mogen hebben. Daarnaast: het ding vonkt niet op 5 graden, maar precies dáár, waar de gebruiker de sensor op afstelt.
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bert , voor de toepassingen waarbij wij de ontsteking gebruiken voldoet deze prima , maar voor (race)2-takt motoren verloopt de "ideale" curve wel degelijk anders dan voor 4-takten , naarmate het toerental oploopt verminderd het aantal graden voorontsteking , dit heeft te maken met een betere vulling bij meer toeren en beter rendement van de motor , zie de link voor een vb van een curve van een PVL onsteking http://www.pvl-zuendungen.de/cms-en/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=67

    Groeten Jef
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je me nog steeds uitleggen, waarom mijn motoren niet eens boven de 8000 toeren WILLEN als de ontsteking later dan 25 graden voor top staat, en waarom ik dit nog nooit tegen gekomen ben bij willekeurig welke tweetakt dan ook waar ik aan gesleuteld heb... En geloof me, ik zou GRAAG willen dat het tijdstip later kon, want dan lopen ze stukken beter stationair, maar het gaat gewoon niet
    Nu heb ik toegegeven, nog nooit aan racers gesleuteld, maar dan nog, aangezien het in de gewone wereld niet voorkomt, is het nog steeds misinformatie bij een statisch motortje wat max 1500 RPM draait.
     
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Het is een verschil op hogere toeren tussen tweetakt en viertakt...
    Bij tweetakt heb je buiten de verbrandingssnelheid van het mengsel ook te maken met de vullingsgraad.
    Een tweetakt op lage toeren heeft (een beetje afhankelijk van het gedimensioneerde toptoerental) domweg een lage en dus slechte vullingsgraad.
    Een viertakt heeft daar een veel betere vullingsgraad over het algemeen domweg door het principe.
    Op hoge toeren is het vaak net andersom.
    Door de snelheid van het gasmengsel kan er op hoge toeren minder vers mengel door de uitlaatpoort ontsnappen en is een tweetakt redelijk optimaal gevuld, terwijl door diezelfde snelheid er minder gas in een viertakt getrokken kan worden.
    En dus moeilijker ontsteekt en meer tijd nodig heeft om volledig te verbranden.
    En dus meer voorontsteking nodig heeft.

    (waarom moet een vrouw jullie dat nu uitleggen?) :p:p:D
     
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    BOBINE WESTBURY.jpg Hier een afbeelding van een miniatuur-bobine om zelf te maken,deze heb ik ook (ooit) gemaakt en doet het heel goed!
    groeten fanaat Sjef
     

Deel Deze Pagina