2 x 4s lipo 5000mah laden op 8s lader 7A

Ik heb 2 lipo batterijen van 4s 5000mah.
Nu heb ik ook een lader van 8s 7A 150Watt.

Kan ik deze 2 batterijen serieel koppelen om deze in 1 keer op te laden?
Maar hoe zit het dan met balanceren?
Bestaan hiervoor speciale adapters?

Kan dit wel?

Ik zou denken van wel en misschien om de 5 laadbeurten deze beide nog eens apart laden/balanceren.

Graag jullie mening.

Met 150 Watt kan je 8 cellen als het goed is niet met 7 ampere laden, maar met max 4.5 of net minder. In totaal win je dus eigenlijk amper iets in laadtijd tov 2x 4 cellen laden op 7 amp. Behalve dat je maar 1 keer op het knopje hoeft te drukken natuurlijk. Voordeel van tegelijk laden zou wel zijn dat je de accu's rustiger laad.

Het kan wel, maar dan moet je de 2 accu's het liefst ook gelijk gebruiken, dus beide parallel oid in 1 kist. Als de ene echter half vol is en de andere bijna helemaal leeg, dan moet je balancer even een halve accu zien weg te fikken. Vind ie niet leuk.

Kabeltje zou je zelf even moeten knutselen volgens mij zijn die niet standaard te koop. Wel van 2x 3S in ieder geval, maar van 2x 4S weet ik niet zeker.

Sieste,

De batterijen zullen altijd samen worden gebruikt in een Extra van 72". Dit serieel, zodat ik 8s heb om mijn motor aan te sturen.
De ene zal dus nooit half voller zijn als de andere veronderstel ik.

Maar het moet dus wel kunnen, alleen de balanceer stekker zal ik dus in elkaar knutselen.

Heeft er iemand een schema hoe ik dit moet aanpakken?

Een 4s heeft een 5 draden balanceer stekker, een 8s 9draden.
Als ik de 2 packs combineer heb ik 10 draden ipv 9?
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Dat zie je verkeerd. De laatste connector aan de eerste balancer is gelijk aan de eerste connector van de tweede balancer.

Om de spanning van één cel te kunnen meten zijn twee draden nodig. Daarom is er altijd één draad meer dan het aantall cellen op de connector aanwezig.
Als je een verloopkabel maakt, bij het aansluiten van de Li-Po's altijd goed opletten. De twee balanceraansluitingen mogen niet verwisseld worden. Sluit je ze verkeerd aan, dan heb je vuurwerk met gesmolten bedrading.

Er is alleen nog een ander probleem. Acht Li-Po cellen hebben een spanning van 8 x 4,2= 33.6 Volt.

Je lader is 150 Watt. De maximale stroom die de lader bij 33.6 Volt kan leveren is 150 : 33.6 = 4,5 Ampere. In de praktijk zal deze nog wel iets lager zijn.

Wil je in serie laden met een hogere stroom dan heb je een andere lader nodig. Ook het af-en-toe apart laden en balanceren is niet aan te bevelen. Als je de 2 x4 cellen pakketten als een 8 cellen pakket gaat gebruiken, dan de pakketten nooit meer apart gebruiken of laden en/of balanceren.

Laatst bewerkt:
Nou Alain, dan kan het prima idd. Gewoon een 8S pack van maken en niet meer los van elkaar gebruiken. Dan is er eigenlijk geen verschil met een standaard 8S pack.

Hier staat wat info over serieel schakelen:
verloopje-lipo-balance-kabel-2x2s-1x4s-beter-een-2s2p-van-maken-bij-het-laden
plaatje in post 8 van Snoebel laat het wel mooi zien.
Je komt dan dus idd weer op 9 draadjes voor de balancer, niet 10.

NPS, van die 150watt had ik ook gezegd ja. Maar dat is geen probleem, behalve als je per se snel wilt laden inderdaad. Als je geen haast heb is het gewoon prima om met iets minder dan 1C te laden, gaan je accu's lekker lang mee!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back