24volt voeding voor lipo lader

ik heb een vraag,als je een lipo lader hebt die zowel op 24volt en op 12volt kan aan gestuurd worden wat is dan het voordeel???

ik hoop dat iemand mij daar een duidelijk aantwoord op kan geven.

Als voeding gebruik ik een server voeding van hp type DPS 700CBA ongveer 70amp bij 12 volt en niet geruisloos dat gat erg goed ,maar ik heb er twee van dus dan is het mogelijk om er 24 volt van te maken

vrg peter

Op 24v kunnen de meeste van dat soort laders sowieso pas hun volledige vermogen leveren...

Op 12v ben je vaak begrenst tot pakweg de helft van b.v. je 1000watt lader , dus das al een rede ;-)

Verder krijgt je lader het wat minder zwaar te verduren als je grotere pakketten gaat laden omdat je lader de spanning niet zover omhoog hoeft te schroeven.

Op het moment dat er 12v binnen komt en je gaat een 6s lipo laden moet de lader de spanning gaan verhogen door omvormen , op het moment dat er 24v binnenkomt is dat al een heel stuk minder natuurlijk...

Op 24v kunnen de meeste van dat soort laders sowieso pas hun volledige vermogen leveren...

Op 12v ben je vaak begrenst tot pakweg de helft van b.v. je 1000watt lader , dus das al een rede ;-)

Verder krijgt je lader het wat minder zwaar te verduren als je grotere pakketten gaat laden omdat je lader de spanning niet zover omhoog hoeft te schroeven.

Op het moment dat er 12v binnen komt en je gaat een 6s lipo laden moet de lader de spanning gaan verhogen door omvormen , op het moment dat er 24v binnenkomt is dat al een heel stuk minder natuurlijk...

okee ik ben nieuw in het lipo gebreuren ,dus met tekst en uitleg ben ik erg blij
bedankt voor de info.

gaat dat goed, 2 voedingen met 2 12 volt uitgangen samenknopen tot 24?
Voedingen en samenvoegen gaat doorgaans toch niet zo lekker samen?

Servervoedingen kun je vaak met wat aanpassingen in serie zetten zodat je aan die 24v komt , zijn diverse draadjes over te vinden ;-)

ik heb een vraag,als je een lipo lader hebt die zowel op 24volt en op 12volt kan aan gestuurd worden wat is dan het voordeel???

ik hoop dat iemand mij daar een duidelijk aantwoord op kan geven.

Als voeding gebruik ik een server voeding van hp type DPS 700CBA ongveer 70amp bij 12 volt en niet geruisloos dat gat erg goed ,maar ik heb er twee van dus dan is het mogelijk om er 24 volt van te maken

vrg peter
Zoals al gezegd kunnen laders vaak pas hun maximale vermogen leveren bij een bepaalde spanning. Dat zal voornamelijk zijn omdat anders de stroom te groot is. Je kan de stroom berekenen door het vermogen in Watt te delen door de spanning in Volt. Dus verdubbel je de spanning dan halveer je de stroom :)

ik heb een vraag,als je een lipo lader hebt die zowel op 24volt en op 12volt kan aan gestuurd worden wat is dan het voordeel?? ...
Bij 24volt hoeft voeding maar de helft van de stroom te leveren voor het gewenste vermogen. En aangezien verliezen rechtevenredig zijn met het kwadraat van stroom (Pv = I²R, zullen de verliezen (ruwweg) nog slechts (½)² = ¼ van de oorspronkelijke verliezen zijn, zowel in voeding als lader. Daardoor lagere temperaturen. Verder is het ook goedkoper om te werken met componenten die hogere spanningen aan kunnen, i.p.v. componenten voor hogere stromen.

... dus met tekst en uitleg ben ik erg blij ...
Om benodigd laadvermogen te berekenen moet je ook weten met welke stroom of binnen welke tijd je het pakket vol wilt laden (vermogen = stroom × spanning of capaciteit × spanning/tijd).
Twee handige tools bij keuze van nieuwe lader en geschikte power-supply/voeding.
The Script Asylum
-> RC calculations
full

-> electrical
-> Charger calculator
en voor bepalen van lader
-> Lithium battery chargers
(zeer handige, leerzame en nuttige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-itmes, toevoegen aan favorieten?)

okee ik ben nieuw in het lipo gebreuren ...
Is het dan raadzaam om meteen zwaar te beginnen? Kinderschoentjes en zo ...?

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro RB

Meer nuttige videos voor modelbouwers door Bruce, op dit moment 130 stuks
https://www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos

LiPo laden

Laatst bewerkt door een moderator:
Back