ik heb een vraag,als je een lipo lader hebt die zowel op 24volt en op 12volt kan aan gestuurd worden wat is dan het voordeel?? ...
Bij 24volt hoeft voeding maar de helft van de stroom te leveren voor het gewenste vermogen. En aangezien verliezen rechtevenredig zijn met het kwadraat van stroom (P
v = I²R, zullen de verliezen (ruwweg) nog slechts (½)² = ¼ van de oorspronkelijke verliezen zijn, zowel in voeding als lader. Daardoor lagere temperaturen. Verder is het ook goedkoper om te werken met componenten die hogere spanningen aan kunnen, i.p.v. componenten voor hogere stromen.
... dus met tekst en uitleg ben ik erg blij ...
Om benodigd laadvermogen te berekenen moet je ook weten met welke stroom of binnen welke tijd je het pakket vol wilt laden (
vermogen = stroom × spanning of
capaciteit × spanning/tijd).
Twee handige tools bij keuze van nieuwe lader en geschikte power-supply/voeding.
The Script Asylum
-> RC calculations
-> electrical
-> Charger calculator
en voor bepalen van lader
-> Lithium battery chargers
(zeer handige, leerzame en nuttige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-itmes, toevoegen aan favorieten?)
okee ik ben nieuw in het lipo gebreuren ...
Is het dan raadzaam om meteen zwaar te beginnen? Kinderschoentjes en zo ...?
'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud
- Waar is een lipo van gemaakt?
- Hoe laad ik een lipo?
- Wat betekent de C waarde?
- Balanceren
- Waar Lipo laden
- Koude LiPo
- Wat betekent 2p3s?
- Waar op letten bij aanschaf?
- Laders
- Kwaliteit versus prijs
- Bolle LiPo :sad: :cry:
- LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's
Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro RB
Meer nuttige videos voor modelbouwers door Bruce, op dit moment 130 stuks
https://www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
LiPo laden