Het is een tijdje geleden dat ik wat gemaakt of gevlogen heb, maar deze vakantie had ik weer tijd en heb ik een oud concept afgemaakt.
Het startpunt was de snelste fdd tot nu toe, de MOH (mit ohne hinten), die heb ik in flz vortex gegooid en vervolgens ben ik wat verder gaan optimaliseren om hopelijk zowel minder weerstand op topsnelheid en een groter snelheidsbereik te hebben. Uiteindelijk is het dit geworden:
48 cm spanwijdte, mh50 profiel met 0.5° washout voor stamp stabiliteit. De aspect ratio is wat hoger dan de MOH en de lift distributie is wat dichter bij elliptisch.
De vleugel is op een nieuwe manier gebouw met carbon shear webs en aileron boxes in de vleugel in plaats van een onhandige carbon buis. Ook zit er nu een laag 93g/m² carbon om de voorlijst zodat ik dikkere Mylars kon gebruiken. De vleugel weegt 32g met twee ingebouwde servos. Mooiere servocovers wordt aan gewerkt.
Voor de eerste testvlucht zat er een 3s 450mah in met een 2450kv 2207 motor en apc 5.5x6.5 prop. Het geheel weegt maar 160g! In principe zou ik er zelfs twee 530mah 4s accus erin kunnen proppen en onder de 250g blijven, maar de Esc ontploft waarschijnlijk op 8s.
De eerste vlucht was erg kort, ik had het zwaartepunt verkeerd uitgemeten en het vliegtuig tuimelde meteen achterover. Nadat het zwaartepunt 5mm naar voren was geschoven vloog het model schitterend, al moet ik de roluitslag wat verminderen.
Het is even geleden dat ik iets echt Snels heb gevlogen, maar zelf met deze relatief tamme setup gaat dit ding echt eng hard, heb het gas bijna niet vol open gehad, op halfgas loopt dit ding al weg. Meer oefenen dus!
Ik zit inmiddels trouwens in Amsterdam, als iemand daar in de omgeving eens samen wilt vliegen hou ik me aanbevolen.
P.s. ik ben mn kist met oude/onafgemaakte projecten aan het uitmesten, ik heb nog een aantal airframes liggen die alleen nog electronica nodig hebben, als iemand interesse heeft laat me het maar weten.