2de Kerstdag, trainen/Winterpostaltaak

Hallo allemaal,

Dat was dan een heerlijk potje vliegen op het Maldens Vlak. Dit (zweef)vliegveld krijgt per direkt van mij de eerste prijs in de categorie "meest thermische veld van Nederland".....Het was zo nu en dan moeilijk de thermiekbellen te ontlopen !!
Peter Aanen, Henk Pietersma, Loet Wakkerman en ondergetekende hebben vrijwel continue met F3K's staan vliegen en o.a Jürgen Maassen is aan de slag geweest met een mini. Bovendien werd er druk gevlogen met VV chucks ........ Jammer genoeg is het eindklassement van de chuckwedstrijd mij ontgaan.
Peter, Henk en ik hebben een aantal "all up, last down" ronden gevlogen waarbij de Aspirins zich van hun goede kant lieten zien.
Henk gooide één keer zo hard dat de Fireworks romp het voor gezien hield (!). Desondanks behoorlijk indrukwekkend.
Loet heeft vandaag de uithoudingsproef gedaan en taak 2 volbracht. Vliegt best netjes moet ik zeggen (de Highlight èn Loet beide !)
Een onverwachte bezoeker was Alex Hoekstra (voormalig Europees kampioen F3J) die het DLG gebeuren best interessant vind. (understatement). Die vleugeltjes die je daar bij je had,Alex, zagen er in elk geval netjes uit :) En nadat Peter, Alex zijn zender in de handen duwde, bleek het met de vliegcapaciteiten ook nog wel snor te zitten.
Al met al dus een lekker en gezellig dagje vliegen onder super-omstandigheden.

Arno

arno888 zei:
Loet heeft vandaag de uithoudingsproef gedaan en taak 2 volbracht. Vliegt best netjes moet ik zeggen (de Highlight èn Loet beide !)

Arno

Dank je wel, Arno. Het was voor mij de eerste keer dat ik vloog met andere piloten. Ik heb tot nu toe steeds in mijn eentje op een veldje bij mij in de buurt staan gooien en op het strand in Denemarken (westkust). Op het internet wel veel filmpjes gezien van hoe er gegooid moet worden maar van jezelf heb je niet zo'n indruk hoe je dat doet. Van mijn hoogtemeter weet ik dat ik op windstille dagen de 32 meter kan halen. De Highlight heeft blijkbaar iets wind nodig (en meest waarschijnlijk alle modellen) want vandaag zat het toch weer wat hoger met enkele uitschieters van boven de 40 meter.

Arno en Peter hebben aan het eind van mijn taak 'gehaasd'. Tot de 90 seconden heb ik geheel op eigen kracht gedaan maar vanaf daar was het toch wel handige dat er vliegende hazen waren. Uiteindelijk was 105 seconden de score. Een aantal vluchten in de hele taak hadden zonder problemen boven de 3 minuten kunnen zijn maar ja je moet ze snel afbreken nadat je je tijd gehaald hebt. Het is een geweldig veld in vergelijking waar ik thuis vlieg. Daar heb ik in al die tijd nauwelijks thermiek gevonden. Het veld thuis is ingesloten door een bomenrij en aan de andere kant is de drukke toegangsweg naar Huissen. Verder ligt het hele veld in Huissen als het ware in een kom omdat het omringd is door een dijkje van 1 tot 2,5 meter hoog. Op dit veld in Huissen is er dan ook bijna altijd veel turbulentie wat weer het voordeel heeft dat je leert reageren en sturen.
Op het Maldens Vlak had ik voor mijn gevoel helemaal geen turbulentie (zal er best wel wat geweest zijn). Voor Taak 3 misschien toch maar eens de uiterwaarden in of naar de Roosendaalse heide.

Loet

De Highlight heeft blijkbaar iets wind nodig (en meest waarschijnlijk alle modellen) want vandaag zat het toch weer wat hoger met enkele uitschieters van boven de 40 meter.

De Highlight heeft wat dit betreft dezelfde "makke" als de Longshot: te veel weerstand......
Die éne worp die jij maakte met Peter's Aspirin, Loet, was stukken hoger uitgekomen ( hij ging nu wat te vlak weg, maar het was dan ook een vreemde kist voor jou) als al je andere starts met de Highlight! De techniek en de power is er..........

Een aantal vluchten in de hele taak hadden zonder problemen boven de 3 minuten kunnen zijn maar ja je moet ze snel afbreken nadat je je tijd gehaald hebt.

Ga er eens ff lekker voor zitten en programmeer je flaps eens als remkleppen ! Snel en precies landen is zeker zo belangrijk !!

arno888 zei:
De Highlight heeft blijkbaar iets wind nodig (en meest waarschijnlijk alle modellen) want vandaag zat het toch weer wat hoger met enkele uitschieters van boven de 40 meter.

De Highlight heeft wat dit betreft dezelfde "makke" als de Longshot: te veel weerstand......
Die éne worp die jij maakte met Peter's Aspirin, Loet, was stukken hoger uitgekomen ( hij ging nu wat te vlak weg, maar het was dan ook een vreemde kist voor jou) als al je andere starts met de Highlight! De techniek en de power is er..........

Een aantal vluchten in de hele taak hadden zonder problemen boven de 3 minuten kunnen zijn maar ja je moet ze snel afbreken nadat je je tijd gehaald hebt.

Ga er eens even lekker voor zitten en programmeer je flaps eens als remkleppen ! Snel en precies landen is zeker zo belangrijk !!

Ik ben al bezig.

En ik moest werken vandaag :cry: :cry: :cry:
Een sessie in februari? Ja graag :!: Ik ben er bij (als het niet weer mijn waakdienstweek is)
Het liefst te plannen op een zondag. Kan Martijn ook mee.

Arno,

Leuk verslagje van de wedstrijd op het Maldens vlak. Het was inderdaad super weer. Februari lijkt me leuk, ben druk aan het
oefenen met gooien en vliegen. Vandaag bij mijn schoonouders vlak voor het kerstdiner wezen gooien Mijn zwager
heeft gevlogen (ervaren F3A piloot) een mijn schoonvader heeft onderstaande aktiefoto gemaakt. Ik denk vlak voor ik
de top eraf gooide (toch beter vast zetten, maar ik had gelukkig geen schade). Heb overigens ook bijna een bug af (foto's
volgen) waar ik hopelijk de 2e taak van de winterpostal mee kan vliegen.
Cheers

Bart

PS : Kijk teveel omhoog volgens de Phil Barnes launch clinic

Kunnen we dan weer op het Maldens vlak vliegen? Ben er waarschijlijk ook weer bij, indien mogelijk om de 3e taak van de winterpostal te vliegen? Of moeten we dan in januari al plannen?

Was echt super weer afgelopen vliegdagen bij Malden!

Peter

Als het op een zondag is en Theo gaat heen ben ik er zeker bij :!: en zeker als het zo'n thermies veld is als Arno :)

hoi

in februari lijkt mij ook een strakplan
vandaag ook even aan het gooien geweest (was wel koud maar ondanks dat heeeeeeeerlijk) :D

groeten arnold

Blij te horen dat jullie het naar je zin hebben gehad op dat veld.
Binnen kort willen we een DLG-wedstrijd combineren met een vv-wedsrtijd en wel tijdens de 'Kouw Jatten Cup'van de NLC.
Datum ligt nog niet vast, lokatie is waarschijnlijk het Roosendaalse veld bij Arnhem.

Later dit jaar willen we weer zo'n poging wagen om het te combineren en dan tijdens de 'Voorjaarswedsrtijd'.
Ik houd jullie op de hoogte.

Nu eerst mijn micro-romp vervangen (kan kleiner en steviger) en hup weer smijten.

Ha Erik,

Zag op de VV kalender dat de "kouwe jatten cup" al op zaterdag 13 jan. om 10.30 op het rozendaalse veld staat ingepland? Zelfde aanvang voor F3K, met evt. uitsteldatum bij slecht weer op 20 jan en 27 jan?

Peter

Back