Ik denk niet dat je een goed beeld krijgt van foto's qua onderhoud.
Dat moet je zelf gezien hebben.
En zelf gedaan hebben onder toezicht van iemand die er ervaring mee heeft .
Dan leer je de motor te onderhouden .
Lagers verwisselen is heel simpel ,maar er zijn een hoop mensen die niet eens weten wat er in een turbine zit ,en er al jaren mee vliegen , heb er ervaring mee.
Zo was ik via rc universe met iemand in gesprek gekomen die een wren mw54 gekocht had.
Hij vloog er al jaren mee ,maar ,en dat hoorde die gelukkig dan wel , de motor ging meer geluid maken , dus zelf de motor maar uit elkaar gehaald , filmpje heeft zelfs nog op youtube gestaan .
Alles uit elkaar gehaald zonder te kijken en lagers verwisseld , jaaa anders om er in he ,dus dat je de binnenring van het lager eruit kon drukken .
Hij zette ook nog een keer het turbine wiel anders om erin , en toen vond hij het gek dat de motor in no time verbrand was.
Ja , je gelooft het bijna niet als je dat hoort ,maar het is echt gebeurd.
Daarom ben ik blij dat hier in dit draadje gezegt word ,dat je het zomaar niet even moet doen , een turbine uit elkaar halen ,en lagers verwisselen ,en weer in elkaar .
Het is niet moeilijk ,maar er kan zoveel fout gaan bij het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een turbine ,dat is dood zonde als ie dan kapot loopt.
Voor wie meer wil weten over onderhoud van turbines mag best een keer langs komen, eerst afspraak maken natuurlijk , ik laat het graag zien , maar niet op foto's ,ik wil het jullie zo laten Zien , ik vind persoonlijk dat dat makkelijker is voor de gene die moet leren .
Elke motor is anders ,daar moet ik ook rekening mee houden , maar met goed kijken kom je al een heel eind.
Mvg,
Martin.