2takt met 75 Db mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
Robert, een OS 55AX met demper kan je kopen voor 122 euro.
Maar wat Hezik zegt zit wat in.
Als ik iets koop wil ik altijd het beste maar als je gewoon een beetje gaat zoeken dan kan je een buitenloper kopen voor een euro of 60, een regelaar voor onder de 100 en een flightpower 5S pack koop je voor zo'n 135 euro.
Als je een lader hebt dan kan je aan de gang.
Je zal dan meteen merken dat electro heel veel voordelen heeft, reageert lekkerder op het gas, geen vette bende en je hoeft ook nooit meer brandstof te kopen.

GJ

heb toch die 4takt maar ingebouwd, anders had ik niets meer te doen hier op knutselvreugde....dus de calmato sports wordt leeggehaald nu.

iemand nog interesse in een vleugel? kan gratis afgehaald worden voor degene die dit gebruiken kan.........

plaats is Goirle

Robert

Ach hij zal er best mee vliegen.. geniet ervan, het is echt een heerlijk kistje!

Ach, het punt is, dat de kist bedoeld is als vervanging van mijn calmato. Het idee erachter was toen ik m kocht, dat ik de meeste spullen, maar zeker de motor kon overzetten. Volgens de specs moet dit ruimschoots kunnen.

Trouwens, dit is mijn 1e F3A kist, en ( voorlopig) niet bedoeld om wedstrijden te vliegen, maar om te leren vliegen met zo'n kist. Ook goed als voorbereiding op mijn P 51 Reno. dit is immers ook een model met een staartwiel.

Hij is ook even z waar als de calmato Sports, en daar kon ik mooie loopings mee maken, en redelijk diagonaal mee vliegen( neus up houden). Alleen bij de Calmato waren de stuurvlakken niet al te groot, waardoor ik niet voldoende controle kon houden.

Nog een paar uurtjes werk en dan is ie trouwens klaar. Kan ik na mijn vakantie mijn maiden ermee vliegen...kan niet wachten

Gewicht zegt niet alles he, de vleugelbelasting en het ontwerp spelen ook een rol.

Maar hij zal best vliegen hoor en ook met die motor is het een leuke kist. Ongelimiteerd verticaal zul je niet redden, maar voor de rest moet het meeste prima kunnen.

Je zou nog kunnen experimenteren met de prop. De Oxalys wil heel goed langzaam vliegen, je kunt je dus permitteren om er een grote prop op te zetten met relatief weinig spoed.

De kleine Oxalys is naar mijn mening gewoon een erg goed kistje. Bij weinig wind, maakt het niet veel verschil tov. een 2m kist. Mits je geen schade vliegt, ga je er erg veel lol mee hebben!

Vette onzin dat je een grote motor niet stil krijgt.

Vlieg zelf met een os 160 in mijn 2 meter kist gewoon om de 79 dba.
Het probleem is dat je er ff wat moeite voor moet doen. (motor wegbouwen, uitlaat in de rom en ff een fatsoenlijke kwaliteits demper kopen) bijv Zimmerman, Merker of een Krummscheid.

Voor 2 takt heeft os nu de Power Box dempers welke enorm goed werken en de geluidsproductie erg goed omlaat halen.

Kortom een os 160 fz met een 17.5x12 narrow incl. 65 cm krummscheid demper en een eigenbouwe vliegtuig werkt erg goed.

Misschien moet je anders een met een winkel bellen (zou weleens kunnen adviseren lijkt me)

gr chris

oxalys en F3A?

Kissie klaar, alleen nog een paar kleinigheden eraan doen. De vrouw heeft de hele avond de kist zitten plakken, maar het resultaat is er dan ook naar. Alles keurig netjes op de kist.... tsja, vliegen wil ze niet leren, dan maar leren plakken!?!

Dat hij niet verticaal omhoog zal blijven gaan, ach volgens mij zit dat niet in het programma van F3A. Maar hier ga ik even op verder. Want is er eigenlijk een programma/ wedstrijdjes voor beginners? Wie heeft hier info over, of weet waar ik die kan vinden? Hier op de site vind ik alleen lastige taal met figuren die ik in mijn dromen niet eens kan

Wie heeft voor mij de juiste info????

Bedankt!

Robert

er is een F3A instapklasse, de F3A-C.

Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, hier het C programma voorgevlogen:
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/rc3.wmv

Meet je niet aan het niveau van dit filmpje, Derk is geen typische 'F3A-C' piloot. Er is nog 1 wedstrijd dit jaar, in vlissingen, als je F3A interessant vindt, gewoon gaan kijken!

Dit forum heeft een F3A gedeelte, waar je veel over F3A kunt lezen.

In het C programma zitten een aantal figuren waarvoor vermogen wel prettig is, met name de victory roll en de hoge hoed.

@Chrispuma: de kist moet bij die club onder de 75dB(a) komen.. dat redt je dus niet met 79dB(a) ;)

Robert, ik zal je later op de dag wel even wat info sturen.
Inderdaad, zoals Hezik zegt, gewoon komen kijken in Vlissingen.
Ik ben even in Son wezen kijken en we gaan volgend jaar met een delegatie van 3 man van onze club F3A vliegen.
Kisten zijn besteld en worden volgende maand geleverd.

Als je dat filmpje van Derk bekijkt dan zie je keer figuren, die zijn niet verplicht in F3A-C.

Voor de victory roll en de hoge hoed heb je best wel vermogen nodig maar dat is gewoon even kijken of de motor het trekt.

Misschien tot volgende week in Vlissingen.

Gert-Jan

Derk doet 1 verboden keerfiguur; de stall-turn. Bij de F3A-C mag je alleen keerlussen en bochten draaien. Wist ik ook niet, maar een stall-turn als keerfiguur kost je punten..

Bij het F3a-C programma maakt het uiteraard niet uit hoe je de keer figuren doet als je maar weer op de zelfde diepte uitkomt. Het enige wat wel belangrijk is dat je niet teveel tijd verknoeid met nodeloos gestunt. Een stall turn is ongeveer de meest direkte methode om weer terug op koers te komen en is dus prima geschikt om in de F3a-C klasse als keer figuur te gebruiken.

En volgens mij mogen keerfiguren niet beoordeeld worden bij F3A-C, dus kan het ook geen punten kosten.

GJ

Het zit iets ingewikkelder in elkaar. Omdat de figuren niet meer aangekondigd hoeven te worden, moet het voor de jury volstrekt duidelijk zijn welk figuur er gevlogen gaat worden.

Het is dus zo dat het vliegen van de keerfiguren, welke inderdaad bij de beoordeling niet meetellen, wel op de kortste weg omgedraaid moet worden. D.wz: de keerfiguren mogen niet gebruikt worden om een midden figuur nog even te oefenen.

@GJVO: Welk model gaan jullie gebruiken voor de F3a-C klasse?

Bij het F3a-C programma maakt het uiteraard niet uit hoe je de keer figuren doet als je maar weer op de zelfde diepte uitkomt. Het enige wat wel belangrijk is dat je niet teveel tijd verknoeid met nodeloos gestunt. Een stall turn is ongeveer de meest direkte methode om weer terug op koers te komen en is dus prima geschikt om in de F3a-C klasse als keer figuur te gebruiken.

Ik denk dat jullie hier dan toch eens over moeten overleggen Bert, want Henny van Loon trekt er wel degelijk punten voor af als je in de C een stall-turn als keerfiguur gaat vliegen. Volgens hem is er overlegd dat er in de C alleen lussen en bochten als keerfiguren mogen.

En zolang Henny jureert en er punten voor aftrekt, is het dus niet handig om stall-turns te gebruiken. Overigens is dat geen oud zeer, ik heb nog nooit een stall-turn gevlogen als keerfiguur, maar we hadden het er over tijdens de voorlaatste wedstrijd en Henny was er vrij duidelijk in.

De discussie kwam op gang omdat ik iemand vertelde dat de keerfiguren vrij zijn en je dus min of meer zelfs nog een keer mag aanvliegen voor een figuur. Dat hebben we dus nagevraagd en daarbij kwam dus de opmerking van Henny dat dat wel mocht, maar dat stall-turns niet mochten en puntenaftrek zouden opleveren..

En volgens mij mogen keerfiguren niet beoordeeld worden bij F3A-C, dus kan het ook geen punten kosten.

Ze worden niet beoordeeld inderdaad, maar.. het telt echt wel mee. Als je 2 mensen hetzelfde programma laat vliegen met beide de figuren perfect gevlogen, maar de een maakt er in z'n keerlussen een potje van en de ander vliegt dat allemaal ook mooi, reken maar dat de 2e een betere eindscore krijgt. Of als je bv. je spinnerdopje kwijtraakt tijdens een keerfiguur, dan heb je voor de hele vlucht 0 punten (beetje overdregen gesteld he)

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is toch een duidelijke jury richtlijn op papier.
Keerfiguren MOGEN niet beoordeeld worden.

@Hezik,
Ruud Kroes gaat in Vlissingen met mijn (ex Hans Meij) Merlin vliegen.
Voor volgend jaar hebben we een paar opties:

Ik heb zelf nog een Hyde Away in aanbouw.
Ik heb ook een CAmodels Epsilon 120 in aantocht, die gaan we nabouwen, dus dan hebben we er 3.

Ook ben ik met Jaroslav Mach bezig om 3 of 4 kisten te kopen.
Maar transport is een probleem, daar ben ik nu een oplossing voor aan het zoeken.

Oh ja, en maandag moet ik mijn Sebart Angel ophalen bij UPS.
Dus dat kan ook nog meevliegen.

Zelf was ik nooit zo geinteresseerd in kunstvlucht.
Snelheid trok me meer.
Maar aangezien ik nu vrij veel les geef en dus wat dingen voor moet doen merk ik toch dat kunstvlucht wel leuk en uitdagend is en ook leerzaam om dat in club of groepsverband te doen.
Daarom zijn we vorige wedstrijd (Son) eens wezen kijken hoe het er aan toe gaat.

En ja, dat is wel leuk.
Maar ik heb nog te weinig het programma geoefend om mee te vliegen, Ruud heeft jaren geleden al eens RC3 gevlogen en gaat dat dus zondag met mijn kissie doen.
Ik schreeuw de figuren in zijn oor.

GJ

Zelf was ik nooit zo geinteresseerd in kunstvlucht.
Snelheid trok me meer.
Maar aangezien ik nu vrij veel les geef en dus wat dingen voor moet doen merk ik toch dat kunstvlucht wel leuk en uitdagend is en ook leerzaam om dat in club of groepsverband te doen.

Zeker weten, ik vind het jammer dat er veel clubs zijn waarbij dit ondergesneeuwd is. Na het halen van je brevet is F3A een erg goede leerschool, omdat je gedwongen wordt meer na te denken over wat je aan het doen bent.

Zo ben ik er ook aan begonnen.. op mijn club zit een heel nest 'oud-wedstrijdvliegers', of 'oud-wedstrijdgeinteresseerden' en toen ik het brevet gehaald had en al wat verder was, werd mij ingefluisterd dat F3A heel goed is om te leren.

Zo ben ik er aan begonnen, vorig jaar 1e seizoen en dit jaar 2e. Ik vlieg nu iets meer dan 2,5 jaar in totaal (uberhaupt, vliegen). Ik heb enorm veel geleerd van F3A en leer nog volop bij, ben nog lang niet uitgeleerd. Het geeft je een uitdaging, een looping vliegen kan bijna iedereen, maar dezelfde, ronde, looping 2 keer achter elkaar in hetzelfde stuk lucht op dezelfde lijn.. dan wordt het al snel een stuk moeilijker, ook al is het een eenvoudig figuur.

Toen ik zei dat ik ging vliegen (draadje is nog te vinden op forum), triggerde dat Hans Meij om ook mee te gaan doen. Die had wel al met het idee gespeeld, maar had een zetje nodig, wat ie in mij gevonden had. Al snel pakte ook Bram (Br@m op het forum) het op en inmiddels zijn er bij ons op de club nog 3 andere mensen die weer of voor het eerst bezig zijn. Volgend jaar zullen er van onze club 2 deelnemers zijn in de C, 2 in de B en 1 in de A. Het jaar daarop komt daar nog een A vlieger bij waarschijnlijk, afgezien van Hans en/of ik die misschien doorgegroeid zijn tegen die tijd.

Ik ga het volgende seizoen B vliegen, onder voorbehoud.

Het voorbehoud is de beschikbaarheid van een toestel, ik heb neit de luxe positie die jij zo te horen hebt. Ik heb nu zo'n anderhalf jaar geleden een oude wedstrijdkist overgenomen maar deze begint te slijten, wat niet raar is. Ik had een nieuwe gebouwd, een ZNLine Alliance, is ook op het forum te vinden, maar die is helaas ter ziele. Ik moet het dus nog even uitzingen met mijn Derwisj, misschien dat ik dit winter kan beginnen met de bouw van een nieuwe, maar reken er niet op. Ik moet dus de Derwisj heel houden tot de 1e B wedstrijd volgend jaar minimaal en dat kon nog wel eens lastig worden, de kist is langzaam aan het 'op' raken.

Daarom zijn we vorige wedstrijd (Son) eens wezen kijken hoe het er aan toe gaat.

Tot nu toe heb ik mij alle wedstrijddagen gewoon vermaakt. Het is een leuke ploeg mensen en het is sowieso leuk om met een groep mensen te praten die dezelfde 'afwijking' hebben als jij ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
EDIT.....
Nog even over keerfiguur.
Heel erg raar..
Ik lees net de jury instructie, daarin staat bij F3A-C:

Als keerfiguren zijn alleen deellussen met of zonder halve rollen of stijgende of dalende bochten
toegestaan. Bij het vliegen van een ander keerfiguur wordt voor het eerstvolgende middenfiguur een nul gegeven.
EDIT.......

Bij ons op de club zitten ook "oud" wedstrijdvliegers en er zijn bij ons ook wedstrijden geweest.
Probleem is gewoon het geluid, als er een wedstrijd bij ons gehouden zou moeten worden dan moeten we een ontheffing aanvragen, wat op zich geen probleem is.
Maar het rare is dat veel wedstrijdvliegers nier eens weten hoeveel dB de combinatie maakt en dat het ding ook nog nooit goed gemeten is.

We hebben op onze club wel een prima voorziening voor electrovliegers.
Ik heb net 800Ah aan accu's geplaatst om het groeiend aantal electrovliegers aan te kunnen.

We hebben wel een RC 3,5 programma op de club, brevetprogramma in wedstrijdvorm.
Dat is voor iedereen te doen.
Ook zijn we bezig om mensen een beetje een herhaalcursus te geven, de oudere leden aan de leraar leerling set te hangen en dan weer wat dingen doornemen.
En de mensen die het brevet hebben (wat bij ons ook langer duurt dan bij de gemiddelde club omdat we gewoon echt strak vliegen willen zien) proberen we verder op te leiden met als leskist... de Merlin.
Dus we zijn hard bezig en komen volgend jaar dus met 3 man de RC3 instormen.

Ik heb ook al contact met Winfried en erik om eens op elkaars veld te vliegen en te trainen.
Misschien dat we ook wel eens naar Midden Nederland komen, en jullie zijn ook welkom (mits je met 2takt onder de 75dB zit en 4takt onder de 80.
Electro is geen probleem.

Maar even een tip aan de "potentieele kunstvliegers".
Ga een keer naar een wedstrijd, vraag iemand in de regio of hij je kist af wil stellen.
Ga samen met iemand die ervaring met RC3 heeft vliegen, anders leer je misschien verkeerde dingen aan.
En dingen afleren is moeilijker dan dingen aanleren.

GJ

Laatst bewerkt:
Als keerfiguren zijn alleen deellussen met of zonder halve rollen of stijgende of dalende bochten
toegestaan. Bij het vliegen van een ander keerfiguur wordt voor het eerstvolgende middenfiguur een nul gegeven.

Goh.. dat lijkt toch wel verdomd veel op wat ik zei.. kraam ik toch niet altijd onzin uit ;)

Ook zijn we bezig om mensen een beetje een herhaalcursus te geven, de oudere leden aan de leraar leerling set te hangen en dan weer wat dingen doornemen.

Is toch een probleem bij elke club denk ik, de mensen die al een tijd niet meer geweest zijn, of sowieso niet veel komen.. om die op niveau te houden.

Dus we zijn hard bezig en komen volgend jaar dus met 3 man de RC3 instormen.

Niet te hard stormen he.. wil de voorsprong wel behouden he ;)

Misschien dat we ook wel eens naar Midden Nederland komen, en jullie zijn ook welkom (mits je met 2takt onder de 75dB zit en 4takt onder de 80.
Electro is geen probleem.

Mijn Derwisj zit zeker niet onder de 75dB, dat gaat sowieso niet lukken met motoren van dat formaat, ongeacht wat Chrispuma zegt.. althans, niet op zo'n manier dat het nog lekker vliegt.

maiden flight Oxalys!

Zo, dat zijn nog eens wat berichtjes hieronder! Eerst zelf maar weer posten, en dan alles op zijn gemakkies lezen over F3A

Maiden ging dus eigenlijk beroerd! Tja, de motor liep vanmiddag beroerd ( te warm weer?) en was niet echt tot werken bereid. Soms hield hij in, en hij slaagde er zelfs in om 2x af te slaan tijdens de vlucht!

Vooral leuk, omdat ik nog nooit een staartwiel kist gevlogen had! Efin, landen ging toch als het bekende eitje. Maar één ding is me wel duidelijk, vermogen heeft een 9.2cc 4t niet voldoende voor de Oxalys! Hij maakte de loopings niet echt mooi, en twiste een beetje. Nu is zelfs de vraag of de motor wel precies goed staat, want dit mag toch niet gebeuren tijdens een looping? hij "trekt"een beetje met zijn staart lijkt het wel.

Nou is de kist wel recht, dus geef ik de schuld aan de motoropbouw. Heb dus wel ingezien dat het volgen van de inbouw procedure die op papier erbij vermeld wordt niet altijd de juiste is?

Dus best collega's:

• is het weer van vandaag vaker van invloed op de motorprestaties?
  • kan het "scheeftrekken" worden opgeheven door het motorbok te verplaatsen?
  • Ik wacht nog even met een beginners wedstrijdje!
Groetjes uit Goirle

Robert Tink

Back