2takt met 75 Db mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
Gefeliciteerd met je maiden, jammer dat het nog niet helemaal liep zoals je wilde.

Dat je te weinig vermogen zou hebben, was van te voren reeds bekend. Ik (en anderen) zei dat niet om je te pesten ;)

Het weer is zeker van invloed op je motorprestaties, zeker als die krap is. Het was vandaag warm, waardoor een motor onvoldoende koeling zou kunnen krijgen en dus warm zou kunnen worden. Ook kan een hoge luchtvochtigheid, of juist lage, voor een andere motorloop zorgen.

Als je motor inhoudt en afslaat, kan dat zijn omdat hij te rijk staat. Bij te arm slaat hij meestal direct af.

Het kan zijn dat de zijstelling van je motor niet klopt. Vlieg, vol gas dan maar, een rechte lijn van je af de wind in. Trek dan je toestel verticaal en laat 'alles los'. Hij moet dan rechtdoor omhoog gaan, zolang hij vaart genoeg heeft. Als hij dan direct al begint af te buigen naar links of naar rechts, dien je de zijstelling van je motor aan te passen.. dat kun je doen door ringetjes tussen motorsteun en motorschot te plaatsen.

Probeer in eerste instantie even of je het trekken met de staart er met het rudder uit kunt sturen, dus bv. als hij naar links wegvalt, rechts rudder geven. Dat zou moeten kunnen. Kan dat niet, dan komt het toch wel degelijk omdat je te weinig vermogen hebt.

Als je te weinig vermogen hebt en je trekt je kist verticaal, of bv. een looping, dan kan hij in alle richtingen gaan wegvallen, maar meestal is dat in eerste instantie zijdelings.

Ik vrees voor je dat je gewoon te weinig vermogen hebt om figuren te vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
weer heeft zeker invloed op de motorloop.

Gisteren heb ik mijn motor een stuk armer moeten zetten. Vandaag ook weer wat zitten afstellen(busje zat los, dus trok die valse lucht, naald moest er dus ff uit). Slecht één slag open was al genoeg voor een goede motorloop. normaal staat hij bij kouder weer wat rijker bij mij.

Oxalys eerste vlucht

Ik had de Oxalys vanmiddag voor de eerste vlucht in handen.
Het toestel wil wel maar de Saito 56 is echt te weinig, Hezik zei 't al.
Verticaal hands-off trok het toestel behoorlijk weg, kreeg t er wel uitgestuurd hoor maar prettig is anders.
Met side-thrust moet de krukas (meeneemschijf) op centreline liggen en de achterzijde van de motor naar links komen(vanuit de cockpit gezien) , dat was niet helemaal zuiver uitgelijnd.
En t was vanmiddag bloedverziekend heet op de BLC, de zuurstofmoleculen lagen ook op t strand geloof ik, en wilden niet de carburateur in.

Maar: closed-loop kabels ietsje strakker zetten, motor opnieuw uitlijnen, en t vliegt een stukje prettiger. (o ja die verrekte wielkapjes borgen, 1x zonder rechterwiel is genoeg ;-) )
Het toestel kan t allemaal wel, maar een Saito 82 zou een goeie keuze zijn denk ik,
Of een Yamada YS :-) jummi!

Komt goed,
Greetz,
Frank

Ik ga binnenkort wat bestellen bij de Yamada boer.
Op het moment is de YS63 189 euro.
Als je een YS63 nodig hebt kan ie meteen meekomen.

GJ

Die YS 63 is de perfecte motor voor deze kist, maar ik betwijfel of je 'm stil genoeg gaat krijgen..

Yamada FZ-63 viertakt?

Is dat die 10cc viertakt? FZ-63?
Zie ik net in Belgie staan voor €300,-
Dan lijkt me €189,- niet zo'n gekke prijs..........

Greetz,
Frank

mijn persoonlijke ervaring met de YS63 is dat het een BEEST is als ie loopt, sneeuwt een saito 72 (of misschien zelfs de 82) zo onder.

MAAR, het beste doen ze dat al op 30% nitro, en ik heb erg veel problemen gehad met telkens een kapot membraam.
dus zowiso een brandstoffilter inline zetten (ys adviseerd dat ook)
de mijne is uiteindelijk zelfs eens terug geweest naar YS zelf, omdat ik hem niet volgens spec kreeg draaien, uiteindelijk vervangen omdat er ergens een haarscheurtje zat, waardoor de mengsels niet meer klopten.

die liep goed, alleen heb er respect voor, dat kleine mannetje is een bruut monster met aanslaan en lopen !!!

Als ik de verhalen moet geloven, geldt dat eingenlijk voor alle YS motoren.. zijn bruten die veel nitro willen.

Het vermogen moet ergens vandaan komen...
Ik merk het ook al behoorlijk als ik mijn OS FS91 van 5% nitro op 16% gooi.
Draait ook de prop wat lekkerder en sneller rond.

Maar over die YS, op de gebruiksaanwijzing staat ook dat je filters moet gebruiken, dus als je dat niet doet is het je eigen schuld.

GJ

YS?

mmm, zoals generaal Lowenfast al zei, 't hield niet op nee. Heb evt wel interesse in een YS, maar ik ken dat totaal niet. Met googelen kom ik ook niet veel verder. Waar haal ik de info vandaan? enne...30% NITRO?????

YS Engines homepage - English

In plaats van een filter in de brandstofleiding, zou ik een vlitclunk gebruiken. Sowieso is een viltclunk erg fijn in dit soort toestellen. Een volgezogen viltclunk is relatief zwaar en verplaatst dus goed. Het vilt neemt een hoeveelheid brandstof op waardoor het werkt als een buffertje en de brandstoftoevoer constanter wordt, geen luchtbellen.

thum_210847e2d23310f92.jpg

Een ander goed alternatief is een sinterbronzen clunk, welke hetzelfde effect heeft als een viltclunk,

5381488e3b48921ee.jpg

Let op dat je niet door je clunk of filter tankt, of je moet in je tankoplossing ergens een filter plaatsen.

YS Yamada

Robert,
Praat eens met Pieter, die heeft een YS in gebruik.
Hij draait ietsje minder nitromethaan dan voorgeschreven en motor presteert nog steeds erg goed.
Ik heb ook berichten gehoord van iemand op de club dat ie het een uitgesproken rotmotor vindt, maar dat is direct terug te leiden op meneer's ervaring....
Behandel een YS goed en je wordt beloond ;-)
Het zijn juweeltjes hoor.
Ik denk wel dat je m onder 80dB(A) kunt houden met een juiste uitlaat.

Greetz,
Frank

Viltclunck moet je altijd gebruiken.
Daarnaast nog een brandstofvilter bij een YS.
Je houdt de YS gegarandeerd onder de 80dB, als je de motor op rubbers zet.
En 30% nitro is een beetje overdreven, 20% is prima, en het verbruik valt wel mee.

Maar info is inderdaad moeilijk te vinden, zijn zeer exotische motoren.

GJ

Als je al een viltclunk gebruikt, is een brandstoffilter niet meer nodig en kun je die beter weglaten.

NEE GELOOF ME, een pietsie vuiltje op je menbraam en het gekloot begint !!!!!

diverse al gezien, gewoon naast de viltclunc een filter plaatsen!

hezik hoeveel YSen heb jij dan al gehad ?

Ik geneen Gerard_NL, maar in dit geval is het wel kennis direct van andere eindgebruikers.

Overigens beschikken de OS140RX en de Mintor 170 waar ik mee vlieg beide over een pompsysteem waar membranen inzitten en sterk geadviseert wordt een filter te gebruiken, wat ik dus ook doe.

Een viltclunk of sinterbronzen clunk IS een filter. Nog een filter plaatsen is alleen maar meer rommel in je brandstofleiding opnemen.

(je vraagstelling is overigens totaal irrelevant. Hoeveel kilo's bakstenen heb jij van 100 meter hoog op je hoofd gegooid gehad? Wat? Geneeen? hoe kun je dan zeggen dat het onverstandig is iemand een baksteen op z'n hoofd te gooien van 100 meter hoog?!)

Ik zal het nuanceren. An sich kan een extra filter geen kwaad.

Als je de route van brandstof tussen tank en motor gaat volgen, ziet die er zo uit:

clunk -> slang -> buisje (tankdop) -> slang -> carburateur

met een vlitclunk

clunk/filter -> slang -> buisje -> slang -> carburateur

met een viltclunk en vilter:

clunk/filter -> slang -> buisje -> slang -> filter -> slang -> carburateur

Gezien de plaatsing van dit extra filter, zou dan de vervuiling die volgens jou in je carburateur kwam bij gebruik van een filterende clunk, ontstaan zijn in het traject slang->buisje->slang. Ik vraag mij af welk vuil daar kan ontstaan wat een inline filter nog gaat filteren.

Stel we gaan er van uit dat het traject slang->buisje->slang vervuiling introduceert (jouw stelling), dan zou het traject slang->filter-> slang eveneens vervuiling introduceren, daar het filter intern eveneens bestaat uit slang->buisje->slang.

Blijft over de mogelijke verklaring dat een viltclunk of sinterbronzen clunk op zichzelf geen goed filter zou zijn en daarom een tweede filter verstandig zou zijn. Mijn ervaring is dat het goede filters zijn, mogelijk heb ik daarmee tot nu toe geluk gehad. Bij een viltclunk en een vuilkritische setup is het verstandig de viltclunk eerst eens goed door te spoelen (tank een can coolpower over) voordat je 'm plaatst.

Zo, ik ben er weer

Even een weekje met vrouw en kids richting de véél te warme zon in Turkije geweest, dus ik moet nodig even bijlezen nu ik weer thuis ben. Inmiddels heb ik mijn nieuwe uitlaat vanavond kunnen monteren die Dennis gestuurd heeft, dus mijn Dago Red .60 kan zaterdag met Lt Lowenfast weer skyhigh worden gestuurd, als hij natuurlijk niet op vakantie is of zo.

Zo, in de vakantie eens rustig bijgepraat over een nieuwe motor voor de Oxalys. Hebben jullie dat ook? je zit rustig aan een lekker glaasje wijn en je brengt ( per ongeluk) het gesprek op vliegen, vliegtuigen en dan je eigen modellen. Bij een ontspannen sfeer hoor je dan: "tuurlijk schat kun je dat kopen, als je dat nodig hebt voor je hobby". mmmm, even dit nog aan haar herrineren als ik vanavond de koffers naar boven sjouw, en de vliegtuigen op de slaapkamer zie hangen!

Ik ga de discussie van de YS eens goed volgen hier, want een high performance motor voor deze kist is echt nodig! met de huidige 9.2cc komt hij niet eens lekker door een looping heen! Meer een grote O. Ik zal Pieter ook eens aanspreken op de club. enneh...wie ging
er binnenkort wat bij YS bestellen? ik hou me aanbevolen!!!!

"even the sky is no limit enymore"!
Robert

Robert, ik zal je ook nog even een PBtje sturen.
Ik heb vorige week YS110 besteld, morgen kan ik hem bij het postkantoor ophalen, net een berichtje van TNT gehad.
Waarschijnlijk ga ik binnen 2 weken weer wat bestellen.

GJ

met ringetjes de motor bijstellen?

Zo, weer een avond prutsen klaar aan de Oxalys. Omdat de motor nogal naar rechts trok heb ik enkele ringetjes achter de rechterbok gedaan, zodat deze 2 graden minder naar rechts toe wijst. Maar eens kijken of dit helpt! iemand ervaring daarmee????

Side-thrust Oxalys

Robert,
Het ging niet om het eventuele teveel aan rechts-stelling op de Oxalys.
Het punt was dat de krukas naar rechts buiten de centreline stond.
Of je de motor nu 2 of 16 graden naar rechts laat wijzen, je moet er voor zorgen dat de krukas (middelpunt van prop) altijd in de centreline van het toestel staat.
16 graden is maar een overdreven voorbeeld he... ;-)

Enneh, het toestel trok naar links, niet rechts... ;-)

Zie je wel op t veld

Greetz,
Frank

Back