2x Elektromotor koppelen aan regelaar (in- en uitgaande slag)

Weet iemand hoe ik twee elektromotoren kan koppelen aan een (servo) gestuurde regeleaar. Ik heb weinig ervaring met het bouwen van eigen servo gestuurde schakelingen dus elke tip is welkom.

Ik wil twee aparte elektromotoren aan gaan drijven om een landingsgestel binnen te halen aan de beide vleugels. Het zijn eigenlijk de drijvers van een vliegboot.
Dit doe ik doormiddel van een swiffelend blokje op een draadeind waar de stang op vast zit. Aan beide kanten maak ik een micro schakelaar die de in- en uitstand detecteert.
Als er één motor (iets) sneller draait, en dus eerder zijn eindstand heeft bereikt, moet de stroomtoevoer naar dat motortje worden onderbroken en moet het andere motortje zijn slag af kunnen maken. Pas als alle twee de motoren in hun eindstand staan wordt het volledige (uitgaande) circuit verbroken. Nu kan dus alleen de ingaande slag nog worden bekrachtigd waaraan dezelfde eisen zijn verbonden als aan de uitgaande slag.

Met de microschakelaars en een relais is dit vrij eenvoudig voor elkaar te boxen maar nu moet het geheel nog aangesloten worden op de ontvanger en ook omkeerbaar zijn. Nu werd mij bij Quartel een regelaar aanbevolen om de in- en uitgaande slag te regelen. Voor zover ik weet is dit niets meer dan het omdraaien van de plus en min. Aangezien ik van dergelijke regelaars helemaal geen kaas heb gegeten hoop ik via dit draadje wat meer informatie op te doen.

Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen om een dergelijke schakeling succesvol te laten werken?
 
Laatst bewerkt:
hallo

je maakt de twee motoren aan elkaar door:
maar de + van een motor aan de - van de anderen motor vast
en dan heb je nog een + en - over
maar de + aan de + van de regelaar en de - aan de min van de regelaar.
en de servo bediend de regelaar.

GR. virgil
 
Je hoeft bij deze toepassing inderdaad alleen maar de polariteit van de motoren om te keren. Een ompool-schakelaar zou daarvoor al voldoende zijn. Een snelheidsregelaar doet dit werk echter ook prima en die is een stuk gemakkelijker verkrijgbaar en kost nauwelijks meer. Op de zender kun je dan volstaan met een 3-standen schakelaar. Met een schuif- of draaikanaal kun je ook de snelheid nog wat regelen.

De motoren sluit je gewoon parallel aan elkaar aan, waarbij je uiteraard wel moet opletten dat ze tegengesteld aan elkaar moeten draaien. In de bedrading van elke motor neem je dan je eindschakelaars op. Je kunt dit bij elke motor in één draad doen.

Op de eindschakelaars sluit je normaal gesproken geen relais aan, maar je zet een diode over de kontakten. Je moet ze dan wel bedraden als verbreekschakelaars. Zodra een schakelaar wordt ingedrukt onderbreekt deze de stroomkring. Er kan nu alleen nog stroom vloeien via de diode. Als de diode goed gemonteerd zit zal het motortje stoppen bij het indrukken van de eindschakelaar en vervolgens alleen nog in tegengestelde richting willen draaien.
Afhankelijk van de stroomopname van de motoren kies je je dioden. Met een 1N4001 kun je tot 1 Ampere, een 1N5401 kan 3 Ampere aan. De dioden worden overigens maar zeer kortstondig belast. Alleen bij het loskomen van de eindschakelaar loopt de motorstroom via de diode. Daarna is de schakelaar weer dicht en loopt de stroom daar weer door.
 
Voor deze schakeling is een regelaar helemaal niet nodig. Je hoeft de snelheid waarmee de gear up en down gaat toch niet te regelen?
Volgens mij is het de bedoeling dat je met een schakelaartje op je zender de gear up en down kan kiezen.
Met de onderstaande schakeling kan dat vrij simpel. Wat je nodig hebt is een servo, twee motoren, vier diodes en vijf micro schakelaartjes.
34483ef6e166aaf.jpg

In de tekening staat alles op stop met de gear in de "down" positie.
De plus van de accu is doorverbonden met de pluskant van de onderste diodes, die diodes staan in de geleidende richting. Zet je de servo nu in de "up" positie dan zal de min van de accu doorverbonden worden met de pluskant van de bovenste diodes, die diodes staan in de sperrichting. Daar kan de stroom dus niet doorheen maar omdat een schakelaartje die diodes kortsluit zal de stroom toch door de motoren kunnen lopen. De motoren gaan dus draaien en de gear gaat omhoog.

De schakelaartjes over de onderste diodes zullen sluiten wanneer de gear uit de down positie komen, de diodes doen op dat moment helemaal niet meer mee.
Komt de gear in de up positie dan zal het schakelaartje over de bovenste diodes open gaan en kan er geen stroom meer lopen. De motor stopt dus. Op dat moment is het schakelaartje "Gear up" geopend en "Gear down" gesloten, precies het omgekeerde van de tekening.

Als de ene gear iets eerder omhoog is zal die iets eerder stoppen maar de andere gaat gewoon door tot die ook omhoog is.

Zet je de servo in de stop positie voor de gear helemaal up is dan stoppen beide motoren en blijft de gear staan. Zo kan je een geblokkeerde gear stoppen voordat de zaak eventueel doorbrandt.

Is de gear normaal up dan stoppen de motoren en kan je de servo in de stop stand zetten maar ook gewoon in de "up" positie laten staan, dat is wel zo duidelijk.

Wil je de gear weer down hebben dan zet je de servo in de down positie dan komt de min van de accu aan de pluskant van de onderste diodes, omdat het schakelaartje die diode kortsluit zal die diode niet meedoen.
De plus is met de pluskant van de bovenste diodes. Die gaan geleiden en de motoren gaan draaien. De gear komt weer omlaag en wanneer de gear down is zal de "Gear down" schakelaar openen en de motor stopt omdat de diode dan spert.
Ook hier zal er niets aan de hand zijn wanneer de ene iets eerder stopt dan de ander.

Volgens mij is dit wat je nodig hebt. Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helder verhaal Ernst! Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan. De regelaar heb ik in principe niet nodig dus. Het voordeel van die regelaar vond ik wel dat er geen mechanische delen in de aansturing zaten maar zo is het ook mooi opgelost. In ieder geval minder omslachtig dan een relaisschakeling. En een stuk lichter niet te vergeten!
Binnenkort maar eens testen. De diodes die Corrien voorschreef voor de 3 A motor zullen voldoen. Alleen eens kijken of ik met een elektronische regelaar ook nog van die servo afkom. Scheelt weer wat gewicht en dan heb ik in de aansturing geen mechanische delen meer.
Bedankt voor de tips!
 
Op Ebay (2ehands RC shop) worden regelaartjes in "postzegel" formaat aangeboden voor iets van €15,=
De regelaars kunnen 5A aan.
En voor die € 15,= kun je eigenlijk geen servo met twee schakelaars kopen die je vervolgens ook nog eens in elkaar moet knutselen, en goed af moet stellen.
Daarnaast is het ook nog eens vele malen lichter dan een servo met schakelaars, volgens mij ook niet geheel onbelangrijk in de vliegelaarij, toch?
 
Beste mensen staar je hier niet blind op de "gewichtsbesparing" als je een regelaar gaat gebruiken. Er zijn ruim voldoende servo's te koop die maar 10 gram wegen en twee micro switches hoeven ook slechts enkele grammen te wegen. Die "vele malen lichter dan een servo met schakelaars" is dus schromelijk overdreven.
Een hiervoor geschikte regelaar kan zelfs nog zwaarder uitvallen omdat niet zo maar elke regelaar te gebruiken is. Die regelaar die Adam voorsteld is bijna zeker weten niet bruikbaar.

De regelaar die je hier voor nodig hebt MOET namelijk vooruit en achteruit kunnen regelen. En dat ook nog in beide richtingen even snel, niet vooruit volgas en achteruit maar 40% zoals bij veel van de regelaars voor autootjes het geval is. Dit zijn meestal de wat grotere regelaars omdat er een dubbele uitgangstrap in zit. Een extra nadeel is dat deze regelaars ook zeker duurder zijn.
Dan moet die regelaar ook een voldoende groot "dood gebied" rond de middenstand, is de uitstand, hebben. Als die te klein is zal er altijd wat stroom door de schakeling kunnen lopen en is het zelfs niet geheel ondenkbaar dat de gear langzaam maar zeker uitklapt tijdens de vlucht of inklapt op de grond.

Een goedkoop standaard servootje met twee micro switches zal bijna zeker goedkoper uitvallen. Een servo heb je bij Conrad al voor €4,95 (bestel nummer 233751 - 89 en weegt 40g, hele lichte servo's zijn duurder). De schakelaartjes zijn bij Conrad te koop voor €2,13 (bestel nummer 704067 - 89).
Wil je een heel lichte (micro) servo dan kom je op een servo van 8g en die kost €14,95 (bestel nummer 205203 - 89). Keuze en mogelijkheden zat dacht ik zo.

Volgens mij is de "mechanische" oplossing beter en storingsongevoelliger dan wanneer je een regelaar gaat gebruiken.
Niet omdat ik deze schakeling heb "verzonnen", dat heb ik helemaal niet. Dit is een soort van standaard schakeling die al ver voordat ik aan de modelbouw begon gebruikt werd voor van alles en nog wat dat open en dicht, omhoog en omlaag, links en rechts of wat dan ook moet. Overigens niet alleen in de modelbouw!;)
 
Die regelaar die Adam voorsteld is bijna zeker weten niet bruikbaar.
De regelaar die je hier voor nodig hebt MOET namelijk vooruit en achteruit kunnen regelen.

Ooo?
Heel toevallig kan deze regelaar dat wel :D.
Ik heb ze zelf op één van m'n sleeplieren staan en dat gaat perfect.
De oplossing die jij aandraagt heb ik ook in gebruik, maar dat blijft altijd een heel gepiel om de microswitches op precies het goede plekje op de servo te krijgen, zodat ze wel schakelen maar niet er af gedrukt worden in de uiterste stand.
Maar wat zou het probleem zijn met het snelheidsverschil voor of achteruit?
Het maakt toch niet zo veel uit of het uitklappen iets sneller zou gaan als het inklappen.
Ik heb trouwens niets van een snelheidsverschil gemerkt hoor bij deze regelaartjes.

Ik persoonlijk zou kiezen voor het gemak, en dat is een regelaartje :cool:
 
Aansluitschema

Beste lezers,

Even een uitschieter naar dit draadje omdat ik het idee heb dat hier lezers zitten die kaas hebben gegeten van modelbouwelektra.
Zoals de meeste wellicht weten ben ik bezig met het bouwen van een Catalina PBY-5A (zie link: [63059] bouwverslag-catalina-pby-5a).

Hier moet ik buiten de drijveraansturing ook de volledige servo-indeling maken. Zo hier en daar heb ik al wel wat denkwerk en installatie-/verzamelwerk verricht maar echt veel ervaring op dit gebied en, met name in deze omvang, heb ik niet. Daarnaast kan ik er ook bijster weinig over terugvinden op het Internet.
Bij dezen dus een serieuze oproep aan iedereen die mij hiermee kan assisteren cq adviseren.

Allereerst de situatie van de servo-indeling:
- Hoogteroer 1st
- Rudder 1st
- Gas 2st
- Rolroer 2st
- Landing gear (wielen/luik) 2st*
- Landing gear (drijvers) 1st
- Neuswielbesturing 1st +
Totaal: 10st


*Het pneumatisch ‘droge’ landingsgestel (luchtklep bediening door 1 servo) en het neuswielluik (mechanisch stang bediend door 1 servo) worden in het totaal bediend door 2 servo’s die weer worden gesplitst door een Landing Gear Controler. Aan deze LGC zitten reedcontacten die controlleren of het luik daadwerkelijk is geopend alvorens de pneumatische klep aan te sturen zodat de gear uitklapt en natuurlijk visa versa. Deze LGC zit weer aangesloten op de ontvanger zodat er maar 9 kanalen in plaats van 10 worden benut.

In het totaal zitten er dus 10 servo’s en een Landing Gear Controler aangesloten op de ontvanger.
Deze indeling is in mijn optiek al niet misselijk maar dan zijn er ook twee elektromotoren ingebouwd die doormiddel van een draadstang de drijvers in en uit trekken. Dit zogenaamde ‘natte’ landingsgestel wordt gestuurd door 1 van de hierboven opgesomde servo die een microcontact bediend. Deze elektromotoren kunnen dus eventueel op een aparte voeding worden aangesloten.

Hieronder de gegevens van de apparatuur:
- Bij mijn zender is een Ni-Cd 4.8VDC/600mAh (NR-4J) Futaba accu geleverd.
- De ontvanger is een 14 kanaals (2.4GHz Fasst) R6014FS
- Landing Gear Controler: 3mA
- Servo richtingroer: Futaba Digital S3151
- Servo’s rolroeren: Futaba Digital S3151
- Servo hoogteroer: Futaba Digital S3151
- Servo’s motoren (gas): GWS IQ-220BB
- Servo neuswielluik: GWS IQ-220BB
- Servo pneumatische klep: GWS IQ-220BB
- Servo neuswielbesturing: GWS IQ-200MG
- Servo tbv microcontact drijvergestel: GWS IQ-220BB
- Elektromotoren tbv drijvers: Graupner Speed 300 (5A)

Kunnen deze servo’s allemaal ‘koud’ op de ontvanger worden aangesloten en welk accu-pack moet ik gebruiken? Ook voor de aparte PPU die de drijvermotoren voedt zou ik graag horen welke er door de ‘cracks’ wordt geadviseerd.

Mvg, Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top