Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

Ah, zo simpel. Als onervaren bouwer heb ik dat wel eens gedaan bij latjes, maar nooit bij planken. Maar dat kan natuurlijk ook. Niet aan gedacht...

Ik wens jou ook een fijne jaarwisseling en een gezond en succesvol 2019 toe!

p.s. Je hebt vandaag een mooie maiden gemist van de Fokker DVII van Tjarko. En natuurlijk de oliebollen en erwtensoep.
 
Op deze kerst vakantie ben ik ook bezig met renoveren van en Ju-82 model gebouwd in de 70s!!!. Ik denk dat dit was en Royal Marutaka kit met 180 cm spanwijdte. Mijn stuka word geen super schaal model maar gewoon en sport schaal model.
Hier en paar foto's en Gelukkig Nieuwjaar allemaal!!!

full


full


full


full


full
 
.
Hoi Panos,

Gaaf! :) Dat is eenzelfde Stuka als de kit van Frans inderdaad, een Marutaka/Royal Junkers Ju-87 D.

full


Leuk project en je maakt er wat moois van, al aan afwerken toe zie ik! :thumbsup:
Frans gaat zijn D-versie naar een B-versie ombouwen en ook ik bouw de B-versie:
full


Momenteel aan het plakken aan m`n B-versie romp, binnenkort weer een update.
Jij ook een goed 2019!
.
Groeten, Ramses
.
 
.
Snoopey is mijn bouw opzichter(es) en heeft ook weer veel interesse in de Stuka...

full


Spelen met de tekening...

full


Maar het liefst er gewoon op liggen pitten...

full


.
Verder met de Stuka romp, bovenzijde beplankt en in vorm geschaafd/geschuurd:

full


Stukken voor de staart erop gemaakt en daarna ook dit stuk in vorm schaven en schuren...

full


Stabilo en kielvlak op de romp gefixeerd met spelden en de overgang naar de romp grof in vorm gebracht:

full


full


Twee foto`s waarop het schaalverschil van m`n Ju-87 Picchiatello en de nieuwe Ju-87 Stuka in aanbouw te zien is:

full


full


Dezelfde constructie en hetzelfde werk, alleen hoe groter hoe eenvoudiger alles!

Groeten, Ramses
.
 
.
De staat van de romp zover, inmiddels bijna net zover als de romp van Frans:

full


full


De onderzijde van de romp kan pas dicht als de stuurkabels erin zitten.
Het hoogteroer wordt straks intern met één centrale hevel aangestuurd.

full


full


full


Mooi interlocking... maar dan zonder laser en met een handfiguurzaagje... :D ;)

full


full


full


full


De bouwavond van vanavond heb ik helaas wegens ziekte een week vooruitgeschoven...:(
Binnenkort maar eens gaan beginnen aan het uitsnijden van de vleugelribben, liggers, etc.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben klaar met het opknappen van mijn Stuka model.
Geen super mooi schaal model maar goed genoeg voor mij en voor deze oude model en motor (webra 60 black head). Ik vlieg alleen me 4takt motoren maar ik wil deze model origineel laten!!
Oratex leger groen en veeeellll weathering!!! Lekker makkelijk.
En paar foto's:

full


full


full


mvg, Panos
 
Hoi Panos,

Je vliegtuig ziet er goed uit! Heb je hem al gevlogen?

Wat is het gewicht vliegklaar? (met een lege tank)

Groet Frans
Beste Frans bedankt. Nee ik heb nog niet gevlogen, Ik weet niet op dit moment het vlieggewicht precies. Moet nog balanceert worden me en beitje extra gewicht. Dat weet ik binnenkort.
Mvg, Panos
 
Tijd voor weer een kleine update..

Vorige week ben ik op onze bouwavond verder gegaan met het herstellen/aanpassen van de vleugel.

2938a51f-90f7-4491-8166-6b59412da6f5-jpeg.307128

Hier de herstelde wortelrib

dc2cdcf3-9b47-4a8d-94ba-c49d8267a310-jpeg.307127

Op de plaatsen van de scharnieren voor de flaps/remkleppen en roeren heb ik balsa blokjes gelijmt om straks alles stevig te kunnen bevestigen.

89bb5fb2-e078-4441-a4d6-6fab0dbc2887-jpeg.307126

En aan het einde van de avond heb ik de oude beplanking nog een keer goed vastgelijmd aan de ribben met houtlijm het viel me namelijk op dat deze wel erg los zat.

Volgende week meer!

Groet Frans
 

Bijlagen

  • 89BB5FB2-E078-4441-A4D6-6FAB0DBC2887.jpeg
    89BB5FB2-E078-4441-A4D6-6FAB0DBC2887.jpeg
    199,4 KB · Weergaven: 1.365
  • DC2CDCF3-9B47-4A8D-94BA-C49D8267A310.jpeg
    DC2CDCF3-9B47-4A8D-94BA-C49D8267A310.jpeg
    254,7 KB · Weergaven: 1.432
  • 2938A51F-90F7-4491-8166-6B59412DA6F5.jpeg
    2938A51F-90F7-4491-8166-6B59412DA6F5.jpeg
    130,1 KB · Weergaven: 1.396
.
Gisterenavond weer een heel gezellige bouwavond met Frans! :thumbsup:
We hebben flink aan onze Stuka staartvlakken gewerkt en Frans ook nog aan zijn romp.
Ik heb geen foto`s van gisterenavond, binnenkort weer een update over de huidige staat.

d6c32cf692a61857c26c58552a2bddc2.jpg


Groeten, Ramses
.
 
.
Hey Bart,

Hebben Frans en ik uiteraard over nagedacht, wel zo authentiek op een Stuka!
De fluitjes welke ik voor m`n kleine Stuka had aangeschaft er dus weer bijgepakt:

full


Frans en ik als een dolle op staan blazen, met de hand snel door de lucht bewegen, enz... :D
We denken dat die fluitjes echter niet geschikt zijn voor onze Stuka`s met een Saito 100 en OS 120 voorop.
Deze fluitjes ga je niet boven het motorgeluid uithoren helaas.
Maar we denken rustig verder en we hebben nog wel even, geen snelle maar vooral ook een gezellige bouw! :beer:

We willen in ieder geval zoveel mogelijk "functioneel" maken aan deze Stuka`s.
Naast richtingroer, motor, hoogteroer, ailerons en flaps ook duikremmen, schuifbare cockpit, bom(men) afwerpen en sirene.
En allebei zin in de wintercamouflage! zal de huidige sneeuw wel zijn... ;)
Gisterenavond nog over gehad, Frans had daar een slim idee over, later meer.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
.
:D:D:D

Viel ook niet mee,... een duikvlucht simuleren qua luchtstroom... o_O
.
 
But the Jericho Trumpet had its downside too. It reduced the speed of the bomber by 15 miles-per-hour due to drag ― a flaw that proved deadly when facing AA guns and fighters. The lack of velocity, as well as the lack of proper defense against any potential threat apart from small arms, limited the use of Stukas to poorly defended ground convoys without air support.
The aircraft became outdated and vulnerable to Allied fighter planes. Apart from attacking military targets, it focused on raiding towns and villages, often deliberately causing civilian casualties.
After a while, the devastating effect of a screaming dive bomber was lost. Rather, it became a warning sign attached directly to the aircraft. Later versions were built without the Jericho Trumpets, and instead, aerial bombs were fitted with a whistling device for the same purpose.
https://www.warhistoryonline.com/instant-articles/trumpets-jericho-luftwaffe.html
 
Back
Top