Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

Ik houd meestal als vuistregel aan dat een hoofd zonder helm ca. 30 cm groot is, van kruin tot kin

Nou wil ik niet vervelend zijn.... maar dan heb je een behoorlijk groot/hoog hoofd :eek:
Gemiddeld is kruin tot kin van een volwassen mensenhoofd namelijk 20 tot 24 cm.

Dit hebben we voor onze Stuka piloten ook toegepast.

Gemiddeld is kruin tot kin van een volwassen mensenhoofd 1/8ste van de lichaamslengte.
Dus hoop ik dat jij 2.4m lang bent dan :D

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hierbij nog wat foto`s van het plastic model met het winter kleurenschema welke Frans en ik ook gaan toepassen op onze Stuka`s:

full


Uiteraard zal er verschil in de weathering zitten want het zijn twee verschillende kisten, maar in hoofdlijnen wordt het dit kleurenschema.
We gaan ook een opvolgende registratie gebruiken, dus twee kisten uit eenzelfde squadron:

full


Binnenkort ga ik aan de decals voor onze Stuka`s beginnen.
Maar eerst vanavond samen verder met de ailerons en flaps.

Groeten, Ramses
.
 
Nou daar gaat hij weer, de montage van de flaps en rolroeren! Ramses heeft me er een beetje ingeluisd ;) eerst stelt hij mij gerust met messing buisjes die we in de vleugel zouden boren.

Zo zouden we eigenlijk de roeren monteren, quote uit het Picchiatello verslag van Ramses.

full




full


full


Groeten, Ramses

Maar de lat werd weer eens een stukje hoger gelegd. Ramses had de foto’s van het origineel nog eens goed bekeken en stuurde met een DXFje door of ik die even kon snijden. :)


Een paar uur later aan de bouwtafel, eerst de triplex schanieren verlijmen. De schanier is opgebouwd uit een armpje van 2x1mm balsa en een kleine versterking op de plaats waar de arm uit de vleugel komt.
558725D5-0856-422E-BA92-E329DADA5A9A.jpeg


Zo ziet het er verlijmd uit.
730420E9-2CAB-4681-8AA5-2968C0FF8F4E.jpeg

Alles klaar gelegd voor de montage, de triplex arm moet een stukje in de vleugel gesneden worden. In de vleugel zitten blokjes balsa voor een stevige verbinding.
050A1675-BFC1-4DF5-B149-7D1E582FD1C2.jpeg

En het resultaat van de avond de eerste flaps van Ramses zijn gemonteerd! :beer:
59BC7384-7E6D-4457-9514-79D936EA8D2B.jpeg
AF126863-BAB2-4835-8401-158F12444663.jpeg
9690CA78-04D6-4CA0-8CE8-A12F5883F189.jpeg
 
Dank je Kjel, en alle andere volgers voor de likes.

Zoals misschien al opgevallen is in de vorige update is mijn Stuka inmiddels ook voorzien van een winter-camouflage. Na een week van kou en sneeuw in Nederland kon ik het natuurlijk niet langer uitstellen.

Aan het einde van de avond hebben we de stuka’s weer een keer op te bouwen voor een fotoshoot!

66B45222-FB1B-4B6D-9DC4-EBF0DC2F2259.jpeg
4954F197-55DC-49B7-A3E4-55A7A5334B34.jpeg
7C951D67-794E-4D96-AAF0-D2F80EAFCA6F.jpeg
0266F854-3AEB-4886-B8AA-677A674836D5.jpeg
FD383DCF-E36C-422C-A6B5-81375FDACC59.jpeg
15ABFEEC-96D1-4BB3-B118-00EAE3F29710.jpeg


Ramses loopt een stukje voor met de afwerking maar als ik de komende weken mijn huiswerk goed doe dan zijn ze over een week of 8 klaar!
 
.
Dank je Bart!

En het resultaat van de avond de eerste flaps van Ramses zijn gemonteerd!

Hier nog wat close-up fotos van de handelingen betreffende de ailerons en flaps.
Zoals Frans hierboven uitlegde, eerst een sleuf maken in de vleugel waar de aileron/flap steun in komt.
In de vleugel waren al balsa blokken voorzien waar de sleuf in gemaakt kon worden:


full


full


Linker vluegelhelft klaar, verder met de rechter vleugelhelft:

full


full


Tijdens de Stuka bouwavond afgelopen vrijdag vonden we dat de buitenste aileronsteuntjes wel erg klein waren.
Frans had behoorlijk wat extra steunen gelaserd dus konden we improviseren.
Voor de laatste aileronsteun hebben we de een na laatste aileronsteun gebruikt.
De middelste aileronsteun moest daardoor iets aangepast worden.

Ik heb eerst de beide buitenste aileronsteunen in de vleugel bevestigd.
Daarna d.m.v. een stuk staaldraad bepaald hoe de middelste aileronsteun moest komen te zitten.
Deze afgetekend en ook in de vleugel ingelijmd:

full


Alle zes de flaps en ailerons vast aan de vleugel, klaar om afgewerkt te worden:

full


Groeten, Ramses
.
 
Ramses heeft me er een beetje ingeluisd ;) eerst stelt hij mij gerust met messing buisjes die we in de vleugel zouden boren.
Zo zouden we eigenlijk de roeren monteren, quote uit het Picchiatello verslag van Ramses.
Maar de lat werd weer eens een stukje hoger gelegd.
Ramses had de foto’s van het origineel nog eens goed bekeken en stuurde met een DXFje door of ik die even kon snijden. :)

:D :friends:

Toch is het niet moeilijker of meer werk dan we van plan waren, maar wel een mooier resultaat!
Een sleuf moesten we toch ook maken(boren) voor de buisjes...
Ik vind deze triplex steuntjes voor onze Stuka`s zelfs makkelijker uit te lijnen dan de buisjes toentertijd bij de Picchiatello.
Hieronder een snel overzichtje gemaakt van de onderlinge verschillen:

full


Ik vond nog twee foto`s van Stuka`s waar de ailerons en flaps niet aan de vleugel zaten.
Hierop zijn mooi de steuntjes te zien:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Binnenkort ga ik aan de decals voor onze Stuka`s beginnen.

Het verdere to do lijstje qua afwerking van onze Stuka`s:

  • Na de witte PU grondlaag de gehele kist nog eenmaal goed schuren met fijn schuurpapier.
  • Paneellijnen en oppervlaktedetails aanbrengen.
  • De gehele onderzijde in kleur RLM65 maken, onderzijde vleugeltips in kleur RLM04.
  • Vlekken van de onderliggende RLM70 en RLM71 camouflage op de bovenzijde aanbrengen op randen, etc. als het voorbeeldmodel.
  • De decals plaatsen.
  • Met witte spuitlak de camouflagevlekken vervagen en de wintercamouflage afmaken.
  • De gehele kist weatheren.
  • Transparante 2K laag over gehele kist.

De wintercamouflage werd in het echt trouwens ook gespoten!
Een veel voorkomende en herhalende vergissing is dat het witte kalk was welke er met bezems op werd gekwast...
Maar de Duitse wintercamouflage werd gewoon gespoten aan het front:

full


Caption: German aircraft (Stuka) being sprayed with white paint for winter camouflage, Eastern Europe, Dec 1943
Photographer Speck
SourceGerman Federal ArchiveIdentification
CodeBild 101I-665-6815-10A


De flaps en ailerons zitten aan m`n vleugel, geen losse onderdelen meer, de ruwbouw is klaar!
Verder met de afwerking en wat details als de uitlaten, luchthappers, etc.

Groeten, Ramses
.
 
Een veel voorkomende en herhalende vergissing is dat het witte kalk was welke er met bezems op werd gekwast...
Maar de Duitse wintercamouflage werd gewoon gespoten aan het front:

Waar komt dat verhaal dan toch vandaan? Misschien waren het de Russen die het met bezems deden? Of was het iets uit de eerste wereldoorlog misschien?
 
.
Volgens mij werd het inderdaad wel gebruikt door diverse landen in WWII, maar niet de Duitse wintercamouflage op de Stuka`s aan het oostfront.

.
Gisteren was de Stuka van de bouwtafel want het was weer een gezellige Speeder 2 bouwdag met Wil, met een mooi resultaat:

full


.
Daarna weer verder met de Stuka.
Ik had de sleuven voor de steuntjes in de ailerons en flaps wat te groot gesneden...

full


Dat vond ik niet mooi dus dunne 'covers' getekend in CAD, geprint op 200g papier en uitgesneden,...:

full


full


... en op de ailerons en flaps gelijmd:

full


full


Tussen de twee motorkappen vulstukken gemaakt, zo lopen de paneellijnen op de originele plek straks:

full


PU grondlaag erop gezet en de bevestigingen voor de motorkappen afgemaakt:

full


Mijlpaaltje in de bouw, m`n Stuka is ruwbouw klaar :yes:

full


Ik heb de Stuka net in elkaar gezet en buiten wat foto`s gemaakt, zal ze straks hieronder plaatsen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top