Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

.
Mooie progressie Frans! :thumbsup:
Door omstandigheden ben ik afgelopen weken niet met de hobby bezig geweest, maar heb er nu extra zin in!

Vananvond was weer een Stuka bouwavond na twee jaar sinds de laatste Stuka bouwavond.
Ik heb sindsdien niet meer aan mijn Stuka gewerkt, Frans is dus al wat verder, zie de laatste twee updates.

Vanavond zijn we samen bezig geweest met de neus van de Stuka, de motorkappen.
Deze gaan we scratchen, ik op een nieuwe neus, Frans op een bestaande neus.
Dat is lastiger dan nieuw maken en dan wijken onze rompen qua vorm ook nog enigzins af.
Hij heeft de D versie neus en ik de B versie, en van de D een B maken vergt wat aanpassingen.

Frans heeft een flink deel van zijn bestaande motorkap afgezaagd en gaat deze opnieuw als een B versie opbouwen:

full


Aftekenen voor de nieuwe motorkap:

full


De motorkap van onze Stuka`s bestaat uit vier delen, twee boven en twee onder.
Ik ga de bovenste twee delen van litho plaat en balsa maken.
Het voorste deel is hoofdzakelijk balsa, latten en blokken/plaat welke later in vorm geschuurd en uitgehold worden.
Een mok welke ik vroeger van mijn dochter Iris heb gekregen bleek precies de juiste diameter:

full


Alles in vorm geschaaft en geschuurd en daarna van 200g papier sjablonen gemaakt voor de litho plaat:

full


Sjablonen en resultaat:

full


Het litho plaat kan je straks mooi in vorm maken, dat gaat niet met 200g papier, maar de vorm is al wel duidelijk:

full


Nadat Frans een deel van de neus had afgezaagd heeft hij het voorste deel van de bovenkant ook van balsa opnieuw gemaakt:

full


We zijn nu bijna even ver met de motorkappen, ik moet nog het achterste/onderste deel maken.
We hebben nog wat plannen voor tussen de bouwavonden door, zo kunnen we even flink progressie maken, we willen er samen mee vliegen dit jaar.
Was weer gezellig en lekker gebouwd, op naar de volgende :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Vandaag tussen het huishouden door nog wat aan de Stuka gewerkt:
Frans had een Marutaka Stuka cockpitkap bij Hobby-In laten trekken, dat wordt het uitgangspunt van onze cockpitkappen.
De dikke 'frame' ribbels, die ook op hele vreemde plekken zitten ga ik eraf halen, dan blijft een 'gladde' plug over.
Daar gaan we onze kappen van trekken en later met aluminiumtape het frame op simuleren.
Modelgips en bakjes erbij gepakt:

full


Er bleken ruim drie ijsbakken met gips nodig om de kap geheel te vullen.
Goed roeren en daarna trillen en tikken tegen de mal om alle eventuele luchtbellen eruit te krijgen:

full


Nadat het gips in de kap eerst warm geworden en daarna weer afgekoeld was, de plug eruit gewipt:

full


Goed strak geworden:

full


Romp buikje onder de vleugel maken:

full


Geheel in Marutaka stijl:

full


Houten platen, blokken, driehoeklatten, en daarna in vorm vijlen/schaven/schuren:

full


Vleugelfairings lagen nog in de doos van een vorige bouwavond.
Deze gelijk op de romp gelijmd:

full


Beetje grof, moet nog flink geschaafd en geschuurd worden, maar het begint behoorlijk op een Stuka te lijken:

full


Nu alles goed laten drogen:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
In de vorige update was alles op elkaar gebouwd met dunne folie tussen de delen welke los moesten blijven.
Altijd spannend of er niet per ongeluk iets vast zit, maar na het uitdraaien van de breekbouten kwam de vleugel gelijk los gelukkig:

full


De rompbuik onder de vleugel en de uiteinden van de fairings grof in vorm geschuurd:

full


Idem de onderkant van de neus en de Saito weer in de neus vast gezet:

full


De motorbouten aan de bovenkant geborgd waarna de voorste, bovenste kap er vast op gelijmd kon worden.
Daarover het voorste llitho plaatstuk vastgelijmd met 30 min. epoxy.

Daarna weer dunne folie in het open deel en een luik scratchen d.m.v. een balsa frame met litho plaat bekleding.
Hier het frame in aanbouw:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
De beplating uit lithoplaat geknipt en op het frame gelijmd d.m.v. 30 min. epoxy:

full


Gat voor de koeler uitlaat gesneden:

full


en een binnenfame van balsa gemaakt:

full


Alles van binnen zwart gemaakt (nu kan je er nog bij) en kapje erop gelijmd:

full


full


De gehele binnenzijde onder de motorkap straks is zwart geschilderd, komt nog een 2K laag over:

full


De losse motorkap boven de tank in de romp:

full


Eerst alles goed laten drogen, daarna schuren en afwerken:

full


Groeten, Ramses
.
 
Lekker bezig Ramses! Ik zal in de loop van de week ook beginnen met mijn “huiswerk”

Mijn neus zal er iets anders uit komen te zien ivm de verschillende kits maar daar later meer over.
 
Mijn resultaat van de avond ziet er in eerste instantie wat minder vruchtbaar uit. Ik heb vooral afgekeken bij Ramses hoe hij zijn neus opbouwde. Ramses had al precies in zijn hoofd hoe de neus eruit moest komen te zien. Uiteindelijk heb ik mijn neus zo aangepast dat we ongeveer op hetzelfde uitkomen, bij mij kan de brandstoftank door de romp heen dus dat scheelt 1 kap voor mij.
AFB118C8-BC77-4189-9AF8-2E9DC309C0DE.jpeg
2E4DA14C-64DB-41AD-A470-242566930A80.jpeg

Nu alles in model schaven en schuren en dan door.
 
Vandaag op het werk even wat machines aan het werk gezet voor mij. Met een oude conventionele frees heb ik van een strip van 25x4 mooie blokjes gefreesd van 9x30x4 in de blokjes heb ik gaten geboord en vervolgens m4 schroefdraad in getapt. Met deze blokjes kan ik straks de motor monteren en heb ik alleen aan de onderkant 1 kap nodig de tank kan ik namelijk via de romp plaatsen.

11E08141-8944-4E24-818A-E80DBBCE5996.jpeg
8CA45DC5-B6C7-473E-8188-78D35C37D7A9.jpeg
C23D2131-AF3D-44C8-889C-8BFD8910B1BF.jpeg
63D7C1B5-A66E-4C00-8F6A-7F2DFF954380.jpeg


Verder heb ik nog een paar ringen gesneden van 95mm tot 80mm zo kan ik mijn neusje afmaken zonder de koffiemok van Ramses. :D

55629047-6234-4661-9F07-2B5031BD2D37.jpeg
85F2D22E-63E3-4C72-AD04-F51F459520B7.jpeg
 
zo kan ik mijn neusje afmaken zonder de koffiemok van Ramses. :D

:rofl:

Gaat lekker Frans :thumbsup:

Ik heb alles nog een keertje geschuurd en vooral de wielkappen nog wat slanker gemaakt.
M`n Stuka is bijna klaar om geheel bekleed te worden met glasweefsel i.c.m. PU.
De laatste "geheel hout" foto`s, de huidige staat van m`n Stuka:

full


full


full


full


Post uit m`n Dornier Wal verslag:

Tevens heb ik voor deze kist iets (voor mij) nieuws geprobeerd.
Ik heb het glasweefsel direct met de kleur PU-lak opgezet.

Eerst begonnen met de onderzijde van de vleugels:

full


Daarna de stummels:

full


Bovenzijde romp, vleugel middendeel en zijkanten nacelle:

full


full


Bovenzijde vleugel:

full


Van de romp de overstekende delen verwijderd d.m.v. een schuurpapiertje:

full


Onder-, achterzijde romp uit 1 stuk:

full


De rompzijkanten:

full


En klaar! :)

full

Deze methode van afwerken was me goed bevallen en ga ik bij deze Stuka ook weer doen.
Tissue i.c.m. witte PU lak op de staartvlakken en 25g glasweefsel i.c.m. witte PU lak op de rest van de kist.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Een zes aanzichten tekening in dezelfde schaal als onze Stuka`s (1/8) geplot, handig voor de details en paneellijnen, etc

full


Motorkap, wielkappen, rompbuik onder de vleugel en vleugelfairings klaar gemaakt voor de afwerking:

full


full


De vleugel heb ik bekleed met 25g glasweefsel:

full


De wielkappen ook met 25g glasweefsel:

full


Bovenkant van de vleugel idem:

full


Het stabilo, de hoogteroeren, het kielvlak en het richtingroer heb ik bekleed met tissue:

full


De romp met 25g glasweefsel:

full


ook over de vleugelfairings:

full


De ailerons en flaps weer met tissue:

full


Nu alles goed laten drogen, daarna schuren.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Ramses, met dit tempo gaan we ze dit bouwseizoen afkrijgen.

Grappig om de Stuka op de grote tekeningen te zien staan, zo ziet ze er opeens een stuk kleiner uit!

fijn weekend.
 
Goed bezig Ramses, met dit tempo gaan we ze dit bouwseizoen afkrijgen.

Dank je, en jij ook Frans :thumbsup:
Gaat ons lukken, zin in de formatie vluchten!

Waarom neem je witte PU lak?
Uiteindelijk moet er toch weer een andere kleur over . . .

Zie post 7 in dit verslag:

full


full


Gisterenavond heb ik de randjes licht geschuurd om het overtollig glasweefsel en tissue te verwijderen.
Vandaag is de Stuka even van de bouwtafel...

full


... want vandaag was weer een Speeder 2 bouwdag met @WillydeWoofer:

full


Vandaag hebben we de Speeder 2 ruwbouwklaar gemaakt :thumbsup:
Was weer gezellig Wil, op de naar de (laatste) afwerk fase!

Misschien morgen nog even met de Stuka verder.
Als eerste d.m.v. lightweight filler de pinholes, etc bijwerken.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dat had ook gekund inderdaad, maar is in mijn geval o.a. zwaarder.
Als je naar die foto`s kijkt zie je dat er amper camo onder het wit te zien is, het zijn kleine vlekken of voornamelijk randen.
Ik ga die er d.m.v. drybrush opzetten, dat is een stuk lichter dan twee laklagen over elkaar waarvan er eentje bijna geheel onder de ander verdwijnt.
In het geval van Frans is het uiteraard anders want zijn kist heeft immers al camouflage.
Maar het scheelt mij vooral ook veel verf.
Ik kan nu alles met 1 grote pot witte PU afwerken en heb aan twee kleine potjes Humbrol genoeg voor de camouflage vlekken en randen
Voor jouw voorstel heb ik 2 potten PU (2 kleuren groene camouflage) en een behoorlijke hoeveelheid wit voor daar weer overheen nodig.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ramses,

Vraagje, misschien heb ik het gemist maar waarom het een in glasweefsel en het ander in tissue?

Mvg,

Pascal.
 
.
Hoi Pascal,

Ik gebruik de tissue op de staart- en roervlakken vooral vanwege het gewicht.
Dat is lichter af te werken dan met 25g glasweefsel, en toch voldoende voor een strakke huid.

Gisterenavond d.m.v. lightweight filler de pinholes, etc bijgewerkt.
Dat betekende vanochtend vooral veel:

full


... schuren, niet m`n favoriete klus... o_O

full


Tussen de wielkappen en de vleugel komen lederen "jassen".
Van een rubberachtig schuim tussenstukken gesneden en verlijmd:

full


Daar konden mooi de lederen "jassen" opgelijmd worden met Bison-Kit.
Aluminium bandjes eromheen en klaar voor een witte grondlaag:

full


De Stuka staat nu klaar voor de dunnere 2e (en laatste) PU laag:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Pascal :)

Het schuurpapier welke ik gebruikt heb had ik nog liggen en is van de Karwei.
Het is waterproof schuurpapier korrel 400, maar ik gebruik het hier droog op de Stuka:

full


De 2e (en laatste) witte PU laag zit er inmiddels ook op.
Mijn bouwzolder is niet verwarmt en daar kan het `s nachts nog redelijk koud worden.
Om alles nu goed te laten uitharden de Stuka voor een paar dagen op de verwarmde vliegtuig opslagkamer gezet:

full


Als deze 2e PU laag droog is schuur ik deze nog eenmaal heel licht met korrel 600.
Dan is de huid klaar voor de afwerking (paneellijnen, details, eindkleur, decals en weathering).
Vandaag en morgen geen tijd helaas, maar vrijdagavond weer verder op de volgende Stuka bouwavond :yes:

Groeten, Ramses
.
 
.
Frans en ik hebben een overzichtje gemaakt van waar we nu staan en wat er nog te doen is:
  • Motorkap “kin” maken
  • Flaps en ailerons bevestigen
  • Cockpitkap en ‘cockpit’ maken
  • Paneellijnen en oppervlaktedetails
  • Schilderen/spuiten camo en decals plaatsen
  • Weatheren en transparante 2K lak
  • Electronica en de motor/tank inbouwen, afstellen en CG bepalen
  • Maiden Flight
  • Formatie vliegen :yes:
Vrijdagavond gaan we weer verder, de volgende Stuka bouwavond :thumbsup:

full


Groeten, Ramses
.
 
Oke, dat verklaart alles.
Met het geen je daar op de vloer hebt liggen aan gebruikt schuurpapier schuur ik mijn bootje van 35 vierkante meter.
Ik heb vele merken schuurpapier geprobeerd maar er zijn maar weinig die zich kunnen evenaren met 3M..
De standtijd is erg lang en het schuren gaat vele male sneller.
Kost wat lijkt het in eerste instantie maar eind van het liedje is het weer goedkoper.

Mvg,

Pascal
 
Back
Top