Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

.
Dank voor de leuke reacties heren!

.
We hebben de Stuka bouwavond van afgelopen vrijdagavond een weekje verzet.
Ik heb sinds de vorige update niets nieuws gebouwd, maar nog wel iets aangepast.

Dit is mijn cockpit, die van Ramses is nog een mm of 8 minder diep.

De vloer van mijn Stuka cockpit was inderdaad heel erg ondiep, een rand van ca. 3mm....
Geen idee waarom ik de vloer niet gelijk wat dieper had gemaakt, net zoals bij m`n Picchiatello?

Zo was het, maar dat moet dus anders:

full


Mes erin en de cockpit vloer eruit gesneden:

full


Een nieuwe cockpitvloer gemaakt welke nu bovenop de opening in spant F6 ligt.
Deze cockpit is daardoor nog een stukje dieper dan de cockpit van m`n Picchiatello:

full


full


Van twee stukjes lithoplaat randen gemaakt aan voor- en achterzijde.
Alles eerst gegrond en daarna weer geschuurd:

full


De kleuren erop geschilderd:

full


De nieuwe cockpit vloer, een stuk beter dan het was!

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik houd meestal als vuistregel aan dat een hoofd zonder helm ca. 30 cm groot is, van kruin tot kin.

Gemiddeld is kruin tot kin van een volwassen mensenhoofd 1/8ste van de lichaamslengte.
Dus hoop ik dat jij 2.4m lang bent dan :D
.

Ik heb gelezen dat die 1/8e een ideale maat is en dat hoofdhoogte in de praktijk vaker 1/7e tot 1/7,5e is. 1/7,5 is dan een aardig gemiddelde.
Hier kan je opzoeken wat de gemiddelde lengte van een Duitser in 1940 was: https://ourworldindata.org/grapher/average-height-of-men-for-selected-countries
175,2 cm : 7,5 = 23,36 hoofdhoogte
 
.
Klopt helemaal Henri :thumbsup:
Nou is het meten van het hoofd van onze pilootjes wat lastig omdat ze een helm, zuurstofmasker, etc op hebben.
Maar we benaderen het heel dicht :yes:

"speaking about the pilots"

Ik ben er toevallig vandaag mee bezig geweest.
Alleen het grove werk, het ophogen van de pilootjes en vormgeven daarvan.
Het schilderen gaan Frans en ik later op een bouwavond doen.

Door middel van hard balsa de 3D prints opgehoogd naar de gewenste lengte:

full


Met een mes heel grof wat vorm gegeven:

full


Daarna een vrij dikke laag Humbrol Matt 5 erop gekwast en laten drogen:

full


Na het drogen konden ze geschuurd worden.
Ook met een dremel alle "print support" weggehaalt, ze worden steeds ietsje strakker.
Nog steeds wat grof en hier en daar wat plamuur gebruikt:

full


Na het drogen weer wat schuren en de ruwe basis voor m`n pilootjes is klaar:

full


Nog wat bijwerken en daarna kunnen ze op een Stuka bouwavond geschilderd worden.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooi werk Ramses! Kan niet wachten om beide Stuka's te zien formatievliegen!

Clear skies and many happy landings,
Jurgen
 
Btw de beruchte sirene werkte zoals de ouderwetse lucht sirenes ,maar dan door een propellor aangedreven in omgekeerde volgorde . De slots draaien nu rond en de rotor staat stil.
De propellor werdt pas ontkoppeld als de duikremmen geactiveerd werden .
207FD5A7-D08E-4E2A-8D3C-9009DA14DD60.png
 
Dus de sirene zat in de propeller? ... weer wat geleerd.
Je omschrijving snap ik niet helemaal. De slots zaten dus in de propeller. Zat daar nog een rotor in? ... die normaal meedraaide met de propeller en bij activeren sirene stil stond?
 
.
Dank Bart en Jurgen :)
Interessante video Henri, bedankt! :thumbsup:

....en door jouw en Serge`s posts neig ik weer de sirene fluitjes tevoorschijn te halen... ;)

full


Heb vanmorgen eens gekeken hoe groot de bom in de schaal van onze Stuka`s is (tekeningetje/3D model gemaakt):

full


We gaan morgenavond tijdens onze Stuka bouwavond eens kijken hoe of wat we gaan doen v.w.b de bom enn sirenes.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Heel gaaf die sirenes! We hebben hier wel al een paar keer over nagedacht. Ook heb ik een paar jaar geleden wel eens een fluitje geprint. Dat fluitje zouden we bv in de vleugel kunnen monteren of in de romp. Mijn bedoeling was om hier eerst eens wat mee te experimenteren op andere toestellen en vervolgens als het werkt het toepassen in de stuka. Hier ben ik echter nog niet aantoe gekomen.

13646D7C-D940-4284-B35C-C05A325E2DFE.jpeg
7806E6FD-2980-4839-9668-6DDB7393E2B5.jpeg
31D6967B-2DAB-4C7B-8532-B6DE549FEEB3.jpeg


Bij mij roept het toepassen van een sirene wel meteen een paar vragen op.
- Hoe zorg je ervoor dat de sirene alleen aan staat in een duikvlucht?
-Hoe bouw je hem onzichtbaar in?
-Is dit geluid niet storend voor de omgeving?

Ramses en ik hebben besloten om de sirene en bom voorlopig niet te maken. We gaan eerst de Stuka’s afmaken en daarna kijken we of de bom er gaat komen en misschien is de bom wel een mooi object om de sirene in te bouwen.
 
Sirene alleen aan tijdens duikvlucht? Kun je iets maken dat de luchtstroom wordt geblokkeerd? Iets met een servo die een schuifje verplaatst? Of die dan het fluitje een beetje kantelt?
 
Is er niet een elektronische sirene te vinden? Dat zal eenvoudiger te realiseren zijn dan een echte kleine sirene ... en er is een grote kans dat een kleine sirene niet de juiste klank zal hebben.
 
.
Dank voor het meedenken Mark en Henri!
Maar we parkeren deze opties even, eerst de Stuka`s vliegklaar maken.
We kunnen daarna nog beslissen of we de bom en sirene gaan toevoegen.

Afgelopen vrijdagavond was weer een gezamenlijke Stuka bouwavond :thumbsup:
Frans zal daar binnenkort een update over plaatsen.

.
Ik had daarvoor nog wat aan de piloot en schutter gewerkt.
Door middel van geplastificeerd ijzerdraad wat detail toegevoegd:

full


Van vilt strookjes geknipt voor het harnas:

full


full


Laagje Humbrol Matt 5 erover en eens gewogen:

full


De piloot en schutter van binnen uitgehold tot in het hoofd:

full


full


Nog een keertje licht nageschuurd:

full


Klaar om met Humrol geverfd te worden:

full


Groeten, Ramses
.
 
Afgelopen vrijdag hebben we weer een bouwavond gehad. Deze avond hebben we vooral samen aan mijn stuka gewerkt. Dit hadden we zo besloten om de stuka’s zo veel mogelijk op elkaar te laten lijken. De Stuka van Ramses was het “voorbeeld”. Nu staan we op een laklaag na weer ongeveer gelijk.

Motorkap gevormd en bekleed met Lito.
A7C1805E-7FD6-409A-A167-44A2062BAFEB.jpeg

D1B22337-24E0-4BEE-89DB-5762B86F02D1.jpeg

Stabilo “versteviging” toegevoegd.
14E26BE7-85EB-4587-B1E6-4B4AB3F9768B.jpeg
315CB1C3-95C1-42D4-A409-3DDDF94AAB41.jpeg

Flexibel schuim aangebracht aan de poot, dit schuim moet nog bekleed worden met een lapje leer.
13372D1C-F076-47F6-B81F-4ED96DE9DCA8.jpeg
E15C2C2D-94E1-49F2-A61F-51E44682B987.jpeg

De bedoeling is om komende vrijdag weer verder te gaan met paneellijnen en decals.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
In het lekkere lenteweer van de week heb ik mijn Stuka even opgebouwd in de tuin voor wat mooie kiekjes! Daarna heb ik de laatste witte laklaag aangebracht. (hier zijn geen foto’s van) Nu is hij klaar voor de paneellijnen en decals. Helemaal spierwit ga ik mijn toestel niet krijgen maar dat is ook niet nodig want net als de echte is de witte laklaag over een donkere Stuka gespoten.
08437684-BC19-44AC-A193-758BAAEB1999.jpeg
A9200FCF-03F8-4E03-8942-EE9120AB72D6.jpeg
6B882ED2-3C03-4BE9-A391-1984BE658219.jpeg
274969C1-AC9C-4948-9FF5-1BD08EAA8351.jpeg
8A448D4D-1325-40C6-B6F0-CDD204D635B2.jpeg
80F7A675-6976-4C22-986C-F8263081BC16.jpeg
83EF1776-989F-4456-9E1D-4E5D76977F2A.jpeg
B2AD3290-4C5B-4890-A513-52B258CA108B.jpeg
 
.
Heel mooi Frans :thumbsup: :thumbsup:

.
Ik heb gisterenmiddag de mal voor onze cockpitkappen afgemaakt.
De schuine deellijn in de kap tussen het voorste- en middendeel was veel te schuin.
De 6-view erbij gepakt en de nieuwe schuine deellijn afgetekend:

full


Verder had de plug meer een cakevorm dan een Stuka kap.... veel te 'vierkant' en met verkeerde schuine vlakken.
Begonnen de voorzijde in de juiste vorm te raspen:

full


De gehele bovenzijde ook meer afgerond en de voorzijde geheel aangepast:

full


Meten, aftekenen en controleren:

full


De mal voor de cockpitkappen van onze Stuka`s is klaar:

full


Groeten, Ramses
.
 
Back
Top