2xAirco DH-2 in schaal 1/5,5 1 brandstof & 1 electrisch

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is een mooie Teus
Ik vindt alleen wel dat ie ongelofelijk aan het ragge is met dit kistje.
Is deze piloot een Amerikaan?Die hebben daar nogal een handje van om op zo'n manier te vliegen

Ben ook begonnen aan de DH2.
Wilde met de staartvlakken beginnen maar had niet het juiste hout op voorraad.
Dan maar aan het rompje begonnen met 1mm i.p.v 1,5 mm triplex zijkanten.
Voor het lattenwerk heb ik 6,5x1 mm balsahout gebruikt.
Ik weet niet wat voor lijm jij gebruikt Teus maar ik ga het hele kistje wat houtwerk betreft met CA lijmen(dat scheelt best wel in gewicht en is sterk genoeg).
Morgen op de zaak is even wat balsahouten latjes zagen uit een grote plank balsa.
De staartvlakken ga ik ook uit geheel balsahout maken i.p.v een mix van vuren en balsahout(dat scheelt ook weer gewicht en is gunstig voor het zwaartepunt).

Mvgr Hans

Nu nog een paar foto's erbij, dan gaat het een mooi verslag worden Hans.

Tot nu toe zijn Teus en ik in dezelfde bouwfase bezig met alleen het verschil dat ik voor sommige onderdelen ander materiaal of dikte gebruik.

Mvgr Hans

Ha Teus, mooi filmpje
Altijd gaaf om te zien hoe het gaat vliegen, geeft je weer wat inspiratie :P

Hannesie, 1 foto zegt meer dan 100 woorden en 'leest' leuker dan text
We willen natuurlijk ook jouw bouwwijze zien :D

@Guido:
Dit is wat ik heb gehad aan info van onze eigen HLC:
Op zondag 30 september is er ter afsluiting van het vliegseizoen de tweede en laatste recreade van dit jaar.
Gezien de restrictie van 45 meter op het veld, hebben we weer besloten de recreade ter afsluiting van het seizoen een vliegdag te houden voor de leden van de HLC. Geen gasten met demonstraties, maar gewoon veel zelf vliegen. Familie en vrienden zijn natuurlijk van harte welkom.

Dus ik zuig niets uit mijn duim, anders had ik Frank wel getipt hoor :wink:

Ralf

Ok Strutter ik ga m'n best doen om het foto's plaatsen zo snel mogenlijk onder de knie te krijgen.
Wat ik ook doe het lukt nog steeds niet en daar baal ik van.

En nog enkele uit de dawn patrol

DSC_2537web.jpg

2007-09-24_103826_IMG_3679.jpg

Ralf
spandau.gif
:P

Ben druk bezig geweest met de romp en het stabilo.
Ook mij is het nu gelukt om hier foto'tjes te plaatsen dankzij een praktijk lesje van Fred.
1.JPG

dh2%20romp.JPG

Stabilo%20dh2%281%29.JPG

Het is best wel arbeidsintensief dat lamineren van het stabilo maar het werpt z'n vruchten af omdat het licht en zeer sterk is.
Vanavond weer snel verder aan de staart(moet ook te voltooien zijn).

Hans,

Heeeee het is gelukt foto's te plaatsen, valt mee he, ja je moet het effe weten.

Gaat lekker zo maar schiet wel een beetje op :wink: want de volgende klus 8) zit al weer in de planning.

Succes met de bouw als ik niet te veel in de maak zou hebben, had ik ook graag meegedaan altijd al een leuke kist gevonden.

Ton

Dat ziet er goed uit Hans, :thumbsup:

Heb je een mal gemaakt om te buigen voor het stabilo?

Ik heb zelf vandaag de hoofdliggers aan elkaar verlijmd zodat we volgende week hopelijk los kunnen met het begin van de vleugel. Tevens zijn de wielen en dummy besteld bij Sig-USA :P

Nu maar afwachten.

Je moet de latjes van 5x1,5mm eerst goed nat maken.Daarna met een borrelglaasje of met wat anders over het latje rollen waarbij je tegelijkertijd wat kracht op het latje uitoefend.
Tegelijkertijd het latje in een ronding trekken.
Dit doe je beetje bij beetje.
Op zo'n manier maak je het hout op de juiste plaatsen een beetje beurs waardoor het heel makkelijk te ronden is.
Je kan het gehele stabilo met CA lijmen en dat werk nog eens lekker snel door ook.
De ribben van het stabilo heb ik trouwens ook gelamineerd(daar zit n.m.l een liggertje in van 2,5 mm dik in en dat moet in het midden v/d ribbetjes die 5mm dik zijn.
Het is even pielen maar het wordt zo een heel sterk geheel(de foto waar je het op kan zien is helaas iets onscherp maar het is te zien hoe het in elkaar zit).
Het gelamineerde lijstwerk rondom bevestig je als laatste.

Heb nog even het staartje gemaakt.
De bouwwijze is eerst het framewerk maken en dan de omlijsting.
dh2%20staart.JPG

staart%20dh2.JPG

Heb wel een kleine toevoeging aan de staart gemaakt omdat naar mijns inziens wat sterker en makkelijker in het bevestigen op het stabilo is n.m.l een latje onderop het staartje.Dit geeft een betere hechting op het stabilo.

Mvgr hans

Lekker zo doorgaan, mooi om de ambachtelijke werkwijze weer eens te zien.

Lamineren deed ik zelf bij "peanuts" ( schaalmodellen met max 13" span ) door stripjes balsa te laten weken in sterk verdunde witte houtlijm, en dit dan om een mal te leggen en laten drogen.
Maar alle wegen leiden kennelijk naar Rome ;-)

Het ziet er netjes en vooral licht uit uit tot nu toe, heel fraai!

Grt
Guido

Ik ben dat wel met je eens Jan maar als je eerst het framewerk maakt zoals je op de foto's van de staartvlakken ziet dat sla je n.m.l twee vliegen in één klap.Je hoeft dan geen mal te maken om het lijstwerk te buigen en te lijmen(lamineren).
Wat ook een voordeel is is dat je gelijkt ziet of het verloop van het laminaat mooi strak er omheen ligt en geen afwijkingen vertoont(alles wat je wil buigen volgt een natuurlijke buiging en als je dit gaat forceren dat heb je kans dat het ondanks in natte toestand verkeerd toch knakt).
Een laminaat maken op een mal veert ook altijdt iets terug als je hem van de mal af haalt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back