3.00 meter helicopter ellende (Martin Soelner)

• Topicstarter Topicstarter HeliMan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
H

HeliMan

Guest
Hoi,

Ik ben verleden jaar met veel plezier begonnen met het bouwen van een 3.00 meter model heli.

Zie voor deze topic:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7239

Ik begin deze nieuwe topic hier bij de brandstof heli's omdat het hier toch beter thuis hoort.

Deze helicopter heb ik, inclusief de Jakadofsky turbine, gekocht in Oostenrijk bij Martin Soellner. Het geheel koste mij 7000 Euro. Op het eerste gezicht leek alles er redelijk uit te zien en te functioneren.
Bij het in elkaar bouwen van het mechaniek begonnen de problemen.
De bladhouders waren niet gelijk, één van de lagers zat twee milimeter dieper dan in de andere bladhouder. De pitch-compensator was dermate slecht gemaakt dat hij niet te gebruiken was, het gat van de rotoras zat ruim een milimeter uit het midden. De meenemers zaten er schuin op.
Bij het proefdraaien viel het lager van de tuimelschijf los. Lagertjes die bij sommige delen al gemonteerd waren, waren kompleet verrot geslagen bij het inbrengen. Al met al een groot drama. Op een paar delen na heb ik alle onderdelen opnieuw moeten maken, of laten maken.
Bij de aanschaf van deze helicopters kan je niet bij iemand kijken hoe het spul er uit ziet en/of ervaringen uitwisselen. Je weet van tevoren dat je een gok neemt om zo'n heli te kopen. Maar het amateur nivo van deze jongen was toch wel erg hoog.
De heli is nu zo ver dat hij kan vliegen. Maar het mechaniek is niet meer te verglijken met het orginele mechaniek zoals geleverd.
Mensen die het plan hebben om met een heli zoals deze te kopen, zeg ik niet kopen bij deze jongen, het bespaart je veel teleurstellingen. Ondanks de vreselijk mooie plaatjes die hij op zijn website heeft staan.

Grtz Peter van Deutekom

op het eerste gezicht een heel mooi ding maar ook heel erg duur, te duur voor mij :cry:

maar wie weet :wink:

maar dat hij zo verklote is, is eigenlijk wel heel erg jammer.
en zoveel fouten, kan eigenlijk toch niet. maar ja, ik zie het helaas bij jou wel.

trouwens lijkt me ECHT super stoer om met zo'n ding te mogen en kunnen vliegen.

hou hem heel

dan kan ik er ook nog een keer mee vliegen :wink: .

gr.
henk

Ahum... als je die onderdelen toch nagemaakt hebt kun je de originele dan niet terugsturen met de klachten ?? Hij zal toch wel een garantie moeten bieden ? en als hij dat niet wil kun je zijn naam eenvoudig omlaag halen denk ik.

Hoi Ron,

Het merk en/of leverancier zijn nu in het onderwerp genoemd.
Martin Soelner is namelijk degene die dit spul maakt, dus niet echt een merk.
Ik heb regelmatig contact gehad om het op te lossen, maar helaas. Als het netjes geregeld was had dit onderwerp zeker niet op her forum gestaan.
Ik zal morgen wat foto's posten van zijn kunnen.

Grtz Peter

Het ging me in mijn bericht over het aanpassen van de titel er niet zozeer om om de fabrikant aan de hoogste boom op te knopen ;) maar om ervoor te zorgen dat meer mensen dit bericht zien, een gewaarschuwd mens ...

HeliMan,

In februari heb ik met je contact gehad over de kosten van al dit spul naar aanleiding van een Bell 205 die in je bezit is geweest. Wegens topdrukte met stage, school en al dat soort zaken meer is het er niet van gekomen om dit onderwerp verder uit te werken, maar was de 205 van dezelfde "kwaliteit" ?

Hoi,

Hier een foto van de uitlaat, in elkaar gefreubeld in Oostenrijk. Deze zat niet standaard bij de helicopter, ik moest hiervoor 200 euro extra betalen.
De uitlaat links en rechts hebben een verschil in lengte van 2.5cm.
Het hele ding is hard gesoldeerd. Ik vraag mezelf af of dit in elkaar blijft als hier de uitlaat van de turbine (750 graden celcius) tegen staat te blazen.

img_0005.jpg

Grtz Peter

ik dacht eerst als dat je een echte had gekocht het is nog alwat 7000 euro is toch zo.n 15000 Gulden he

HAHA voor een echte mag je er wel een 0 achter zetten en dat bedrag keer 2 doen :wink:

HeliMan zei:
Hoi,

Hier een foto van de uitlaat, in elkaar gefreubeld in Oostenrijk. Deze zat niet standaard bij de helicopter, ik moest hiervoor 200 euro extra betalen.
De uitlaat links en rechts hebben een verschil in lengte van 2.5cm.
Het hele ding is hard gesoldeerd. Ik vraag mezelf af of dit in elkaar blijft als hier de uitlaat van de turbine (750 graden celcius) tegen staat te blazen.

Grtz Peter

ik ben het met Gerard helemaal 's dit is echt triest voor woorde en vooral voor het bedrag van 200,-- EURIE. :cry:

ik had er nog geen 50,-- EURIE voorbetaald. :wink:

ik denk zal je na naar een lokale smit gaat dat het nog geen 80,-- eurie kost.
echt schandalig... :sniper: :2gunfire: :evil:

Groetjes
Henk

p.s. succes er mee, ik leef met je mee....

Te grote vlam gebruikt en/of zonder zuurstofset gewerkt. Ik zie ook nog wat puntlassen? 200€ voor die bagger. Had het op je lokale LTS/MTS laten doen.

200 euro voor een stukje zinken ijzeren regenpijp ?

Dit lijkt er inderdaad niet op, als dat een paar keer warm / koud is geweest knapt dit weer los.

Maar ik heb verder nog nooit rare dingen gehoord over deze man, misschien dat hij een stagiare in dienst heeft gehad ? Dan nog zou het niet door de kwaliteitscontrole mogen komen, maargoed in controleer ook niet meer alle pc's die mn broertje voor me installeert.

Heb je nog meer foto's van "foute" onderdelen ?

//edit: de puntlassen liggen niet eens netjes op 1 lijn :?

Tuinkabouter zei:
200 euro voor een stukje zinken regenpijp ?

Dit lijkt er inderdaad niet op, als dat een paar keer warm / koud is geweest knapt dit weer los.

Maar ik heb verder nog nooit rare dingen gehoord over deze man, misschien dat hij een stagiare in dienst heeft gehad ? Dan nog zou het niet door de kwaliteitscontrole mogen komen, maargoed in controleer ook niet meer alle pc's die mn broertje voor me installeert.
Heb je nog meer foto's van "foute" onderdelen ?

//edit: de puntlassen liggen niet eens netjes op 1 lijn :?
Willem-jan

dit is geen zink maar ijzer!!!!

Tuinkabouter zei:
Dan nog zou het niet door de kwaliteitscontrole mogen komen, maargoed in controleer ook niet meer alle pc's die mn broertje voor me installeert. dan moet je dit misschien maar 's gaan doen :lol: sorry moet ff...

maar inderdaad hardsolderen. hmm ik weet niet of dat nu zo tegen die hitte kan...

ik heb er mijn :?: :?: bij

gr.
henk

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Hieronder nog een staaltje van Oostenrijkse prutserij.
Het is de kunstof versie, de witte dus.

IMG_0008.jpg

Wat ik zelf jammer vind is dat het vliegen met helicopters zoals deze een heel apparte ervaring is. Of je hem nou vliegt met turbine of zuigermotor.
Ik had graag reklame gemaakt voor deze vogel, moet toch vreselijk leuk zijn een meeting met een stuk of vijftig 3.00 meter heli's.... :lol:
Laten we in ieder geval hopen dat iedereen die plannen heeft voor een heli zoals deze deze topic leest, en gespaard blijft van deze ellende.

Ikzelf hoop met een week of twee eindelijk de eerste vlucht te kunnen maken met een heli die goed vliegt, en nog belangrijker....veilig is.

Grtz Peter

Zo te zien heeft hij geen freesbank ! gaatjes op de hoeken boren en zagen maar, dat is wat hij heeft gedaan.

Is dit niet gewoon oplichting? 7000 euro en dan krijg je dit
shutup.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back