1 gulden = 1 euro en dat is ook al lang zo.. dat was al zo vlak na de invoering van de euro. Het is wel delgelijk zo dat wat 'vroegah' 1 euro kostte nu 1 gulden kost. Denken dat dat niet zo is, of denken dat de inflatie echt 4~5% was de afgelopen jaren (met name kort na invoering van de euro), is geloven in sprookjes.
Hoe dan ook.. zonde dat deze mooie apparaten zo slecht gemaakt worden!
Als laatste hierover: mijn getallen van de inflatie komen van het CBS. Dit klopt dus als een bus. Nederland kent een buitengewoon lage inflatie. Verder, 2002 is nog echt geen vroegah, 1944 wel. Verder doet het er ook niet toe. Als blijkt dat het toch niet kon, dan komt de deurwaarder vanzelf. Er zijn genoeg mensen, ook in de modelbouw die meer kopen dan ze kunnen betalen. De mensen rekenen zich tegenwoordig vrij snel rijk, dat zien we nu pijnlijk met de hypotheken wel. Dat kan je niet ontekennen lijkt mij.
ontopic:
Het zou mij van onze gewaardeerde heliprutser gmbh helemaal niet verbazen dat hij van zijn eigen, vanzelfsprekend perfecte, helicopter de essentiele onderdelen heeft laten maken en doet voorkomen dat het eigen werk is.
Ik baseer dit op mijzelf. Ik probeer voor mijn eigen spullen ook de beste kwaliteit te maken. Goed, ik bouw wat op de Russische stijl en werk vrijwel niets glad af zoals bijvoorbeeld de Amerikanen tot in de puntjes doen. Maar daarom kan het natuurlijk op de essensiele punten wel passen en funktioneren. Dit wordt een gewoonte. Als ik een onderdeel voor iemand hier op het forum zou maken dan zou ik uit die gewoonte "mijn eigen" kwaliteit handhaven. Waarom niet? De machines zijn er, het meetgereedschap, de vakkennis en daarme het automatisme om goed passend en werkend spul te maken.
Om er maar eens ongevraagd een ander bij te halen, ik weet zeker dat P.Burghoorn die hoge kwaliteit schepen maakt, dit precies zo zou doen als hij een schip voor iemand anders zou gaan maken. Omdat het zijn werkstijl is.
bouwverslag-pantserdekschip-hertog-hendrik
En die werkstijl wordt een routine, een gewoonte, een vaktrots.
En ik zou veel meer mensen op dit forum kunnen noemen. Vakmensen hebben er vaak ook plezier in en zouden, denk ik, eerder geneigd zijn om juist voor een ander het nog beter te doen dan voor jezelf.
Bij Heliprutser Gmbh is dit net andersom. Dit strookt helemaal niet met wat ik weet van de kunde en kennis van andere precisiebouwers. Zijn eigen spul is goed, en wat hij verkoopt voor den brode is rotzooi. Dat klopt gewoon niet. Als hij het wel degelijk kan, dat zou ook hij de automatisme hebben om dit voor de klant te doen. Daarom heb ik sterk het gevoel dat zijn eigen demonstratie helicopters slechts ten dele, ten zeer kleine dele, door hemzelf zijn gemaakt.
Hij wist gewoon dat er belangstelling is voor deze grote schaalmachines met turbine aandrijving omdat niet iedereen ze kan maken of de plaats dan wel machines heeft om ze te kunnen maken. Hij heeft daar op niet al te nette wijze geld uit geslagen.
Als je een serieus bedrijf hebt die niet de kennis heeft om het te maken dan kan je met halffabrikaten, toeleveranciers en een goed uitgewerkt concept ook winst maken. Zie bijvoorbeeld motorfietsen fabriekant Bimota. Ze hebben een concept, maken het frame zelf en de rest laten ze volgens hun specificaties maken en wordt door hun gemonteerd en afgesteld. Motorblokken van Yamaha of Ducati, vering van WP of Ohlins, remmen van Brembo, velgen van Takagaso enz. Toch leveren ze een goede motor onder volle garantie. En al jaren lang.
Dit zie ik bij Heliprutser Gmbh ook niet terug. Doet moeilijk over verkeerde onderdelen, negeert wetgeving op gebied van veiligheid en garantie. Nee dit is een crimineeltje zie zijn eigen modellen echt niet zelf heeft gemaakt. Geen centimeter ervan, daar ben ik van overtuigd.
Je moet wel enorm stom zijn als je niet inziet dat dit je kop gaat kosten als bedrijf en dat klanten niet weer terug zullen komen en nieuwe klanten ervan zullen weerhouden hij hem te kopen. Je ziet dit immers al in dit topic gebeuren. Hij kijkt dus op korte termijn, verkocht is verkocht en dat geld heb je lekker binnen. Loopt het spaak door zijn gepruts, nou dan gaat hij net zo gemakkelijk met wat anders op dezelfde manier aan de slag, op zoek naar volgende slachtoffers.