3.5t brushless motor hapert bij het wegrijden

hallo.
ik heb een jamara ripper met een 3.5turns borteloze motor.
alleen nu heb ik een probleem als ik vanuit stilstand weg wil rijden hapert en stottert hij gigantisch en als ik hem eerst een drukker geef rijd hij gewoon door.
waaraan kan dat liggen?
please help mij want het is allemaal nieuw voor mij die elektro wagen.
vriendelijke groet joshua

Heb je toevallig een sensorless motor? Die doen dat namelijk bij het optrekken, omdat het onbekend is in welke positie de rotor zich bevind.
Bij sensored motoren heb je hier geen last van.

Edit: dit kun je herkennen door een extra kabeltje wat achterin je motor zit. Met extra kabeltje is sensored, zonder is sensorless.

Laatst bewerkt:
Met het stotteren bij het van stilstand optrekken moet je mee leren leven.;)

Weet niet welk merk je hebt maar er zijn sensorloze setjes die dat bijna niet hebben zoals de mamba max etc.

Dan zit er meestal een stekkertje nog aan de motor waar je een kabeltje aan kan sluiten.

Ik weet niet welk setje je precies hebt maar zoals al gezegd is hoort het bij sensorless brushless motoren. Bij sommige regelaars is het meer als bij andere maar bij alle sensorless motoren heb je dit verschijnsel. In sommige gevallen kan "cogging" (de benaming van het stotteren) ook worden veroorzaakt door een batterij die te weinig stroom kan leveren... Dus je zou het setje een keer op een lipo moeten proberen.

Bij de meeste auto's die ik gereden heb was er wel cogging maar was het niet zo dat het hinderlijk was.. Alleen als je langzaam wilt rijden heb je er vaak last van.

een motor met sensor kun je ook senserloos rijden. Andersom niet. Wat voor merk heb je nu eigenlijk?? Lijkt me zinvoller dit te melden dan elke keer te vragen hoe en wat terwijl het niet duidelijk is waar we het uberhaupt over hebben :confused:.

Heb je toevallig een sensorless motor? Die doen dat namelijk bij het optrekken, omdat het onbekend is in welke positie de rotor zich bevind.
Bij sensored motoren heb je hier geen last van.

Edit: dit kun je herkennen door een extra kabeltje wat achterin je motor zit. Met extra kabeltje is sensored, zonder is sensorless.

Ik rijdt met een Corally die is ook sensorless en die stotterd ook niet, dus zal toch een ander probleem zijn. Zou betekenen dat alle motoren die geen sensor hebben stotteren:sleepy:

Ik rijd een Novak brushed sensorless en bij mij trekt hij héél netjes weg. Geen hapering of glitches. Zou het probleem kunnen liggen in de manier waarop zijn tandwielen op spanning staan? als ik mijn tandwielbox op spanning in elkaar zet dan schokte hij met de oude moter (minder sterk) ook enigsinds bij het wegrijden. Nu alles heel soepel loopt is het verholpen..en met de sterkere moter natuurlijk nog meer. Maar met zijn turns lijkt de kracht op zijn autotje niet te weinig...
Jakko

Nieuwe generatie sensorless heeft er ook geen/nauwelijks last van.
Die meet de positie van de rotor door de invloed ervan op het magnetisch veld en daarmee de stroom/spanning in de spoelen, als ik het goed begrepen heb. Een andere vorm van terugkoppeling.

Als de rotor stil staat is er geen verandering van het magnetisch veld dus ook geen stroom/spanning in de spoelen ;) daarom zul je bij sensorless altijd cogging hebben bij het wegrijden. De hoeveelheid hangt vaak af van formaat van motor, hoe zwaar de motor belast is, hoeveel stroom die kan trekken enz...

Kwestie van vertanding en de juiste accu zoeken..

of je regelaar goed instellen.

als ik dit zo lees moet je motor te zwaar trekken waardoor je motor geen slag kan maken en de regelaar niet kan uitlezen waar je rotor staat (dit kan hij bij draaien meten door de 3 draden aan de motor)

Ook kan een 5000nimh STICKPACK waarschijnlijk geen 3.5 motor aan. laatst een nieuwe 4000mAh LRP stickpack side by side gesoldeerd en opgeladen. Daarna met een 35 ampere ontlader eens gekeken wat de spanning van de accu deed.. deze zakte echt totaal in! alsof je een 2000 mili's sanyou accu van 10 jaar geleden belast met 35 ampere.

Verwacht dus niet teveel van hedendaagse stickpacks!

dus het beste wat ik kan gaan doen is een beetje met de vertanding spelen en met een wat zwaardere lipo pack gaan rijden ??
groetjes joshua

Leen eens een goede accu van een ander om te zien of dat werkt.

En bereken anders eens je vertanding.. en post het in dit draadje. Dan kunnen meerdere mensen je vertellen of dit klopt of dat je er helemaal naast zit.

Dus je interne gear ratio, je spur en je pinion maat..

Back