3 servo's hitec HS-5745MG tegelijk overleden

• Topicstarter Topicstarter bartol1988
  • Startdatum Startdatum
Ik wil helemaal niet vervelend doen, maar een Hitec 5745 MG wordt veel in de 1:5 gebruikt voor stuurservo.
Als je hem ook gebruikt voor je rem en gas, wordt je auto te zwaar. (wedstrijd technisch)

Ik snap niet waar het vandaan komt dat deze servo's niet geschikt zouden zijn voor 6 v.
Wij gebruiken niet anders, en ik moet zeggen dat er maar weinig kapot gaan.
Het enige probleem wat er kan ontstaan is als je je EPA niet goed insteld.
Als je bv een digitale servo verder wilt laten gaan dan hij kan, gaat hij er alles eraan doen om deze positie te halen, en dus ook veel amperes gebruiken, ja, en dat kost je bij lang gebruik op deze manier een servo, dan brand hij gewoon door.(Ervaring)

Als je dit voorkomt, is er volgens mij niet zoveel aan de hand.

En inderdaad voor de 1:5 heb je gewoon het vermogen van de 6v. servo nodig.
Bij deze servo praat je over een verschil van 3 kg houd kracht....
En de snelheid 0,18 of 0,15 sec.

HS 5745 MG

marco_b zei:
ik moet zeggen dat er maar weinig kapot gaan.
MWAAAAHHH....
banghead.gif
....Nota bene in een draadje waar iemand er 3 stuks in één keer stuk heeft.......... I rest my case......
shutup.gif

@marco_b,
Om het even te nuanceren, want je zult mijn meeste postings over dit onderwerp waarschijnlijk niet gelezen hebben: het gaat er hier om wat beginners en minder geoefende rijders doen. Ik ben al heel lang bezig om uit te leggen, dat het met servo's veelvuldig misgaat en wat er dan misgaat. Om deze reden is dan ook gisteren deze faq geplaatst:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29609

Aan wedstrijdrijders is deze boodschap niet gericht. Die kennen de kunstjes van het met weinig correcties sturen en het goed afstellen van de auto tot in den treure. Die houden alles dus veel langer heel. Servo's worden dan ook veel minder belast dan bij de veel grotere groep, die zich vooral met off road bezighoudt. Hier lukt het namelijk zeer vaak om binnen een paar minuten een servo van dit formaat compleet te laten afbranden, domweg doordat het motortje oververhit raakt.

@jan, ik had idd niet je andere postings gelezen.

Ik zal dat zeker doen binnenkort, maar hier ging het om een on-road auto, en als ik mee niet vergis, iemand die al langer rijdt.

Maar ik zal mee er ff niet mee bemoeien, ik zal alles meelezen.....

Mag ik hier ook een klein woord commentaar op geven.

Er wordt een aantal posts terug gezegd dat 6V niet kan en totaal overbodig is.
Ik ben ook eigenaar van diezelfde servo(op een FG Leopard als gas/rem)

Nu zou je zeggen, mja gas/rem, weinig belasting, wel degelijk wordt zo'n servo zwaar belast met remmen.

Deze servo staat ook onder 6V. Een 5 cellen pack van 3300mAh waarvan ook het piek voltage na het laden wat hoger ligt. Maar nog nooit heb ik of iemand anders die ik ken een servo (letterlijk) in rook op laten gaan waarvan de oorzaak de accu was. Zeker geen 3 tegelijk. In de 1:6 gebruiken we alleen maar 6V packs(her en der een volt limiter van 6V).

De oorzaak van het doorbranden van de servo's hoef je echt niet bij je accu's te zoeken. Misschien een kortsluiting in je ontvanger oid?

angry(2).gif
.....als je nou eens de moeite neemt om het hele draadje te lezen, inclusief de verwijzingen...

Te laat...telaat...:evil: Ik had het al lang gelezen :evil:! Het is niet alleen een workshop over servo's, hoor!

8O Oei oei, Michel daar maak jij weer geen vrienden mee! (Ik zou er Jaap van maken :lol: ).

Theo Coenen zei:
De torque en speed wordt idd gegeven bij 4,8 en 6 volt, maar dat wil nog niet zeggen dat je die servo's dan ook op 6 volt kan gebruiken.

Theo;

Mischien een goede oplossing?.......een spanningsstabilisator (type LM7805) voorzien per servo ?
In ieder geval, men dient steeds de spec's (specificaties) van de servo's na te lezen.
Bij een goede spec staat daar toch de minimum en maximum toelaatbare werkspanning vermeld.......

Steffe

Back