30 jaar oud, van electro naar nitro project

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door skipper, 12 mrt 2016.

  1. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Dat klopt, ik had die stukjes plexiglas gemaakt om als mal te dienen. Ik had geen aluminium meer waar ik ze uit kon halen dus ze voor het oog maar gespoten maar ze zijn tijdelijk en worden nog vervangen
     
  2. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    2016-03-17 18.10.53.jpg 2016-03-17 18.12.07.jpg

    Vandaag ook een setje koplampen gemonteerd, m'n verlichting is wel in orde zo geloof ik. Morgen nog even op pad om een andere gloeiplug te halen. Ik had ergens op het forum een simpel testje gelezen om te checken of je gloeiplug nog in orde was, namelijk er tegen blazen. Dat heb ik maar 'ns even gedaan en inderdaad wat ik al vermoede, in plaats van feller te gaan branden ging hij zowat uit. Toch nuttig zo'n forum :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2016
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt tegen.... want het resultaat van die test hangt volledig af van wat voor gloeiplugvoeding je hebt.... Een plug kan uitsluitend feller gaan gloeien als je er tegenaan blaast, als de voeding een zelfregelende modulerende voeding is. Met een gewone batterijvoeding blaas je de plug gewoon "uit"....

    Maar wat een MEGA-cool project, die Blazer... Diepe buiging!
     
    skipper vindt dit leuk.
  4. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Och.. baat het niet dan schaad het niet dacht ik hahahaha.. maar gezien de leeftijd van de plug lijkt het me niet onverstandig er een verse in te zetten. Ik wil dit weekend de motor verder afstellen, en het leek me wijs om alles wat maar enigszins z'n houdbaarheids- datum overschreden heeft te vervangen zodat dat in ieder geval de afstelling niet in de weg staat.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een nieuwe plug, kan inderdaad nóóit kwaad.... Het is gewoon dat je weet, dat uitdoven van blazen op de plug geen heel zuivere indicatie is... ;)
     
    skipper vindt dit leuk.
  6. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Nou, even een update: nieuw gloeiplugje gehaald, natuurlijk meteen aan het sleutelen en starten maar. Met het starten merkte ik nog niet echt verschil, maar de motor even op bedrijfs temperatuur laten komen en ow..... toen merkte ik het verschil wel degelijk!! Met de oude plug begon hij te sputteren zodra ik de gas wat te vlot open gooide, net of hij verzoop, maar nu niet. Met een paar minimale tikjes draaien aan de HSN reageert alles goed en pakt hij mooi zijn toeren op.

    Tijd om maar eens wat te rijden en na een paar rondjes op het plein loopt hij wat mij betreft al als een zonnetje.

    Ook offroad aan het testen geweest, op de naaf kan je handmatig een sper in schakelen, en heerlijk om te zien als je de gas opengooit, dat de graspollen de lucht in vliegen hahaha,,, maar helaas, de pret was snel voorbij, want de montage van de banden op de velg bleek hier niet tegen bestand. Gewoon klemmen is misschien voldoende voor de electro versie maar de nitro blazer heeft toch een andere aanpak nodig.

    Dus gaan we daar maar weer mee aan de slag, maar geloof me dat ik een grijns op m'n gezicht heb gekregen die er ondanks het nieuwe probleempje met de banden vandaag niet meer vanaf zal gaan!
     
    wildcard vindt dit leuk.
  7. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    De enige oplossing leek me om de banden op de velg te lijmen, maar eerlijk gezegd was ik niet zo'n fan van dat idee. Ik vond dat zonde van de originele velgen, want die zouden er niet beter van worden als het tijd wordt om banden te wisselen.

    Hmmm... wat dan? nogmaals alles opgemeten, en toen zag ik dat de diameter goed was, maar dat ze een tikje smaller waren dan de originele banden. Behalve een insert van foam zit er ook een kunststof ring in die bij de oude banden ervoor zorgde dat de rand van de band bij het op elkaar schroeven van de velgen klem komt te zitten tussen deze ring, en de rand van de velg.

    Bij de nieuwe banden kwam ik een fractie te kort zodat deze niet klemden, en zodra ik stevig gas gaf de band los kon komen. Soms is de oplossing zo simpel!!! Een rubber afdicht ring aan één kant van de velg, bleek de oplossing te zijn. Deze ring zorgt voor net voldoende passing zodat de band muurvast op de velg komt te zitten en inderdaad, nu blijven de banden netjes op hun plaats zowel bij stevig optrekken als met de gas erop door de bocht.

    2016-03-19 13.56.13.jpg 2016-03-19 13.56.51.jpg
     
  8. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Natuurlijk weer aan het testen geweest, de oplossing voor het banden probleem blijkt zeer goed te werken. Alleen is filmen en rijden tegelijk nog niet zo eenvoudig o_O

     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
  9. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Nu nog een kwestie van afstellen, we moeten er van uit gaan dat het geen high tech race monster is, tenslotte is de wagen 30 jaar oud en oorspronkelijk bedoeld voor electro aandrijving, maar al met al rijdt hij helemaal niet slecht. Ik rijdt hem puur voor de fun, en gewoon omdat ik het leuk vind om aan te sleutelen dus zover ben ik heel tevreden over m'n ombouw project, tenslotte een auto is niet alleen om naar te kijken... daar moet ook mee gereden worden!



    Na wat afstellen begint hij steeds beter te lopen.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja daar lijkt me nog voldoende marge voor afstelling. Goed dat hij al blijft lopen. Maar hij komt zeker nog niet in toeren.
     
    Hennes en skipper vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om eerlijk te zijn: ik zou er ook niet meer toeren uit halen!

    Waarom? vrij simpel: de originele electromotor leverde mischien 100 W en dat bij om en nabij de 13 a 14 duizend toeren. Het ontwerp van de auto is dus niet berekend op veel meer dan dat.
    Die brandstofmotor kan, zelfs als het een stokoud beestje is, zomaar ergens in de buurt van de 700~1000 W leveren tegen 25 of zelfs 30 duizend toeren. Als het een moderne motor (jonger dan 20 jaar) is nog veel meer.
    De auto is oorspronkelijk 4WD, maar nu niet meer. Zoveel vermogen ga je niet kwijtraken op de achterwielen, zonder dat er iets mis gaat.

    Daarnaast heb ik de indruk dat in je ontwerp verder geen rekening gehouden is met een goede koellucht geleiding, dus je kunt de warmte ook niet kwijt.

    Persoonlijk zou ik, zolang je hier lol aan hebt, die motor gewoon lekker zo baggervet laten staan. Het is een schitterende schaal-auto geworden, met een leuke aandrijving.
     
    skipper vindt dit leuk.
  12. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    [QUOTE="
    De auto is oorspronkelijk 4WD, maar nu niet meer. Zoveel vermogen ga je niet kwijtraken op de achterwielen, zonder dat er iets mis gaat.
    [/QUOTE]

    Op het filmpje was er nog niet echt aan de afstelling gesleuteld, en met een "koude motor" later die middag na steeds een beetje bij stellen loopt hij een stuk beter, op het 2e filmpje is daar al iets van terug te zien, al staat de stationair daar ook nog aan de hoge kant hahahaha...

    Ik begrijp jou redenering helemaal Brutus, maar ik vindt dat de motor eigenlijk wel zo optimaal mogelijk afgesteld moet zijn, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ook op de top van z'n kunnen moeten rijden. Er is wel rekening gehouden met de overbrenging dat hij wat meer toeren mag maken ten opzichte van de elektro versie. Onderschat die overigens niet. Origineel ligt er een heuse 3-speed "versnellingsbak" in. Waarbij 2 versnellingen alleen de achteras aandrijven, en alleen de 3e optie was 4wd


    Gearbox.jpg

    Maar ik ben het wel met je eens dat de brandstof motor meer vermogen in zich heeft dan een elektro. Voor mij is het belangrijkste dan ook dat het werkt zoals het hoort, de wagen netjes en probleemloos rijdt, en verder wordt hij vertroeteld als een 1:1 oldtimer.
    Gewoon lekker aan blijven sleutelen om kleine dingen te verbeteren, en zo nu en dan mag hij op z'n gemakje wat rondjes rijden gewoon omdat het een heerlijke auto is om wat recreatief mee te ontspannen en ik heb wel gemerkt dat hij al snel veel bekijks trekt.

    Voor het "sportievere" rij werk zijn we weer in de oude voorraad gedoken, want ik zeg maar zo: geen betere raad dan voorraad, en daar kwamen we nog zo'n klassieker tegen van een paar jaartjes oud. Helemaal compleet, zonder schade, met bouwbeschrijving en al, alleen ook onder vele jaren stof en vuil. De Corvette ZR-1 van Kyosho. Dit is een zaak van echt alleen grondig schoonmaken en herbouwen. De bedoeling is dat deze opknapper de rest van de rijtijd gaat opvullen. Maar daar maken we maar een nieuwe topic van denk ik.

    2016-03-22 10.15.08.jpg
     
    yusuf1983 vindt dit leuk.
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Cool! Als daar een bouwverslag van komt, volg ik hoor! Nog schatten op zolder?
     
    skipper vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina