35 Mhz Zender-Ontvanger niet toegestaan bij Trucks, alleen voor vliegen !!

• Topicstarter Topicstarter TamiyaTopline
  • Startdatum Startdatum
T

TamiyaTopline

Guest
de FX 18 is een 35 mhz zender voor vliegen deze fr.mag niet gebruikt worden voor rijden.koop altijd een zender op 40 mhz.
vr.gr.adrie
wat kan er gebeuren als je toch één gebruikt van 35 mhz ?

dylan

Laatst bewerkt door een moderator:
35mhz

als je op een gebeuren op 35 mhz rijdt loop je kans op een controle en wordt de zender in beslag genomen plus een bekeuring.Op een beurs krijg je ook geen kan. toegewezen.
gr.adrie

Dat is onzin,

Controle is er al jaren niet meer
Ik heb zelf een amateur licentie, en op die frequenties wordt ook niet gecontroleerd.
Er is geen geld bij het agentschap telecom voor controles.
En aangezien zenders met een goedkeuring verkocht worden , mag je alle daarvoor bestemde frequenties gebruiken.

Dus als je rijdt mag je ook de 35 Mhz gewoon gebruiken.
Knappe ambtenaar die mijn zender in beslag neemt. :D

Dat is onzin,

Ik heb zelf een amateur licentie, en op die frequenties wordt ook niet gecontroleerd.

Nee wat jij schrijft is onzin.
Afgelopen jaar weet ik dat er zover via via bij mij bekend is dat er 3 bekeuringen zijn uitgedeeld waarbij 1 in beslag name. Daarnaast nog meerdere waarschuwingen.

Dat je een zend amateur bent is leuk maar staat los van dat wij op beurzen rijden. O.a. Goes Zeelandhallen. Dit wordt bestempeld als professioneel dus wordt er verwacht dat men ook de regels aanhoudt.

En omdat de praktijk leert dat dat niet goed gebeurt staan ze juist hier vaak te controleren. Ook als een vereniging met vliegers klaagt heb je juist kans dat ze de tweede dag staan.

Ik weet niet of jezelf actief bent op beurzen? maar dat ze nooit controleren is echte klinkklare onzin.

En aangezien zenders met een goedkeuring verkocht worden , mag je alle daarvoor bestemde frequenties gebruiken.

Knappe ambtenaar die mijn zender in beslag neemt. :grin:

Goedkeuring voor gebruik binnen de opgestelde regels:
Rijden / Varen en alle andere voertuigen die zich op de grond bevinden: 27Mhz, 40Mhz & 2.4Ghz
Vliegen: 27Mhz, 35Mhz, 40Mhz & 2.4Ghz.

De goedkeuring zegt alleen dat de zender gebruikt mag worden binnen de lijnen van de wetgeving.

Mijn vuurwerk is goed gekeurd? mag ik het nu ook op 2 januari afsteken? :roll:

En als je denkt dat een ambtenaar van Agentschap Telecom niet gemachtigd is je zender in beslag te nemen denk ik dat je van een koude kermis thuis komt. Of je moet een hele goede advocaat achter je hebben staan en die ook nog kunnen betalen uiteraard.

Laatst bewerkt:
Dat is onzin,

Ik mag hopen dat ze dat DIRECT bij jouw doen.
Enkel het gevaar wat jij oplevert voor andere vliegers, is alleen al genoeg, daar laat ik de wet, en regelgeving nog beuwst even buiten....!

Dat is onzin,

Kolder. de controle is er wel degelijk; op grote modelbouw-evenementen wordt er steekproefsgewijs door de RCD gecontroleerd.

Heeft weinig tot niets met controles op modelbouw-frequenties te maken.

"Goedkeuring"? Wat voor goedkeuring? CE-markering? Dat houdt alleen iets in over de wijze van produceren van het apparaat. Verder niets.
Het tweede deel van je stelling klopt als een bus: "alle daarvoor bestemde frequenties".

En die frequentiebanden zijn:
27 en 40 mHz en 2,4 gHz: Vliegen varen rijden
35 mHz: ALLEEN VLIEGEN!

Dus: onzin.

Ik weet niet hoe "knap" die ambtenaar moet zijn, maar een controleur van de RCD is bijzonder opsporingsambtenaar en mag, als hij jou betrapt op het rijden m.b.v. een 35 mHz installatie, op vertoon van zijn legitimatie, proces verbaal tegen je opmaken. En, indien hij dat nodig acht, je zender in beslag nemen.
En als je stampei gaat maken haalt hij er een paar van die mannen bij in blauw pak en witte auto met van die mooie strepen en mag je even met hen mee. En dat gaat je dan nog veel meer geld kosten dan alleen een proces verbaal.

Het feit dat 35 mHz enkel en alleen is voorbehouden aan vliegende modellen is al een jaar of tien, zo niet meer, aan de gang.
De wijze waarop dit door de overheid destijds is besloten en naar buiten gebracht verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is nu eenmaal een feit waar we mee moeten leren leven.

Je (kortzichtige!!) argument dat je "gerust op de 35 mHz kan rijden omdat de halve modelbouw wereld al op 2,4 gHz zit" toont al aan dat je wéét dat rijden op 35 mHz verboden is.
Bovendien is het een zeer zwak argument, want de andere helft zit dus nog op de 27, 35 en 40 mHz... En dat zijn een behoorlijk aantal rijders, schippers en vliegers.

En ja, ook ik vind het niet leuk dat de 35 mHz enkel en alleen is voorbehouden aan vliegers. Zeker tegenwoordig niet, als je mooie zenders (op 35 mHz) voor een prikkie op marktplaats ziet staan. Of, zoals mijn onderzeebootvrienden, die met de 35 mHz onder water meer bereik hebben dan op de 40 mHz.

Dat is onzin,

:D

Daarom hebben ze vast weer meer controle,s nodig, die bekeuringen leveren geld op .
Trouwens je hebt ook nog zoiets als een goede verstandhouding.
Das net zoiets als goede operator achter je tranciever,die weet hoe een pileup te werken .
73, Wiebe.

Hallo BCS,

Waarom zet je (beginnende) Modelbouwers op het verkeerde been ??

Wat jij schrijft klopt niet, bovendien gevaarlijk als je in de buurt van vliegers gaat rijden m et een 35 Mhz zender.
Ik mag niet hopen dat jij gaat rijden in de buurt van vliegers, want als een model vliegtuig uit de koers raakt en in het publiek vliegt is de ramp niet te overzien.

Al lange tijd geleden, in 1978 is er in Nijverdal iemand uit het publiek verongelukt doordat hij een model vliegtuig, die door storing van een andere zender tegen zijn hoofd heeft gekregen, ter plaatse overleden.
Dit wil je toch niet op je geweten hebben !!!

En dat er geen controle is, dat is absoluut onzin, want er wordt regelmatig door de RCD gecontroleerd bij div. evenementen, rij-demo's.
Als je gesnapt wordt, krijg je zo ie zo een procesverbaal en de kans is groot dat je zender en ontvanger in beslag wordt genomen. EN TERECHT !!!

En de term dat ze jou zender niet in beslag nemen, hmmmmmmm ...........
Grootspraak noemen ze dat !!!

controle

hallo,

bij een groter gebeuren,meld je je aan en wordt er gevraagd waar je mee rijdt (freq)

mocht je een verkeerde band hebben, wordt je het rijden niet toegestaan.

15 en 16 january is er in de emsland hallen in lingen (D) een modelbouw weekend.

treinen , rc trucks ,rc auto 's enz

reken maar dat er controle is.

heb zelf kristalen op de 41mhz,(deze ooit eens gekocht ,met de gedachte,om maar te kunnen rijden.)

er werd mij in de hal door een duitse collega ,aangeraden deze niet te gebruiken.

dan maar op de beurt wachten ,tot mijn freq vrij was.

rij nu al enkele jaren 2.4ghz

Laatst bewerkt:
... Dus als je rijdt mag je ook de 35 Mhz gewoon gebruiken. ....
Je geeft onjuiste informatie EN je bent gevaarlijk bezig:
http://www.agentschaptelecom.nl/bin...ochure+vergunningsvrije+radiotoepassingen.pdf
- > tabel 8

Citaat, einde van tabel 8
Agentschap Telecom zei:
...
A 34,995 – 35,225 MHz , Het gebruik van deze frequentieband is exclusief voorbehouden aan de besturing van vliegende modellen.
...

... een controleur van de RCD is bijzonder opsporingsambtenaar en mag, als hij jou betrapt op het rijden m.b.v. een 35 mHz installatie, op vertoon van zijn legitimatie, proces verbaal tegen je opmaken. En, indien hij dat nodig acht, je zender in beslag nemen.
EN een fikse boete opleggen.

... Het feit dat 35 mHz enkel en alleen is voorbehouden aan vliegende modellen is al een jaar of tien...
Om precies te zijn, sinds november 1999 (weer) gereserveerd voor vliegen.

Laatst bewerkt:
Dat is onzin,

Wie verkoopt er nu risico volle onzin.
gr.adrie

snap de dicussie helemaal

ik heb toen de volvo fh12 uit was van tamiya deze toen ook aangeschaft incl zender en servo`s met het licht set

geen problemen gehad gewoon beetje thuis op straat rijden
na een tijdje stil op de kast te hebben gestaan en verhuisd te zijn naar belgie plotseling tot de ontdekking gekomen dat het dus toen ik nl woonde er helemaal niet mee mocht rijden was dus een 35mhz

dus ja als een winkel je al de verkeerde spullen mee geeft klopt het daar ook niet helemaal zeker als alles in die winkel bij elkaar gestoken werdt servo`s werden er los in gedaan en in de zender/ontvanger kristallen uit een doosje

maar nu gebruik ik alleen maar 40mhz en de 35 aan een vlieger gedaan

gr twan

Super allemaal.

Wat hebben jullie je huiswerk allemaal goed gedaan :thumbsup::thumbsup:
Vooral de moderators op dit forum.

Dus aangezien alle aanvallen die ik krijg , zal ik mijn zenderpark maar uitbreiden.

40 voor mijn auto`s en truck
35 voor mijn vliegtuigen
2.4 voor mijn aankomende projecten.

Dit alles om gedonder, bekeuringen en inbeslagname te voorkomen.
Allemaal voor de hobby.

bedank voor alle info :D

Laatst bewerkt:
Ik beschouw het niet als huiswerk maken,maar als je iemand wilt adviseren doe het dan goed.De moderators zijn benoemd om ,bij niet goede en onheuse berichtgeving hierop te reageren,en om juist te informeren.
Hierbij hebben deze goede repliek gegeven en wat u aan wilt schaffen is uw eigen portemonnai.
vr.gr.adrie

overdrijven is ook een vak, maar goed het signaal is duidelijk.
fouten zijn gelukkig menselijk.
En een ieder probeert goed advies te geven let alleen altijd goed op of je advies ook correct is. De discussie over 35mhz is tot in den treure gehouden op het forum.

dus laten we nu weer ontopic gaan ;)

Super allemaal.

Wat hebben jullie je huiswerk allemaal goed gedaan :thumbsup::thumbsup:
Vooral de moderators op dit forum.

Dus aangezien alle aanvallen die ik krijg , zal ik mijn zenderpark maar uitbreiden.

40 voor mijn auto`s en truck
35 voor mijn vliegtuigen
2.4 voor mijn aankomende projecten.

Dit alles om gedonder, bekeuringen en inbeslagname te voorkomen.
Allemaal voor de hobby.

bedank voor alle info :D

Die "aanvallen"die je krijgt, heb je aan jezelf te wijten. Als je hier onjuiste informatie verspreidt en vervolgens, als je daarop gewezen wordt, dit af doet met "onzin"... Ja, dan wordt daarop gereageerd.

Even voor de duidelijkheid: te zien aan het verhaal hierboven begrijp je het nog steeds niet helemaal.
De 40 mHz mag je ook voor je vliegtuigen gebruiken. Vliegen mag namelijk op alle frequentiebanden: 27, 35, 40 mHz én de 2,4 gHz.
Het enige wat niét mag is op de 35 mHz rijden en/of varen.
En da's geen kwestie van "huiswerk doen".

Back