Dat is onzin,
Controle is er al jaren niet meer
Kolder. de controle is er wel degelijk; op grote modelbouw-evenementen wordt er steekproefsgewijs door de RCD gecontroleerd.
Ik heb zelf een amateur licentie, en op die frequenties wordt ook niet gecontroleerd.
Heeft weinig tot niets met controles op modelbouw-frequenties te maken.
En aangezien zenders met een goedkeuring verkocht worden , mag je alle daarvoor bestemde frequenties gebruiken.
"Goedkeuring"? Wat voor goedkeuring? CE-markering? Dat houdt alleen iets in over de wijze van produceren van het apparaat. Verder niets.
Het tweede deel van je stelling klopt als een bus: "alle daarvoor bestemde frequenties".
En die frequentiebanden zijn:
27 en 40 mHz en 2,4 gHz: Vliegen varen rijden
35 mHz: ALLEEN VLIEGEN!
Dus als je rijdt mag je ook de 35 Mhz gewoon gebruiken.
Dus: onzin.
Knappe ambtenaar die mijn zender in beslag neemt.
Ik weet niet hoe "knap" die ambtenaar moet zijn, maar een controleur van de RCD is bijzonder opsporingsambtenaar en mag, als hij jou betrapt op het rijden m.b.v. een 35 mHz installatie, op vertoon van zijn legitimatie, proces verbaal tegen je opmaken. En, indien hij dat nodig acht, je zender in beslag nemen.
En als je stampei gaat maken haalt hij er een paar van die mannen bij in blauw pak en witte auto met van die mooie strepen en mag je even met hen mee. En dat gaat je dan nog veel meer geld kosten dan alleen een proces verbaal.
Het feit dat 35 mHz enkel en alleen is voorbehouden aan vliegende modellen is al een jaar of tien, zo niet meer, aan de gang.
De wijze waarop dit door de overheid destijds is besloten en naar buiten gebracht verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is nu eenmaal een feit waar we mee moeten leren leven.
Je (kortzichtige!!) argument dat je "gerust op de 35 mHz kan rijden omdat de halve modelbouw wereld al op 2,4 gHz zit" toont al aan dat je wéét dat rijden op 35 mHz verboden is.
Bovendien is het een zeer zwak argument, want de andere helft zit dus nog op de 27, 35 en 40 mHz... En dat zijn een behoorlijk aantal rijders, schippers en vliegers.
En ja, ook ik vind het niet leuk dat de 35 mHz enkel en alleen is voorbehouden aan vliegers. Zeker tegenwoordig niet, als je mooie zenders (op 35 mHz) voor een prikkie op marktplaats ziet staan. Of, zoals mijn onderzeebootvrienden, die met de 35 mHz onder water meer bereik hebben dan op de 40 mHz.