:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RBvliegen

marco_b zei:
Het is dus misschien wel handig om ook voor auto's gereserveerde banden te gebruiken...
Aangezien de meeste modelvliegers (>95%) de veiliger 35MHz band gebruiken, bestaat deze situatie feitelijk al. No worries :)

marco_b zei:
...maar ga dat de regering maar eens vertellen, die willen overal geld uit slaan, dus dan zullen we wel weer zendvergunningen moeten gaan aanschaffen, net zoals vroeger
35MHz is inmiddels dik vier jaar gereserveerd, er is geen vergunning voor nodig. No worries :) E.e.a. gebeurt in Europees verband, door de nationale PTT's. In elk land is/wordt de 35MHz band uiteindelijk voor modelvliegen gereserveerd.

De essentie
De 35MHz band is gereserveerd voor modelvliegen omdat modelvliegtuigen eerder vreemde signalen oppikken dan auto's en boten. Dit komt door hun hoogte (ze kunnen verder 'kijken') en door de grotere afstand tot de zender. En ALS ze dan een stoorsignaal oppikken, is de KANS op slechte afloop veel groter dan bij auto's en boten. Zowel voor het toestel als voor mensen.

voor autos heb je nog een failsafe, als er storing is knallen ze gewoon op de rem. dat heb je bij een vliegtuig niet....

jawel een vliegend ding kan ook prima in de failsafe, alleen heb je dan een ander soor "rem" :wink:

Bij vliegtuigen heb je ook failsaves, bij PCM besturing is het standaard in de ontvanger ingebouwd. Het nut ervan is niet zo groot, naar beneden komen doet het toestel toch. Wat wel zinvol is om de bij storing het gas dicht te zetten zodat in ieder geval de gehaktmolen niet meer draait.

En als je dan even storing hebt, en je motor gaat uit, is er helemaal geen redden meer aan........

Storing kan van tijdelijke aard zijn, een spike, of reflectie op je frequentie, daarna is je model gewoon weer bestuurbaar, tenzij je motor uit is natuurlijk...........

mits je de autorotatie beheerst en de omstandigheden voor een auto normaal zijn :)

@Roboscan

heey heey RC ers

De vliegers onder ons willen ook nog wel eens op 40 mhz gaan zitten, en dan gaat er weer een kist van hun de grond in of een auto van ons de muur in, heel irritand, we hebben altijd mot met die mensen, (zoetermeer, RC vliegveld -> Silverdome) maar meestal komt het wel goed, gelukkig

Groet Robo
8O

Dat verklaart de "electromagnetische Bermuda driehoek" boven de Silverdome. :(
Is voor mij nieuw allemaal, is er wel eens overleg geweest tussen jullie club en die van ons? :?
Ik bedoel het gaat hier om een afstand van 150/200 Meter ofzo,beetje link allemaal.

Ik wil toch even inhaken (ondanks dat dit een oud topic is) op 't feit van de storing en problemen dus 't ZLC en silverdome. Ik ben bekend bij beide, heb zelf een kistje op 't vliegveld, en 2 auto's waarmee ik regelmatig de silverdome onveilig maak. We hebben 't hier wel over een afstand vaniets meer dan een kilometer??!!! Zelf rij en vlieg ik op 2.4GHZ en ik rijdt 27MHZ..
Is 't mogelijk dat er een storing op een kilometer van de bron plaats vindt??

EDIT: ingeving gekregen... Zelf op de oude locatie (waar nu de brandweer zit) is nog iets van 500 meter... Dit is een behoorlijke afstand.... Gaat 40MHZ wel zover?

Laatst bewerkt:
2.4 GHz zou elkaar niet moeten storen al is er wel de kans dat op 1 km afstand dezelfde kanalen gebonden worden bij het aanzetten omdat ze elkaar op dat moment even niet zien door de afstand.

27mhz wordt niet door het vliegen gebruikt.

2.4 GHz zou elkaar niet moeten storen al is er wel de kans dat op 1 km afstand dezelfde kanalen gebonden worden bij het aanzetten omdat ze elkaar op dat moment even niet zien door de afstand.

Volgens mij is dit onmogelijk aangezien het binden in minder dan een seconde gebeurd.

Back