:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RCvliegen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ron van sommeren, 8 jun 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hezik

    hezik Guest

    Werken schakelmodules: JAAAAA.

    Het hele idee dat schakelmodules niet zouden werken, is totaal op niets gebaseerd. Die schakelmodules zijn geen heilige kastjes waar wierrooksignalen uitkomen. Jouw zender maakt uiteindelijk gewoon een normale PPM pulstrein en die kun je zo elke willekeurige 2.4Ghz module die daarvoor bedoeld is insturen.. en dan werkt het. Aan ontvangerkant komt er ook weer een normale puls uit, dus ook daar geen probleem. Zoals overigens reeds op het forum aangetoond met een F-14 als ik mij niet vergis.

    Botenbouwers zijn bang om over te stappen en vanuit die angst en jalouzie wordt geredeneerd. Technisch is er helemaal geen discussie op het moment.

    en met modules kan het voor boters net zo goedkoop als voor vliegers.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2009
  2. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. hezik

    hezik Guest

    Daar hoef ik het niet voor uitgeprobeerd te hebben. Technisch is er gewoon geen enkele reden aan te wijzen waarom het niet zou werken. Er IS geen reden om te denken dat dat niet zou werken, dat is een misplaatste angst.

    Het is 100% vergelijkbaar met als ik zou zeggen of jij al 35Mhz uitgeprobeerd hebt voor je boot.

    Lijkt mij de taak van de botenbouwers om het uit te proberen. Diegenen die dat tot nu toe geprobeerd hebben, hebben er geen problemen mee ondervonden.

    Niet een probleem van de botenbouwers naar de vliegers toeschuiven. Het is jullie probleem, jullie zijn dus verantwoordelijk voor de oplossing, niet de vliegers.

    Zie bv:
    Dan zijn er 2 andere punten:
    1) wie zegt dat het met FASST niet werkt?
    2) waarom zou het perse FASST moeten zijn? Zoals hierboven te zien is, werkt het met Corona prima, en die is nog fors goedkoper ook.

    (voor de duidelijkheid: dit zeg ik niet tegen mrblobby maar tegen Puffin)

    nog een los punt.. de 'ombouw' van een F14 kan nu al hoor, niet binnenkort. Wat jij bedoelt is dat je het binnenkort door een ander kunt laten uitvoeren. Maar als je het wil, kun je het nu al zelf doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2009
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    of ik de 35 Mhz reeds geprobeert heb


    JA

    werkt het JA

    evengoed of beter dan 40Mhz

    JA het werkt beter ik kan dieper

    waar jullie met je vliegtuigjes ook niet aan denken
    wij hoeven geen mooi weer af te wachten om te varen zowel oppervlakte als duikboten
    in de regen gaat dat even lekker als bij windstilte
    hebben jullie dat reeds geprobeert te vliegen in laat ons zeggen een fris lente regentje ???????
    wel garantie dat je 2.4Ghz het laat afweten

    jaloesie ???????? ben je gek
    heeft daar niets mee te maken
    maar als ik zo eventjes kijk en ik zou over stappen naar de 2.4 Ghz dan moet ik ongeveer een 10 nieuwe zenders kopen en aan duikboten alleen heb ik reeds 14 ontvangers nodig
    ik kom in totaal op een 40 schepen give en take een paar die ik zou moeten ombouwen

    hoeveel vliegtuigjes heb gij ??????om te bouwen

    groetjes raf
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Dieper. Dan heb je het dus over duikboten. Waar 2.4Ghz inderdaad niet werkt. En de groep duibootvaarders in NL, hoe groot is die? Zo groot dat de belangen van die groep zwaarder wegen dan die van de vliegers? Dacht het niet he ;)

    Nee hoor.. kijk in stromende regen gaan vliegen, doet niemand. Maar met een druppelregen of met mist (mits je je toestel nog kunt zien) werkt 2.4Ghz prima.

    Meer dan 1 zender met voldoende modelgeheugens (ja die zijn er) heb je niet nodig.

    Ik zie niet in wat dat met deze hele discussie te maken heeft. Het is weer zo'n drogredenatie. De botenvaarders hebben een probleem (of eigenlijk hebben ze dat helemaal niet, ze denken dat er een probleem is) en weigeren zelf te investeren. Wel 40 schepen willen hebben, maar geld uitgeven aan de juiste zender/ontvanger ervoor: ho maar.

    Nee.. de oplossing die dan bedacht wordt is dat ipv. men gewoon de reeds beschikbare spullen gebruikt, die prima voldoen, of overstapt op nieuwe techniek, nee, de oplossing is dat alle vliegers maar andere spullen moeten gaan aanschaffen, zodat er straks op een werkschependag 30 boten tegelijk kunnen varen ipv 20.

    Hoeveel krommer kun je het maken, vraag ik mij dan af.

    De 35Mhz is met goede reden voor vliegen gereserveerd. De wetgever denkt daar gelukkig hetzelfde over. In de toekomst, als de situatie daadwerkelijk zo is dat vliegers overgestapt zijn, zal die frequentie echt wel vrij komen, maar het op het moment redelijk achten dat dat nu zou gebeuren, is niet logisch of reeel, maar niets anders dan gestoeld op jalouzie, drogredenaties en verkeerde angsten.
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Wel alle haaien!

    Nee de Robbe schakelmodules (PPM) werken tot nu toe niet. Er is inmiddels een hack voor de F14 met andere modules die werken. De standaard Robbe DUS NIET zeker als er ook (bij mij) 2 proportionele functies bij zitten.

    En boten bouwers zijn absoluut niet bang........LULKOEK!
    Zo-wie-zo alles over een kam scheren is niet echt sociaal, daarnaast jaloezie
    laat me niet lachen....... Wij willen de functies behouden die we hebben en dat heeft niets te maken met varen of vliegen. Wij willen die lange spriet ook kwijt. Het is alleen niet zo makkelijk als je denkt

    Als ik de winkel ik kan......de modules overzetten en ontvanger wissel en wat programmeer (indien nodig) en 's avonds kan varen tegen een acceptabel bedrag
    dan had ik dat al gedaan..........dat gaat dus niet op!!

    De fabrikanten zijn domweg nog niet zover. Dus technisch gezien is de ideale combinatie er nog niet, voor de boten dan. Ik zit niet te wachten op een computerzender met diverse vlieg mix functies.....veel geld en ik gebruik het niet.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ja die werken wel, er is alleen nog niemand die het goed geprobeerd heeft.

    Heeft dus niets met een hack te maken, is gewoon het op de juiste wijze inbouwen van de module.

    Als je het zeker weet, heb je er bewijs van. Lever dat maar. Onderbouw eens technisch waarom het volgens jou niet zou werken.

    Dan begrijp ik niet waarom ze zo bang zijn dat hun spullen niet werken.. zo bang dat ze het amper tot niet proberen. Zelfs als het bij diegenen die het wel proberen, gewoon werkt.

    Nee, eisen dat iemand anders andere spullen gaat kopen zodat jij dat niet hoeft te doen, dat is sociaal.

    Tsja als ik tegen een marginale investering vanavond al kon vliegen met een 4m turbine-jet, zou ik dat doen.. maar dat kan niet.

    Kortom; jij wil je niet aanpassen maar je wilt eisen dat anderen zich aanpassen voor jou.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen het bouwen van een boot en een vliegtuig
    ook qua prijs is er een heel groot verschil
    niemand bouwt aan een vliegtuig een jaar of 2 a 3
    bij een boot haal je dat makkelijk
    een vliegtuig gaat over het algemeen geen 30 jaar mee
    boten die degelijk gebouwd zijn dus wel
    een funktie die stuk geraakt (bv een kraan)is zeer moeilijk te herstellen
    dus is men voorzichtig wat het aanschaffen van nieuwe apperatuur betreft

    wat het kopen van 1 zender met voldoende geheugens aan gaat die campacks zijn stik duur en ik koop mijn materiaal bij de lokale handel en niet in china waarmee ik een hele boel wettelijke regels overtreed inverband met douane en accijnzen

    doordat ik meerdere zenders heb kan ik heel de dag varen en hoef geen angst te hebben dat er een zender door dat de accu leeg geraakt er de brui aan geeft
    wat meestal resulteerd in het betalen van een drankje aan de duiker die mijn boot moet ophalen

    als ik op een treffen zelf niet moet werken (frequenties en dergelijke)dan begin ik normaal om 10.00 uur te varen en stop om 5.00 uur
    dat zijn dus 7 uur dat ik met een paar van de uitgekozen modellen die ik mee genomen heb aan het varen ben
    meestal begint er dan wel ergens een zender te piepen dat ik moet stoppen
    het is een discuttie die hier niet gewonnen kan en hoeft te worden
    het is wel een algemaan vaststaand feit dat de fabrikanten steeds minder 35 en 40 mhz apperatuur aan het bouwen/verkopen zijn

    groetjes raf
     
  9. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ik ga afhaken hier, men wil het niet begrijpen.

    Investeren best! maar dan moet het wel werken. Ik kan mijn boten niet zomaar ombouwen. Het moet zo zijn dat de functies gelijk blijven en alleen de freq. anders wordt. Zo niet is 2.4 geen optie!

    Bij die piepschuim vliegjes heb je 3 servo's en nog wat lichtgewicht rommel.
    kwestie van stekkers verzetten en programeren in de zender en klaar.

    Bij mijn laatste boot zit er 100 meter snoer in, diverse relais die op diverse functies
    samenwerken, diverse mechanische oplossingen voor diverse onderdelen etc. etc.
    Er hoeft slechts een functie niet meer te werken en het gehele systeem valt uit.

    En als de vliegers zich zo opstellen omdat ze (??) met meer zijn.pfffffffffffff

    ff op ebay kijken voor een werkend afweergeschut
     
  10. hezik

    hezik Guest

    En wiens probleem is dat? Van de vliegtuigvliegers? Of is dat misschien toch jouw eigen probleem en inherent aan de door jou gekozen hobby? Dat is toch wat botenbouwen oa. zo leuk maakt? Echt werkende kranen, lieren, lampjes, enzovoort.. schitterend spul toch?

    Tsja het gras is altijd groener bij de buren. Ga nu diezelfde excercitie eens doen bij een 3m wedstrijdkist van een F3A-X vlieger die vele uren gespendeerd heeft om z'n kist perfect afgesteld en uitgetrimd te hebben. Of bij de Jetvlieger die z'n retracts en wheel-bay-doors allemaal geregeld heeft. Of bij een watervlieger die bij z'n dornier vliegboot alle schaalopties ingebouwd heeft.

    Kromme vergelijking? Ja helemaal. Net zo krom als jouw vergelijking. In een speedbootje zitten ook maar 2 kanalen; gas en roer. Dat is zelfs nog een servo minder!

    Als het hele systeem uitvalt door 1 iets wat niet werkt, is het wel een erg slecht ontwerp. Los daarvan.. je doet nu weer hetzelfde. Je kiest er zelf voor om een samenstelling te maken die technisch gesproken complex is. Inherent aan de keuze die JIJ gemaakt hebt, is de complexiteit ervan. Inherent aan die complexiteit is het feit dat je niet makkelijk van zender overstapt.

    Let op: Dat zijn dus gevolgen van JOUW keuze. Hoe je het in hemelsnaam reeel kunt vinden anderen te dwingen om te gaan investeren omdat JIJ keuzes gemaakt hebt, kan er bij mij niet in.

    Als de botenbouwers zich zo opstellen.. pfff (gelukkig doen de meeste dat niet). Het technisch moelijk zijn van je bouwwerken en de aansturing ervan, is onderdeel van de botenhobby. Als je dat niet wilt, moet je een andere hobby zoeken. Niet gaan kijken of je anderen zo kunt dwingen dat jouw hobby makkelijker wordt.

    Wat betreft afweegeschut.. de tijd dat de oorlogen op de zee gewonnen werden, is al heel lang voorbij. Tegenwoordig worden ze in de lucht gewonnen. Ik zou dus maar voorichtig zijn met dat afweergeschut want voor je het weet heb je een squadron vliegers met hele nare bommen boven je bootje hangen ;)

    Als laatste.. die boot met 100m kabel er in. Werkt die? Heb je er een werkende zender bij? Ja toch? Dus waarom heb je dan 35Mhz nodig?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2009
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo allemaal,

    Ik ken nu nog maar 2 werkende multiswitch systemen op 2.4Ghz !
    Dat is die van Servonaut en de modules die CHeeta levert (met enige aanpassing).

    De meeste modules zijn ontworpen voor de 35Mhz en 40Mhz zenders.
    Daar zit een aardig verscheel in, qua timing (zo ook met de puls-trein)
    2.4Ghz is een heel ander begrip van overdragen (sneller).
    (overigens... als het puur een PPM signaal is, dan zou elk module in alle zenders moeten werken !!!)
    Dus een robbe in een graupner en andersom... heb het niet geprobeerd, maar ben er bang voor.

    Zonder enige aanpassing (via software of hardware) zijn de meeste modules NOG niet werkende.
    Verder zal dit vanuit de fabrikant zelf moeten gebeuren.
    Hun weten immers de protocol van hun modules.

    Als het wel werkend was geweest, dan had ik (en menig andere) dat zeker wel gehoord/gelezen vanuit de fabrikanten.

    Zolang er nog niks zeker is, blijf ik op 40Mhz rijden/varen.
     
  12. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Is toch ook niks mis mee... op 40Mhz varen.. Ik blijf lekker op 40Mhz zeilen..

    Robert
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Dat zijn de enige modules waarmee mensen het geprobeerd hebben en de bevindingen op het internet geplaatst hebben, bedoel je.

    Niet dus. Een native 2.4Ghz zender zal er inderdaad niet mee gaan werken, hoogstwaarschijnlijk, maar alle zenders waarbij met modules gewerkt wordt, wel. Zenders die nu op 35 of 40 mhz werken en daarbij een PPM pulstrein genereren (wat ze allemaal doen) zijn allemaal te gebruiken met een 2.4Ghz module. Het wachten is alleen tot iemand het daadwerkelijk probeert en dan z'n bevindingen post.

    Er zijn dus ook fabrikanten die modules maken die in meerdere zenders werken.

    Je bedoelt: zijn de meeste modules nog niet getest.

    Het 'protocol' van de module maakt helemaal geen zier uit. Wat die module doet is totaal onbelangrijk. Het gaat hier om het RF gedeelte van de zender die het signaal moet versturen. Wie dat signaal gemaakt heeft is daarbij niet van belang.

    Testen als fabrikant kost tijd en geld. De fabrikanten hebben al gewoon prima werkende systemen op de markt staan die getest zijn en werken (zoals bv. de fonkelnieuwe FC-16 boat/truck 40Mhz). Voor de fabrikanten is er dan ook geen reden om nu andere combinaties te gaan testen, wederom kosten/baten.

    Zou de vraag ernaar groter zijn, dan zouden fabrikanten daar echt wel op inspringen.

    Waar het uiteindelijk om draait: er is reeds een prima werkend iets (40Mhz) voor de vaarders. Dat werkt gewoon en daar zijn schakelmodules voor te krijgen, enzovoort. Nu willen botenbouwers echter meer, ze willen graag met NOG meer mensen tegelijk kunnen varen. en NOG meer beschikbare vrije kanalen.

    Dat kan op 2 manieren.. met een 2.4Ghz setup, waarvoor de botenbouwer wat moeite moet doen om het te testen en werkende te krijgen, en wat geld moet uitgeven aan nieuwe spullen, of door de vliegers van de 35Mhz af te halen en die frequentie vrij te geven. Met andere woorden, manier 1: de botenbouwer moet wat moeite doen om z'n eigen wens in vervulling te laten gaan, of 2: de vliegtuigvlieger moet investeren en moeite doen zodanig dat de botenbouwer z'n wens in vervulling ziet gaan.

    Een aantal botenbouwers in dit draadje geven aan dat zij optie 2 (een andere het werk en de investering laten doen) heel normaal vinden en dat de vliegers die daar tegen ageren, niet sociaal zijn. Dat vind ik op z'n zachtst gezegd een hele eigenaardige redenatie.

    Heel het bovenstaande verhaal is verminderd van toepassing voor duikboten. Die kunnen met 40Mhz uit de voeten, maar met 2.4 absoluut niet. 35 Mhz zou voor hun technische voordelen hebben.

    Daarom zei ik in het begin van de discussie ook al dat wat mij betreft de 35Mhz wel vrijgegeven zou kunnen worden voor duikboten (mijn mening), maar dan wel onder stricte condities.
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Even voor hezik,
    zoek eens op corrien en multinout oid,
    er is sprake van dat deze robbe/futaba switch modules niet (goed) werken.

    Bij ppm wordt altijd de hele pulstrein verstuurd.
    Bij veel 2.4 ghz (digitale) systemen alleen de verschillen.
    De pulstrien aan de output kan ook 'gepulst' zijn, ipv
    een constante stroom van ppm signaal.
    Servos vreten dit, maar een multiswitch module dus niet.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Het punt is niet zozeer dat er combinaties te vinden zijn die niet werken, Niek. Het punt is dat er ook combinaties te vinden zijn die wel werken. Zoals ik eerder al zij, waarom moet het bv. FASST zijn? De corona module werkt wel.

    Los daarvan is elke combinatie met wat eigen werk wel werkende te krijgen. Daar moet je dan wel de kennis voor in huis hebben, of iemand kennen die die kennis heeft.

    1 ding wil ik wel zeggen mbt. boten en botenbouwers, het is wel jammer dat de zenderfabrikanten met de momenteel verkrijgbare 2.4Ghz zenders nog zo weinig rekening houden met boten. Het zou al een stuk makkelijker worden als er morgen wat 'boot-specifieke' zenders op de 2.4Ghz op de markt gezet zouden worden.

    Het punt is echter dat kennelijk die vraag niet groot genoeg is, of de markt van vliegtuig/helizenders zoveel groter dat die eerst bediend wordt. Zo werkt dat nu eenmaal in onze economie. Om daarom vliegers de 35Mhz af te halen, is onzin.

    Als het nou zo was dat er GEEN ENKELE beschikbare frequentie was anders dan de 35Mhz en dat boot-geschikte zenders LOUTER op 35 Mhz zouden kunnen werken.. dan zou het een ander verhaal zijn. Maar dat is dus niet zo. Er is al 40Mhz die prima werkt en in veel, zo niet alle gevallen, is 2.4Ghz gewoon toepasbaar.

    Een voorbeeld.. stel je hebt nu zo'n gepulste uitgang en daar is geen andere oplossing voor. Dan kun je 3 dingen doen:
    1) gewoon op 40 Mhz blijven --> probleem opgelost
    2) iets (laten) ontwikkelen wat die gepulste uitgang weer bruikbaar maakt. Is met ca. 10 euro aan electronica en een paar uur programmerwerk op te lossen.
    3) 7500 vliegers dwingen andere zenders aan te schaffen

    Welk van deze opties lijkt jou dan het meest logisch? ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2009
  16. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Mijn keuze klopt allemaal. Ik zit op 40 en hoef niet naar 35. Als ik overstap naar 2.4 geeft dat meer ruimte voor anderen die dat niet kunnen om wat voor redenen dan ook. en dat iets veel werk is JA dat is hobby. Het gaat om de beschikbaarheid van de juiste materialen. En het is nu zo dat de jarenlange gebruikte systemen nog niet "soepel" om te bouwen zijn. Neemt niet weg dat ik dat wil proberen. Mijn punt is dat het voor vliegers het makkelijker is omdat de uitgebrachte zenders met hun hobby op het oog gemaakt zijn. Voor de boten is er nog een lange weg te gaan. En dat heeft niets te maken met de complexheid van een model.......dat is ieders keuze.

    Het gaat er ook niet om dat iedereen gedwongen om hoeft, het gaat of het "redelijk" mogelijk is om om te gaan en dat is voor elke vorm en model verschillend. Alleen is het voor boten minder makkelijk (gemiddeld).

    En je zegt zelf - uiteindelijk wordt het toch allemaal 2.4!

    En jouw opmerking over 1 functie uitvallen.... slecht ontwerp! Ik drijf dan hooguit het riet in......... Meestal zijn alle functies vrij cruciaal als je vliegt.....ook een slecht ontwerp dan??????

    En je zegt zelf dat het nog niet getest is met de robbe modules?????? Hoe weet je dan dat het werkt.........theorie???

    Ik zeg dat het niet werkt omdat ik het nog niet werkend heb gezien, of dat een fabrikant het aangeeft dat het werkt. Je gaat toch geen geld uitgeven als je niet de geringste aanwijzing hebt dat het gaat werken.

    En over het afweergeschut............ach het is makkelijker ondanks 2.4 een aantal boten op het water (heel te)houden dan dezelfde hoeveelheid in de lucht..

    Maar om de discussie te stoppen zou ik zeggen...
    Ongeacht de aantallen we zijn allemaal modelbouwers en er is nergens een tech. noodzaak om een bepaalde freq. nodig te hebben behalve de duikboten. En dat de vliegers hun eigen freq hebben toegewezen gekregen is regelgeving..... Ideaal niet echt.

    Ik wil wel over om andere meer ruimte te geven tijdens een event en ik kan dan zolang varen als ik wil. Als iedereen die moeite neemt zijn we er zo uit.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ja 2,4GHz werkt kompleet anders wat overdracht betreft ... het PPM signaal wordt vertaald naar "iets" digitaals (een vorm van PCM dus) ... wat in de ontvanger weer terug vertaald wordt naar "iets" wat de servo's wel begrijpen ... "eenvoudige" schakelmodules die uit het signaal "servo-positie" op de servo-uitgangen van de ontvanger een soort digitale code trekt, zal blijven werken .. maar onderlinge timingen en afwijkende PPM signalen worden in de 2,4 GHz niet mee vertaald dus "moeilijke" schakelmodules krijgen het daar dus moeilijk mee ...

    De 2,4 GHz biedt als techniek natuurlijk veel meer en betere mogelijkheden om "dingen" te schakelen ... met twee byte'jes extra in de signaal-overdracht kan je al 256 "dingen" in 256 posities "schakelen" (of 32768 "dingen alleen aan of uit) ...

    De 2,4 GHz is nu geaccepteerd als de nieuwe standaard voor RC (ook vanuit de overheden), dus zullen de ontwikkelen ook snel volgen ...
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2009
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    Tsja het gras is altijd groener bij de buren. Ga nu diezelfde excercitie eens doen bij een 3m wedstrijdkist van een F3A-X vlieger die vele uren gespendeerd heeft om z'n kist perfect afgesteld en uitgetrimd te hebben. Of bij de Jetvlieger die z'n retracts en wheel-bay-doors allemaal geregeld heeft. Of bij een watervlieger die bij z'n dornier vliegboot alle schaalopties ingebouwd heeft.


    ik lees hier "perfect afgesteld en getrimd heeft"

    ook hier lees ik "Jetvlieger die z'n retracts en wheel-bay-doors allemaal geregeld heef"

    en ook hier "Of bij een watervlieger die bij z'n dornier vliegboot alle schaalopties ingebouwd heeft"

    de laatste is de enige zin die je geschreven hebt met GEBOUWD er in
    wij bouwen jaren aan een model jullie kopen de ellende
    en gaan dan moeilijk doen over het afstellen van een deurtje of een richtings roertje

    wat denk je dat makkelijker is dat deurtje af stellen of zoals ik nu bezig ben de sleeptanks die een type XXI mee kon nemen met een werkende V2 raket er in die ik nog ga kunnen lanceren ook
    dat wil zeggen water en druk dicht tot op een diepte van een meter of 5
    een afzinkbaar systeem wat recht op in het water komt te staan
    een deur die open moet gaan zonder heel de zaak uit het evenwicht te brengen
    de rook die door de raket ontwikkeld wordt zo te laten ontsnappen dat de vlam van de motor niet uit gaat en deze van voldoende zuurstof voorzien om te blijven branden
    en dan heel de mikmak terug water dicht te laten sluiten om dit alles nog een paar keer te kunnen showen
    en zorgen dat alles veilig vervoerd kan worden zonder dat het premature ontsteekt

    dat vertrouw ik wel aan een op 40 en 35 Mhz zender toe maar zeker niet aan een 2.4 GHZ

    dus de enige oplossing is dat wij gaan varen op de 35 MHZ dat er zoveel storingen komen dat jullie niet anders kunnen dan over stappen LOL (is niet gemeend en niet serieus te nemen )maar dat ga je dan wel krijgen na een tijdje
    want als er zoveel 35 MHZ spul te koop gaat worden aangeboden wordt de hobby voor ons ook goed koper snappie

    winnen kunnen de vliegtuigen dus eigenlijk nooit

    groetjes raf

    ps een goal keeper daar heeft een vliegtuig geen enkele verdediging tegen

    dat schiet zelfs raketten uit de lucht
    hier nog eentje

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik begin het bijna jammer te vinden dat ik geen mod meer ben... Anders was er ergens in de laatste bladzijden een hele dikke streep onder dit draadje gekomen.
    Wat een paar mensen nu aan het pogen zijn, lijkt op de ene groep modelbouwers tegen de andere opzetten.
    Kan nooit de bedoeling zijn. Volgens mij hebben we allemaal dezelfde hobby, alleen de 2 groepen in 2 dimensies, 2 andere groepen in 3 dimensies.

    Als wij als RC modelbouwers (rijden, varen, vliegen in absoluut willekeurige volgorde) op deze manier doorgaan gaan we onze eigen glazen ingooien.
    Waarom: omdat we door dit soort discussies op een gegeven moment gaan denken: "Weet je wat? bekijk het maar met de hele handel. Ik vaar schepen, en ik wil altijd kunnen varen. Ook op een evenement. Dus... de moord met dat verbod op de 35 mHz, ik ga op de 35 mHz varen. Klaar."

    Gevolgen?
    Allereerst bij controle een probleem voor de betreffende modelschipper: die heeft een fikse boete aan enig lichaamsdeel hangen.
    Ten tweede problemen bij de een of andere vliegclub die 2 km verderop de vliegtuigen aan het uitlaten is.
    Vervolgens: storing in de lucht, gevolgd door een ongecontroleerde duikvlucht, eindigend in (jawel!) een vers bouwpakket en wellicht schade bij derden.
    Uiteindelijke gevolg: De derde partij heeft schade, gaat stennis maken, gemeente komt erbij, vergunning vliegclub wordt ingetrokken en hup, er staan weer 40 man met een vliegtuig onder de arm maar zonder vlieglocatie.

    Gaan we dat willen? Daggutnie. Morgen is er werkschependag in Heemskerk.
    Druk bezocht. Ik zal (puur uit interesse) de frequentielijst eens in de gaten houden.
    Is het probleem werkelijk zo groot onder de scheepsmodelbouwers?

    Rest mij maar één raad:
    Heren, denk aan uw bloeddruk en denk eens na voordat je weer olie op dit vuurtje gooit... Generaliseren is fnuikend in dit soort discussies. Of dat nu over de vliegers of over de schippers gedaan wordt: niet doen! Dan gaat het stof weer opwaaien en kunnen we bij blz 1 van dit draadje overnieuw beginnen. Dank voor de aandacht....
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    eventjes een andere piste bewandelen want dit leid dus tot niets

    de mensen die vliegen op 35 Mhz kunnen niet winnen als het al over winnen gaat

    er zijn er een groot deel die overstappen naar de 2.4Ghz dat is niet muggen ziften maar een vaststaand feit
    er zijn er die blijven vliegen op 35 Mhz wat ook waar is
    maar die over stappen willen hun nu reeds duur aangekochte materiaal dus verkopen
    maar wie gaat het kopen ?????
    de mensen met boten en auto's stappen voor een gedeelte over op 2.4 Ghz en verkopen hun 40Mhz materiaal
    35 Mhz mag niet gebruikt worden voor een auto of boot dus jullie hebben er alleen maar baat bij dat deze band zo vlug mogelijk vrij gegeven wordt
    want anders gaat jullie dure materiaal onder een laagje stof komen te liggen en geraak je het aan de straatstenen nog niet meer kwijt
    ik bied voor een werkende mc 19 deel nummer 4710 van graupner 10 euro
    en voor een mc 22 4737 ietsje meer laat zeggen 20 euro

    wel nog in een goeie staat en liefst met een accu die nog een tijdje mee gaat

    groetjes raf
    ik hoop dat jullie het snappen want nederlands is wel voor een belg heeeeeeel moeilijk te typen

    eigenlijk zou het voor allemaal beter zijn als we die 2.4Ghz NIET zouden kopen
    klinkt belachelijk weet ik maar een deel van de techniek die in die installaties zitten kan ook best op 35 en de 40 Mhz gebruikt worden (act heeft reeds van die ontvangers)en dat zou de fabrikanten dwingen van betere installaties te bouwen op de reeds bestaande banden
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina