Hallo allemaal,
Ik ken nu nog maar 2 werkende multiswitch systemen op 2.4Ghz !
Dat is die van Servonaut en de modules die CHeeta levert (met enige aanpassing).
Dat zijn de enige modules waarmee mensen het geprobeerd hebben en de bevindingen op het internet geplaatst hebben, bedoel je.
De meeste modules zijn ontworpen voor de 35Mhz en 40Mhz zenders.
Daar zit een aardig verscheel in, qua timing (zo ook met de puls-trein)
Niet dus. Een native 2.4Ghz zender zal er inderdaad niet mee gaan werken, hoogstwaarschijnlijk, maar alle zenders waarbij met modules gewerkt wordt, wel. Zenders die nu op 35 of 40 mhz werken en daarbij een PPM pulstrein genereren (wat ze allemaal doen) zijn allemaal te gebruiken met een 2.4Ghz module. Het wachten is alleen tot iemand het daadwerkelijk probeert en dan z'n bevindingen post.
(overigens... als het puur een PPM signaal is, dan zou elk module in alle zenders moeten werken !!!)
Er zijn dus ook fabrikanten die modules maken die in meerdere zenders werken.
Zonder enige aanpassing (via software of hardware) zijn de meeste modules NOG niet werkende.
Je bedoelt: zijn de meeste modules nog niet getest.
Verder zal dit vanuit de fabrikant zelf moeten gebeuren.
Hun weten immers de protocol van hun modules.
Het 'protocol' van de module maakt helemaal geen zier uit. Wat die module doet is totaal onbelangrijk. Het gaat hier om het RF gedeelte van de zender die het signaal moet versturen. Wie dat signaal gemaakt heeft is daarbij niet van belang.
Als het wel werkend was geweest, dan had ik (en menig andere) dat zeker wel gehoord/gelezen vanuit de fabrikanten.
Zolang er nog niks zeker is, blijf ik op 40Mhz rijden/varen.
Testen als fabrikant kost tijd en geld. De fabrikanten hebben al gewoon prima werkende systemen op de markt staan die getest zijn en werken (zoals bv. de fonkelnieuwe FC-16 boat/truck 40Mhz). Voor de fabrikanten is er dan ook geen reden om nu andere combinaties te gaan testen, wederom kosten/baten.
Zou de vraag ernaar groter zijn, dan zouden fabrikanten daar echt wel op inspringen.
Waar het uiteindelijk om draait: er is reeds een prima werkend iets (40Mhz) voor de vaarders. Dat werkt gewoon en daar zijn schakelmodules voor te krijgen, enzovoort. Nu willen botenbouwers echter
meer, ze willen graag met NOG meer mensen tegelijk kunnen varen. en NOG meer beschikbare vrije kanalen.
Dat kan op 2 manieren.. met een 2.4Ghz setup, waarvoor de botenbouwer wat moeite moet doen om het te testen en werkende te krijgen, en wat geld moet uitgeven aan nieuwe spullen, of door de vliegers van de 35Mhz af te halen en die frequentie vrij te geven. Met andere woorden, manier 1: de botenbouwer moet wat moeite doen om z'n eigen wens in vervulling te laten gaan, of 2: de vliegtuigvlieger moet investeren en moeite doen zodanig dat de botenbouwer z'n wens in vervulling ziet gaan.
Een aantal botenbouwers in dit draadje geven aan dat zij optie 2 (een andere het werk en de investering laten doen) heel normaal vinden en dat de vliegers die daar tegen ageren, niet sociaal zijn. Dat vind ik op z'n zachtst gezegd een hele eigenaardige redenatie.
Heel het bovenstaande verhaal is verminderd van toepassing voor duikboten. Die kunnen met 40Mhz uit de voeten, maar met 2.4 absoluut niet. 35 Mhz zou voor hun technische voordelen hebben.
Daarom zei ik in het begin van de discussie ook al dat wat mij betreft de 35Mhz wel vrijgegeven zou kunnen worden voor duikboten (mijn mening), maar dan wel onder stricte condities.