360° Schottel/Boegschroef aansturing...

Ik ben geen techneut op het gebied van hogere electronica, maar kunnen jullie mbv een paar foto's laten zien waar we het over hebben? Ik wil dolgraag meewerken aan een werkbare oplossing en wil evt kijken wat ik kan doen aan de zenderstick lay-out. Moet toch niet al te moeilijk zijn om een goede stick te maken...

Ik denk dat gewoon de sticks laten staan ook een optie zou zijn, je hebt zowieso een regelaar nodig op een schottel of boegschroef.
Als je nu de richting van de stick de richting van de schottel kan geven en des te verder de stick uit de middenstand staat des te harder draait de schroef.

Als je een kant op wilt sturen, kies je dus met die ene stick de richting en stuwkracht.
Met 2 sticks op 2 schottels kun je je boot dan prachtig sturen, zonder een extra hand aan een schuifregelaar of iets dergelijks.

Ik heb zelf geen schottelbootje maar dit zou ik een prima oplossing vinden.
Dat dit 2 kanalen kost is niet erg, anders heb je dat andere kanaal ergens anders in je zender op een potmeter om je regelaar aan te sturen.

Even wat...een digitale potmeter: :shock:

Met het risico een idiote suggestie te doen...Digitaal dus te programmeren voor meer mogelijkheden?

Hallo Marten,

nu las ik iets over het begrenzen van de servo's middels een potmeter in beide bereiken zo'n optie lijkt mij ideeal als straks de grote VSP's gereed zijn om dan de uitslag van de servo's te kunnen beperken dat scheeld dan toch weer een computer zender.

Ik heb daar wel oren naar.

Gr Martin :D

Oeps verkeerde topic zie ik nu excuus, in de hoop dat er een Mod deze in het topic van electronica speciaal voor schepen zou kunnen verplaatsen.

Laatst bewerkt:
Hoi Martin,

Hier maar even een antwoord...

Als je een dualrate gaat toepassen (link die Pergotje verwijst), ben afhankelijk van je symetrische opstelling van je servo's
Staan de servo's Asymetrisch, dan werkt het eigelijk al niet meer.

Met zo'n schakeling heb je alle vrijheid en kun je de servo's plaatsen waar er ruimte is.

@ Ron,

Als je een mooi ontwerp kunt maken, leef je uit :p
Ik vermoed wel, dat Stefan niet meer dan 1-slag maakt.
Aangezien er ook een potmeter op zit !
Via sleepkontakten lijkt het mij niet lekker te werken (onstabiel).

Wellicht is er iets te maken doormiddel van een overbrenging.
En dan met hetzelfde principe als een schotel-aandrijving ;)
Daar heb je ook 2 assen in gebruik.
De stuuras is dan de potmeter voor de positie en de aandrijfas voor het gas !
Indien er een gashendel komt, dan zal er een extra as-koker bij moeten komen.
Dan krijg je dit:
Buitenste as-koker is de positie potmeter.
Middelste as-koker is er, om de gashendel op de bevestigen,
Binnenste as is dan de gas-potmeter

Hoe werkt dat nu precies in de 1/1 ?

@ Pergotje,

Jouw idee met de sticks wordt erg lastig (software matig).
Dit werkt enkelt voor een VSP aandrijving.

@ Zore,

Waar heb je die digitale pots gezien ?
Kan altijd even zien, of ze bruikbaar zijn :D

die link voor de dual-rate was maar even om hem er op te wijzen hoe ik het opgelost had.
valt verder niet onder dit topic maar mn servo's stonden vast voor die plaats en een te grote uitslag kan de voiths en servo's slopen.
door een potmeter van €1,50 is het bij mij opgelost.

Dat met de sticks was bedacht uit praktisch inzicht, hoe het elektrisch opgelost moet worden weet ik ook niet.
ik denk dat je flinke kruismixers zou moeten gebruiken en dat de stand van de stick aan de ontvangerkant weer uitgerekend zou moeten worden.

ik weet dat er in het echt sleepboten zijn die het zo hebben als ik bedoel.
maar daar zit ws. een andere knuppel die niet simpel met 2 potmeters werkt.

inderdaad werkt het voor voith wel maar dat zijn alleen maar 2 servo's.
de voiths draaien zowiezo en bij het varen/sturen komt geen regelaar kijken.

of deze oplossing in modelbouw mogeliijk is weet ik niet maar zouden de schottelvaarders het niet mooi vinden om zo te kunnen sturen?

Hoi Pergotje,

Het idee en de werking zijn naar mijn mening ook zeker handzaam.
Echter is het nu nog voor mij te gecompliceerd, om het uitvoerend te krijgen.

copilot.jpg

Foto komt hier vandaan: http://www.schottel.de/eng/r_produkte/SST/uebersicht.htm
Met deze manier van aansturen wordt het weer makkelijker.
Daar het signaal 1/1 is qua informatie...
Sturen is sturen en gas is gas :-)
Voorlopig hou ik het even op dit systeem en wellicht in een later stadium, kom ik terug op die stick besturing ;-)

Ik wil kijken of ik een dummy kan maken van de stick om zo eens te kijken wat de ruimte zou zijn in de stick. Ik ga contact opnemen met de leverancier van deze sticks. Op aanraden van een superintendent weet ik wie het is. Hopelijk willen hun een tekening sturen om zo verder te kunnen. Ik wil het dan passend maken in de bestaande behuizing van de zender. Ik ga ervan uit dat ik 1 potmeter kwijt moet voor het gassignaal (standaard type dat nu ook in de zender zit). En de andere potmeter(s) komen op het stuursignaal. Dat moet niet al te moeilijk zijn. Als ik meer info heb horen jullie het weer...

Hallo Ron,

Dat klinkt goed in de oren :-)

Hopelijk staan ze er voor open en wellicht gelijk een goede sponsor voor de 1e dummy uitvoering.:D

Betreft de potmeters zal het inderdaad zo zijn, zoals je het nu hebt beschreven.
Ik hoop dat het een enkele gaat worden voor het sturen, maar dat hangt van diverse factoren af.

Keep up the good work :cool:

Schottel/thruster bediening Maersk Master

Hallo Marten en andere.

Ik heb met zeer veel plezier dit topic gelezen.
Het lijkt wel of dat ik mijn eigen geschiedenis van het bedienbaar maken van de thrusters(thr) terug lees.
In 1999 ben ik begonnen met de bouw van de Maersk Master.
Juist dit model omdat deze een bijzondere voorstuwing heeft.
Een hoofdschroek in een tunnel en daarbuiten 2 thr.

Mijn doel was om deze te kunnen bedienen als in het echt.

En wat ik hier allemaal lees, ik heb dit ook allemal uitgeprobeerd.

Ik had toen nog niet de hulp van technici als Jan (corrien)

Maar het probleem bijft dat het met de huidige zenders (eenrichting verkeer) niet mogelijk is een einloze bediening te maken zodat de thr einloss roond draaid en toch op de zender kan zien hoe de thr onder het model staat.

Dit heeft me wat nachtjes uitdenken gekost.
Meer als 3 proefopstellingen en veel tijd.

Nu heb ik het werkend.
Op de zender zijn 2 stick bedieningen nagebouwd.
(heel klein omdat de thr van de MM niet de hoofd voorstuwing is)
Dezesticks kunnen 400 gr draaien,maar niet eindloos.
Echter met de juiste waarde van de potmeter heb ik het voor elkaar gekregen dat positie zender is positie onder het model.

Ik heb daarbij zeer bewust voor de Graupner MC 19 gekozen omdat deze zeer makelijk is te programeren en met de dual rate is daarbij eenvoudig de slag van de thr te eiken met de positie op de zender.

De keuze voor de MC 19 is ook omdat ik 10 kanalen nodig heb voor oa. ook de verst schroef, en bow thr.

Een kennis heeft het met een FC 16 geprobeerd dit gaf meer problemen.

In de 2 zendersticks zitten dus 2 potmeters, een voor de regelaar, en een met de juiste tandwieloverbrenging van stickschijf naar potmeter om de thr te laten draaien.

Op deze manier gebruik je dus 4 kanalen van je zender.

In het model is een servo aandrijving met een tandwielverh. van 4-1 gemaakt.
De servo's zijn wel 15 kg servo's om de thr met vol verm toch goed t ekunnen draaien.
De thr zijn niet zo groot (45 mm schroef) maar leveren toch prima kracht.

In de MM werkt het goed, mede omdat het geen hoofd voorstuwing is.

Met de huidige havenslepers als voorbeeld is dit wel het geval en zou ik de verbinding van de servo nar de thr met een getande riem maken.
Deze is spellingsvrij.

Op de laatse foto staan nog de oudewetse relaisregelaars,deze zijn absolut ongeschikt voor dit systeem.
Ik gebruik nu de goedkoopste conrad regelaar welke bij inschakelen het nultpunt zoek zoals op dat moment de stick op de draaischijf staat.

Maar ik verwacht toch wel dat de grote fabrikanten na de twinstick een oplossing vinden op ons probleem.

Het eindloos laten draaien van de thr in combinatie met de juiste positie op de zender werkt alleen als de zender signaal terug krijg van het model.
Dan kan je ook de besturing als in het echt toe passen dat de bediening in het model de snelste weg neemt naar de gevraagde positie.

Maar vergeet niet welke krachten er toch op de servo komen. zeker als je tegen de schroefbeweging in draaid komt er er wel op aan. (degene welke ooit in het echt met een onbekrachtigde schottelbedieneing hebben gevaren weten dit precies)

Alle bij elkaar een heel intressant onderwerp waar inmiddels meer modelbouwers van wakker hebben gelegen.

Wel heel euk dat wij allen eigenlijk onafhankelijk van elkaar bijna met dezelfde oplossingen komen.

Als er nog vragen zijn, of tips voor mij want dit systeem kan zeker nog verbeterd worden.

gr leen
0182 375486

Hallo Leen,

Dit ziet er erg prof en zeer netjes uit.
Ook je bedienings opzet van de zender is mooi opgelost.
Met zo'n voorbeeld krijg wel een goede indruk.
Thanks voor je uitgebreide uitleg erbij ;-)

Zoals je al zei, met alle koppen bij elkaar kom je vaak verder.
Zeker als er intresse is, in dit soort besturingen.

Het voordeel met de digitale techniek, is dat je de schaalverdeling makkelijker aan kunt maken via de interne software.
(zowel in de zender, als aan de ontvangerszijde)
Verders is het voordeel, dat je op commando's werkt...
Van... als dit gebeurt, voer je dat uit.
Daardoor is het naar mijn idee goed mogelijk, om al vroegtijdig te zeggen...
Dat de servo linksom of rechtsom moet gaan.
Zodra je de potmeter op de zender maar een klein stukje verdraaid, zal de waarde hoger of lager worden.
Daaruit kan de PIC bepalen zodra waarde-1 hoger wordt, dat de servo linkom gaat.
De servo gaat dan lopen tot dat de servopot-waarde weer gelijk is met waarde-1.

Er zullen wel wat maatregelen getroffen moeten worden in de software.
Daar kan ik later hopelijk meer over vertellen.
Eerst maar eens alle matrialen in huis en dan kan het echt gaan beginnen.

Beschik je over meerdere foto's van de Maersk Master ?

Maersk master, next project

Heh adam
Heb je m'n volgende bootje gezien?
Was liefde op het eerste gezicht.

Eerst the MM af maken,

zie je in heemskerk

Hallo Leen,

Ik had jouw beschrijving al eerder gelezen, maar zoals je zelf zegt is het om te manouvreren en niet de hoofdaandrijving. Waar we hier naartoe willen is een werkbaar en uitvoerbaar systeem voor 360 graden draaiende schottels. Als we iets kunnen maken met een klein groepje wat werkt volgen de fabrikanten misschien ook eens. Maar eerst eens gaan bouwen....

Groeten, Ron

Back