Schottel/thruster bediening Maersk Master
Hallo Marten en andere.
Ik heb met zeer veel plezier dit topic gelezen.
Het lijkt wel of dat ik mijn eigen geschiedenis van het bedienbaar maken van de thrusters(thr) terug lees.
In 1999 ben ik begonnen met de bouw van de Maersk Master.
Juist dit model omdat deze een bijzondere voorstuwing heeft.
Een hoofdschroek in een tunnel en daarbuiten 2 thr.
Mijn doel was om deze te kunnen bedienen als in het echt.
En wat ik hier allemaal lees, ik heb dit ook allemal uitgeprobeerd.
Ik had toen nog niet de hulp van technici als Jan (corrien)
Maar het probleem bijft dat het met de huidige zenders (eenrichting verkeer) niet mogelijk is een einloze bediening te maken zodat de thr einloss roond draaid en toch op de zender kan zien hoe de thr onder het model staat.
Dit heeft me wat nachtjes uitdenken gekost.
Meer als 3 proefopstellingen en veel tijd.
Nu heb ik het werkend.
Op de zender zijn 2 stick bedieningen nagebouwd.
(heel klein omdat de thr van de MM niet de hoofd voorstuwing is)
Dezesticks kunnen 400 gr draaien,maar niet eindloos.
Echter met de juiste waarde van de potmeter heb ik het voor elkaar gekregen dat positie zender is positie onder het model.
Ik heb daarbij zeer bewust voor de Graupner MC 19 gekozen omdat deze zeer makelijk is te programeren en met de dual rate is daarbij eenvoudig de slag van de thr te eiken met de positie op de zender.
De keuze voor de MC 19 is ook omdat ik 10 kanalen nodig heb voor oa. ook de verst schroef, en bow thr.
Een kennis heeft het met een FC 16 geprobeerd dit gaf meer problemen.
In de 2 zendersticks zitten dus 2 potmeters, een voor de regelaar, en een met de juiste tandwieloverbrenging van stickschijf naar potmeter om de thr te laten draaien.
Op deze manier gebruik je dus 4 kanalen van je zender.
In het model is een servo aandrijving met een tandwielverh. van 4-1 gemaakt.
De servo's zijn wel 15 kg servo's om de thr met vol verm toch goed t ekunnen draaien.
De thr zijn niet zo groot (45 mm schroef) maar leveren toch prima kracht.
In de MM werkt het goed, mede omdat het geen hoofd voorstuwing is.
Met de huidige havenslepers als voorbeeld is dit wel het geval en zou ik de verbinding van de servo nar de thr met een getande riem maken.
Deze is spellingsvrij.
Op de laatse foto staan nog de oudewetse relaisregelaars,deze zijn absolut ongeschikt voor dit systeem.
Ik gebruik nu de goedkoopste conrad regelaar welke bij inschakelen het nultpunt zoek zoals op dat moment de stick op de draaischijf staat.
Maar ik verwacht toch wel dat de grote fabrikanten na de twinstick een oplossing vinden op ons probleem.
Het eindloos laten draaien van de thr in combinatie met de juiste positie op de zender werkt alleen als de zender signaal terug krijg van het model.
Dan kan je ook de besturing als in het echt toe passen dat de bediening in het model de snelste weg neemt naar de gevraagde positie.
Maar vergeet niet welke krachten er toch op de servo komen. zeker als je tegen de schroefbeweging in draaid komt er er wel op aan. (degene welke ooit in het echt met een onbekrachtigde schottelbedieneing hebben gevaren weten dit precies)
Alle bij elkaar een heel intressant onderwerp waar inmiddels meer modelbouwers van wakker hebben gelegen.
Wel heel euk dat wij allen eigenlijk onafhankelijk van elkaar bijna met dezelfde oplossingen komen.
Als er nog vragen zijn, of tips voor mij want dit systeem kan zeker nog verbeterd worden.
gr leen
0182 375486