360° Schottel/Boegschroef aansturing...

Hallo Allemaal,

De afgelopen dagen maar eens wezen tekenen, met dit als resultaat:
full


Ook zijn inmiddels de bestelde kogellagers gearriveerd :)
full


Als het goed is, kan ik vandaag of morgen de spullen ophalen...
Die bedoeld zijn voor de aandrijving.
Zoals de kegel-tandwielen, tandriem, 2x tandriem-schijven en 2x normale tandwielen.

Zoals je kunt zien, gaan er totaal 5 kogellagers gebruikt worden.
De grootste is voor de doorvoering van het dek, deze is o.a. water en olie weerhoudend !
De kogellager met de zwarte binnenkant, is voor aan de zijde van de schroef...
Ook deze is water en olie weerhoudend.
De 3 kleine kogellagers, zijn voor de aandrijfassen.

Het is de bedoeling dat er een oliebad in komt, zodat de kegel-tandwielen goed gesmeerd zullen worden.

Het deel waar de grote kogellager inkomt, daar zit geen flens aan.
Het idee is nu, dat erop die bus een montageplaat word vast gemaakt...
Dit door middel van 3 à 4 boutjes.
Deze montageplaat kan nu mooi die bus op zijn plaats houden, tijdens de montage.
(Dit door middel van hulp-spanten)

Op de montageplaat komen uiteindelijk de stappenmotor van de servo en de aandrijfmotor.
Beide zullen op de kop gemonteerd gaan worden.

Hier nog een idee-schets, qua uiteindelijke setup:
full


Hopelijk hebben jullie nu een idee, hoe het komen zal.
Indien op- of aanmerkingen, dan hoor ik die graag :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die afdichting aan de schroefzijdeDie zou ik toch niet vetrouwn hoor
Alleen het lager
Er mag dan bij de kogels (misschien geen water komen)
Maar de binnen en buitenring lager toch wel hoor
En je heb ruimte zat om er een simmering in te zetten
mvg
Frederik
 
Hallo Frederik,

Ik heb er wel aan gedacht, moet ik u eerlijk zeggen.

Ik had deze vraag ook gelegd bij de verkoper van de kogellagers en die gaf mij het antwoord....
Dat de 2 types die ik gebruik (RS2 types), voldoende waterdicht zijn.

Nu heb ik er verder geen ervaring mee en kan nu ook niet zeggen in hoeverre dat ook zo is.
Mocht ik toch overgaan naar een Simmering, waar kan ik die verkrijgen ?
Als de maten bekend zijn, dan kan daar rekening mee gehouden worden.

Verder is de kans groot, dat er dadelijk aan de voorkant minder ruimte is.
Ik kan nu nog 3 á 4 mm meer richting het draaipunt.
Hoe korter dit kan zijn, hoe beter.

Bedankt in elk geval, voor het meedenken :)
 
Hallo Marten als je de schroefas 6 mm maakt
En dan m5 draad er op heb ik wel de simmeringen voor je hoor
Die zijn dan 6x12 mm
En de zaak waar jij de kogellagers heb gekocht die moet ze dus ook wel hebben
Anders moet je het even aan zoef de haas vragen
De kogellagers zijn misschien wel spatwater dicht
Maar als daar druk op komt
Dat betwijfel ik dan heel sterk hoor
 
Hey marten, een simmerring zou je eventueel zelf kunnen maken uit n stuk rubber pees of gewoon een rubber ring nemen die pas is op de schroefas lager. enige wat je in de gaten moet houde denk ik is dat er genoeg druk opstaat op deze op zn plaatst te houden, dus n druk ring plaatsen als het ware denk dat dat heet meest lastige word
 
Hallo Frederik,

Bedankt voor u antwoord en aanbod.

De kogellager die ik nu aan de voorzijde toepas is: 13x5x5mm (doorsnee-asgat-dikte)
De persoon heeft vermoedelijk geen Simmeringen, gezien hij het als particulier aanbied op MP.
Zal er eens een e-mail naar sturen, nee heb je en ja kun je krijgen :)

De as is in dit geval 5mm, alleen aan de achterzijde wordt het 4mm i.v.m. de tandwiel.
Achterop zit dan ook een kogellager van: 9x4x4mm
Een as van 6mm is altijd nog een optie en misschien wel beter ook :)
Ik meen dan de schroef die erop komt, M5 heeft als schroefdraad.

Kan zou gauw geen info vinden, in hoeverre een RS2 echt goed afgedicht is.
 
Hey marten, een simmerring zou je eventueel zelf kunnen maken uit n stuk rubber pees of gewoon een rubber ring nemen die pas is op de schroefas lager. enige wat je in de gaten moet houde denk ik is dat er genoeg druk opstaat op deze op zn plaatst te houden, dus n druk ring plaatsen als het ware denk dat dat heet meest lastige word

Ja waarom makkelijk doen als het moeilijk ook gaat :mrgreen: :mrgreen:
Mvg
Frederik:D :D
 
Hoi Cotjuh,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat een Simmering meer een wat stijver materiaal is !
Kan het mis hebben uiteraard, ik ga er nu ook naar opzoek.

Vraag me wel af, hoe je dit het beste in combi met een kogellager kunt doen !?
Iemand een voorbeeld plaatje ?
 
Het is de bedoeling dat er een oliebad in komt,
Zou je dat wel doen?
Bij de minste of geringste lekkage heb je een olie spoor achter je boot :(
Leuk als je eens in een zwembad komt te varen :cool:
Stel dat je van je verticale as een holle as zou maken, zou je via deze as vet onder bij de tandwielen kunnen krijgen.
 
@ Adam,

Het risico is zeker aanwezig, dat er een kleine hoeveelheid olie kan lekken.
(Is er geen biologisch afbreekbare olie te verkrijgen ? :) )

Verder is die holle as wel een idee om mee te nemen, thanks daarvoor ;)
Was ook aan het denken, om aan de achterkant een M3 tapgat te maken...
Zo ook 2 wangen in de kogellager-wand, waardoor het vet er makkelijker door kan komen.
Tijdens het varen zit daar een verzonken bout in en voor onderhoud, schroef ik er een vetnippel op.

@ Bart... jullie op de club zullen de 1e zijn, die de schottel kunnen bewonderen :)
De 1e tekening is gemaakt met het programma Vectorworks, fijn programma voor technisch tekenen.
 
Hey Marten,

Ik heb ineens allemaal kogellagers hier thuis liggen :O

En ik denk dat ik de eerste ben die de schottel krijgt te zien hoor :-D

Vandaag ben ik dus naar een Theater voorstelling geweest waar Marten als lichtman opereerde, heel erg gezellig en wel een knappe voorstelling!

We hebben toch besloten om voor vet tegaan, wel moeten we nog even kijken watvoor vet, en hoe we het onderin bij de horizontale as kunnen krijgen. Het liefst hebben we zo weinig mogelijk werk van de verticale as, dit omdat het al kleine maten zijn. Wel kunnen we evt. 2 gaten boren in het horizontale gedeeldte en hem met een spuitje (van de dokter oid) inspuiten met vet.

Maandag gaan we vanslag als alles meezit (vast niet, heb nog geen assen) ik zal zoveel mogelijk foto's maken, Marten mag de tekst doen ha ha.

Groeten, JP
 
Hoi JP,

Het was zeker gezellig en altijd fijn te weten, wie erachter een forum naam staat:)

Ben zeer benieuwd naar het resultaat, dus laat de foto's maar komen...;)
 
Smering

Ik heb bewust niet gekozen voor simmeringen / waterdichte lagers. Waterdichte lagers doen hun werk echt wel goed hoor, zeker gezien het toerental dat het gaat lopen. Het zal maximaal zo'n 2000 toeren lopen dus daar hoef je niet veel problemen mee te verwachten.

Ik heb gekozen voor vet in het onderste huis en in de mantel naar boven een O-ring met een beetje vet. Graupner doet het zelfs met alleen een paar groeven met een beetje vet en daar heb je ook geen problemen.Juist door het gebruik van conventionele lagers is het makkelijk om te smeren. Gaatje boren in de grote mantel net onder het bovenste lager en daar een inbus boutje in. Prima smeerpunt en als het eruit moet gewoon de dop van het onderste huis afhalen en weg is het. (Wel even een bakje of doekje eronder.:);)

Ik ga even een foto maken van mijn vorderingen en zal hem er straks bij plaatsen...

Gr. Ron
 
Hoi Ron,

Ik maak me tot zover (nog) geen zorgen, betreft die lagers.
De keuze voor het vet is er meer, om die milieu-onvriendelijkheid te voorkomen :)

De tandwielen die ik ervoor ga gebruiken, zijn overigens van extra gehard staal...
Deze zullen al aardig slijtvast zijn.
Deze worden normaal toegepast in de automatisering.

Verder ben ik zeer benieuwd naar jouw vorderingen :)
 
Hallo.

Marten dat staat mooi op tekening.
De mijne zien er bijna ook zo uit.

Het lager bij de schroef zit bij mij 5mm dieper en een oliekeerring van
de zelfde diameter voor het lager,en je ziet er niks van met de schroef er voor.

De tandwielen draaien in de olie met wat vet erbij,anders zijn ze zo versleten.

En het is nog steeds dicht.

Gr Martin.
 
Hoi Martin,

Hartelijk dank voor je info.
Ik ga dan toch maar eens rondkijken, waar die oliekeringen voor particulieren te verkrijgen zijn.

Opzich kan die lager nog iets naar achteren verplaats worden.
Zo is er hopelijk ruimte genoeg voor een oliekering.

En ja.... het uittekenen van zoiets, geeft een beter inzicht op alles :)
 
Nou mensen we zijn van start gegaan!

Ik moet nog even wachten tot Marten het 2de haakse tandwiel heeft opgestuurd/besteld en dan kan ik hem afmaken.

Hier een paar foto's om een idee te krijgen (ze zijn niet zo scherp omdat ik de camera schijnbaar op potret had staan ipv autozoom??)

IMG_1408.jpg

Horizontale deel, dopje
IMG_1411.jpg

Horizontale deel, bus
IMG_1415.jpg

Het horizontale deel 2 delen passend inelkaar.
DSC04298.jpg

Het tandwiel voor het sturen, en de as voor de aandrijving.
DSC04297.jpg

Horizontale deel met as, tandwiel en 2 lagers.
DSC04296.jpg

Diversen, deel van het Verticale deel, het horizontale deel, het grote binnenlager en de as+tandwiel.

Binnenkort meer, word vervolgt.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WAUW....
Kijk, dit begint er al aardig op te lijken.

Ja, jammer dat er maar een enkele tandwiel was meegegaan in de vorige bestelling.
Maar de 2e is onderweg en hoop hem deze week te ontvangen :)
Dan kun je het op elkaar aanpassen en afmaken.

Ik kan niet wachten... ;)

Alvast bedankt tot zover, ziet er goed uit.
 
Back
Top