3D filmpje...

Cyclops,

Een heli kan op z'n kop vliegen omdat het mogelijk is om de hoek (pitch, nl's spoed) van de rotorbladen te verstellen.
In normale vlucht blaast de rotor lucht naar beneden. Om te stijgen wordt de hoek vergroot waardoor er meer/sneller lucht naar beneden wordt geblazen, om te voorkomen dat het toerental afneemt wordt er meer gas gegeven.
Om nu op z'n kop te vliegen kan deze hoek ook omgekeerd worden, nu duwt de rotor de lucht omhoog en de heli naar beneden, hang het ding op z'n kop en hij gaat weer omhoog. Ook dan moet je gas bijgeven, een zgn. V-curve.

De hoeken waarover we meestal praten liggen zo tussen de -11 en +11 graden. Toerentallen varieeren van 1250 tot 2000 omw/min op de hoofdrotor.

M.b.v. de tuimelschijf is het ook mogelijk om op elke positie (in de cirkelbaan) van het blad de hoek te varieeren. Hierdoor is mogelijk om in de hover de heli voor-, achterwaarts en zijdelings te bewegen. Tijdens de vlucht kun je daardoor rollen en loopen. De staartrotor maakt het mogelijk om rond de hoofdas te draaien.

Groetjes,

Rick

P.S.: Er is zeker 1 forumlid die heel dicht bij de vliegkunsten van Sluggo komt, M. v. RAptor.

denk dat marcel wel ongeveer gelijk aan die uit het filmpje vliegt idd, net als john.

marcel repareert wel veel :wink:
alhoewel ie ze de laatste weken wel heel weet te houden met uitzondering van een ter waarde van 400 euro reparatiekosten aan gesloopte electronica :lol:

thx voor de uitleg, leuk om te weten, heli vliegen lijkt me zeker gaaf om een keer te gaan doen, alleen vind 'k het allemaal veel te duur :)

Dat te duur valt wel mee hoor, Oke aanschaf is hoog maar het komt maar zelde voor dat je de heli zo ver stuk vliegt dat je hem helemaal kan weggooien. Dus al je 4 jaar vliegt met een heli van 1000 euro (inclusief electronica) kost je dat 250 euro per jaar. Ik weet dat met wedstijd auto rijden er meer door heen gaat. Natuurlijk moet je niet meteen dit soort dingen willen (3D) maar als je normaal doet en je eigen grensen niet te veel per week verlegt :wink: , kan je heel lang met een heli doen, en heb je na 4 jaar die electronica nog steeds en zal de volgende heli minder duur zijn.
Natuurlijk zijn er meer kosten brandstof en lidmaatschapen maar dat geld voor alle takken van de modelbouw.

Maar kijk een onder in mijn ondershrift iets voor jou _cyclops_

Gr Remco

Hee Gerard,

Ik noem het niet repareren,maar "onderhoud plegen" dat klinkt wat beter vind je niet? :wink:

En .... ik had beter die raptor 90 kunnen crashen dan dat ik dat stekkertje verkeerd inplugde ,dan was ik waarschijnlijk goedkoper uitgeweest.... :roll:

Maarja,van fouten leer je zullen we maar zeggen...

Groeten,
Marcel

PS: heb net mijn nachtbladen binnengekregen 8)

De toppiloten als Curtis youngblood,Jason Krause,Alan Szabo crashen ook wel eens hoor,dat hebben we in Engeland ook weer gezien op 3D-masters,waar Curtis bij de freestyle een piroflip-takeoff wilde doen (net nadat Krause gevlogen had) en de hoogte van de grond wat verkeerd inschatte,gevolg: KLABATS :oops:

Hier een crashfilmpje van Curtis:

http://www.augustoheli.com/videos/videoarchive/CurtisYoungblood_(HeliVIG)/Curtis_diggindirt_Edited_By_JerryChurch.wmv.zip

En een van Alan Szabo:

http://www.augustoheli.com/videos/v.../Alan Szabo Jr - XFC 2003 Crash_szabo.wmv.zip

Groeten,
Marcel

Cool, hoop dat ik binnenkort ook zo'n full 3d machine kan kopen.
Voorlopig echter het maximum uit de C30 halen.

Anyway, die filmpjes zijn toch wel zeer stimulerend.

@ Gerard_nl bij die laatste filmpjes heb ik het idee dat ik de modellen beter kan volgen en de piloten exact weten wat ze sturen, ondanks de ongelukkige crashes.

Bij Curtis Youngblood lijkt het alsof de bladen het begeven en die Alan Szabo verstuurt zich kompleet.

Ik kan me voorstellen wanneer je dit soort figuren voor het eerst ziet (of nog niet zo vaak hebt gezien) dat het lijkt alsof het chaos is, als of de piloot "maar wat doet".

Maar ik verzeker je, tijdens het vliegen van deze figuren weet je als piloot te allen tijde exact wat de orientatie van je heli is, welk figuur je gaat maken etc. Als je dit even kwijt bent, dan ben je meestal daarna ook wat geld kwijt :D

Denk er aan, dat het allemaal erg snel gaat en ook erg snel mis gaat tijdens het vliegen van dit soort agressieve figuren.

theo, alan szabo is de ongekroonde master van een 3d manouvre genaamd "sustained chaos" vrij vertaald "aanhoudende chaos" dat is een continue flip over alle assen al piruouettend volhoudend op exact dezelfde plaats.
alan stuurt dat ding zelfs dan nog in een verticale 8 figuur.
als je daar een halve seconde een foutje maakt, is het einde oefening voor het helitje.
dus nogmaals, absolute controle, al lijkt het voor het ongetrainde oog niet zo :wink:

alan crashed idd door een stuufout, tja zelfs de beste gebeurt het he, maar op zulk nivo leggen ze de lat steeds hoger en dus dichter bij een crash he :D

de manouvre die curtis uithaalt (of tenminste probeerde) is een blade stop auto, een autorotatie waarbij de bladen afremmen en de heli dus geen lift meer heeft, absolute topmanouvre om die tot een goed uinde te brengen, en dit maal gaat het mis, en goed ook, je ziet zijn vigor wel een metertje terug omhog butsen on impact :twisted:
hij probeert nog op te spoolen maat met gevouwen bladen is het afgelopen.

Zijn er in Nederland dan al helipiloten die dit ook beheersen?

Zoja waarom zie ik die nooit op evenementen?

hey theo,
tsk tsk beter kijken, maar die het GOED beheersen zijn er niet zoveel nee.
het is en blijft erg moeilijk en is het gevaar van een crash sterk aanwezig en dus zien veel helivliegers en geen brood in om hun dure heli te beschadigen en blijven dus maar wat rondvliegen.

hier op het forum enkele die het wel beheersen oa:

john "jvsjs" (diegene die het mij aan het leren is)
rick "rickNT"
marcel van raak "marcel" scoort zelfs goed internationaal

marcel heeft laatst nog een demo gevlogen in almere op de flyin, vraag aan jorrit hoe hij het er vanaf bracht :wink:
verder zitten er op modelvliegclub utrecht enkele die het er boed vanaf brengen, robby, marc, john en frans oa
maar dik bezaaid zijn ze in NL niet.

ik zou zeggen kom in de zomer eens ergens op een heli meeting kjiken theo :D

Hoi Theo,

Afgelopen seizoen zijn er toch wel diverse heli-evenementen geweest waar aardig wat piloten waren die ook 3D vlogen,in Belgie is ook veel te doen qua heli-meetings.

Naar welke evenementen ben jij geweest?
Als je op een f3c wedstrijd gaat kijken zie je een heel andere tak van he helivliegen.
En de laatste jaren zijn er toch in Nederland wel een aantal piloten bijgekomen die het 3D vliegen beheersen...

Groeten,
Marcel

Ik ben helaas nog niet op speciale heli evenementen geweest.

Op de Vliegshows werden verschillende keren 3d shows aangekondigd maar dat kunnen onze heli vliegers uit onze club dan ook.

Ik zal volgend jaar eens proberen op zo een meeting te komen kijken

Marcel's 3D demo bij de MVA was verbazingwekkend...

Iedereen stond zo perplex dat er geen foto's van genomen zijn...

Chapeau!

Ten eerste: respect, bewondering, en verbazing!!! 8O

Maar ten tweede: als je dit voor de eerste keer ziet dan ben je helemaal overdondert, en denk dat zei de zwaarte kracht hebben overwonnen. Maar als men dit vaak ziet raak je er aan gewend, en je zit te wachten op weer een crach pas dan kijkje weer.! :evil: dat hoor je aan komen. ""dan hoor je ze even van te voren SHIT roepen"" :oops:

Klink wat erg negatief, maar zo wil ik ook niet overkomen en bedoel het ook niet zo. Maar ik vind het niets meer met heli vliegen te maken hebben! :?:

Vaak zijn het overgemoteriseerde machines 15 CC en meer en met een nitromethaan gehalte waar je een spaceshuttle mee om hoog kan krijgen en met alle opties in carbon, aluminium, musslepipes. Vergis je niet dit zijn juweeltje in woord en beeld en met de nodige $ erbij.

Er zijn er in Nederland ook 'n paar die die kunnen, en dan bedoel ik ook financieel. (lees met behulp van Sponsors). Van mij mag dat dan ook, geen enkel probleem. Maar jan met de pet die dit ook wil met z'n Raptor, Millenium, Fury of Vario kan wel eens bedrogen uit de hoek komen!! Of liggen

Begrijp me goed, neem niet te veel risico met die out off the box heli's, het kan lang goed gaan tot op dat moment dat er toch teveel werd gevergt van dat eene stuur heveltje. Het resultaat kent men, en de oorzaak is noot meer te achterhalen! met alle gevolgen van dien, want de meeste heli's die crachen vallen 90 % op het veld!, waar blijft die andere 10 %, in de pit?, Ik moet er niet aan denken, in gedachten dat verhaal van wat er in Amerika is gebeurd, en mij bijna.

Ik wil het zeken niet onmoedigen, ik wil juist zeggen leer het ook, met de juiste spullen, daamee krijg je het 3D vliegen op een hoger plan.

Doe wat je kan en steeds een sukje beter en meer, maar forceer je kunnen niet dan blijft het langer heel.

Als ik het maar niet hoef te leren.
Ik ben schaalvlieger,.

Met respect Fred

Back