3D printen van een OrionEdge

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door arnoldw, 18 feb 2017.

  1. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Als jullie verwijzen naar de foto's op Facebook dan lijken me die gegenereerd op de computer. Naar mijn mening kun je het beste de romp behandelen met dunne laag glasweefsel of carbon. Hiermee geef je wat extra stijfheid aan de romp en zorg je dan eventuele oneffenheden van het 3D printen weggewerkt worden. De oneffenheden komen omdat de extruder een opening van .4mm heeft. Dit betekend dat elke laag wordt gemaakt door een rups van plastic van .4 mm diameter. Dit kan ik verbeteren door een extruder opening van .2mm te gebruiken maar dan gaat het printen langer duren. Met .2 mm kan ik wel een wanddikte bereiken van .4 mm. Hierbij een foto van het spiegel segment met de roerkoning en servohouder van de roer servo.

    [​IMG]

    Het segment inclusief de roerkoning is in een keer geprint. Alleen het deel dat de servo omkleed is separaat geprint om andere servo afmetingen mogelijk te maken. Ga dezelfde roerkoning gebruiken voor de romp van de OrionEdge gemaakt van blasa.
     
  2. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij het printen van de roerkoning kwam ik tot de conclusie dat het PLA dat ik gebruikte niet geschikt was voor het printen van dit type onderdelen. Het materiaal was te bros en is gevoelig voor luchtvochtigheid. Daarom besloten om over te stappen op PETG. Omdat ik nog niet met PETG gewerkt naam het wat tijd om de juiste instellingen van de 3D printer te vinden. Dit heb ik nu onder de knie met het volgende resultaat:

    [​IMG]

    Heb de roerkoning daarna gemonteerd in de balsa versie van mijn OrionEdge:

    [​IMG]

    De roeras is uitgelijnd met een een hulpstuk dat ook gemaakt is met de 3D printer. Ben nu aan het werk aan de masthouder en voet, die ook weer voor de 3D geprinte versie en de balsa versie wordt gemaakt.

    MVG
    Arnold
     
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Het woord roerkoning wordt door scheeps- en jachtbouwers gebruikt als ze het hebben over wat in dit forum vaak roeras genoemd wordt.
    De buis waarin de roerlagers zijn opgenomen en waarin de koning (of as zo men wilt) draait heet dan de hennegatskoker, in het engels de 'ruddertrunk' .
    Ard
     
  4. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    En....nog gevaren?
     
  6. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
  7. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Leuk bootje Arnold, heb je hier de stl files van en in welk programma heb je haar getekend. Zelf gebruik ik fusion 360.
    groetjes Peter
     
  8. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,

    Ja ik heb de STL bestanden beschikbaar. Heb in de tussentijd ook bestanden beschikbaar van de OrionEdge swing rig version, Manta 2017 en Epsilon (Frank Russell Design). Ik zeil bij https://www.facebook.com/groups/1078523972265930/. Deze groep zeilt met 3D geprinte RG65. Iemand van deze groep heeft de Mali gemodelleerd. Ik modelleer met BricsCAD en gebruik ook Fusion.
     
  9. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Zou je deze naar mij toe kunnen mailen, op Facebook krijg ik niets gevonden.
     
  10. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Hoi Arnold,
    Vorig jaar ben jij zo vriendelijk geweest om de STL-files door te mailen.
    Inmiddels heb ik een crash van de HDD gehad en alles kwijt. Veel heb ik via een 2e en 3e HDD weer terug kunnen halen behalve jouw files.Wil je deze a.u.b. nogmaals doormailen.
    Bedankt
    P.Voogt
     
  11. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Arnold
    een kielkast printen voor een Rg 65 hoe en waarmee plak jij deze in de romp
    Ik heb een balsa romp gemaakt maar wil een 3 d kielkast laten printen de kast komt door de romp maar met welke lijm plak jij de delen aan elkaar
     
  12. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Tom,

    Ik gebruik

    [​IMG]
     
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Tom
    Ik heb evt nog een kiel/ mast box uit koolstof van Imre uit Hongarije
    Wordt gebruikt in zijn Goth XP en Manta 2017
    Groet
    Wim
     
  14. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    De hoogte tussen het dek en kiel in the OrionEdge is ongeveer 10 mm groter dan bij de Manta. Je zult dus moeten opvullen. Het hoogte verschil kwam aan het licht toen ik begon met het modelleren van de Manta EVO. Het is een uitdaging om bv de arm van de grootschoot servo groot genoeg te maken.
     
  15. rcdavey

    rcdavey

    Lid geworden:
    20 mei 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    NL
    Nice, ik ben zelf net begonnen met 3d print bootje, voor mij is het rg65 gebeuren ook nog nieuw dus zit lekker alles te lezen! Het linkje naar de bestanden van deze boot lijken niet meer online te zijn, zijn ze ergens anders nog te downloaden?
     

Deel Deze Pagina