3D Printen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door SpoorObjecten, 23 feb 2010.

  1. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    djezus !
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    deze al een paar keer op beurzen zien staan. Is een indrukwekkende assembly, maar interpreteer het vooral als een prestigeproject. Volledig geprint ziet ik niet gebeuren purr voor ontwerptests en zo.
     
  3. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie treintjes ! Knap werk.

    Toevallig iemand ervaringen met Cadspan of 123D van Autodesk ?
     
  4. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Ik ontwikkel al een 20 jaar toepassingen onder CAD omgevingen (in eerste instantie Autodesk). Sinds enkele jaren maak ik echter vooral gebruik van BricsCAD, een belgische cloon (ontwikkeling in Gent door Bricsys). Die is te koop voor een zacht prijsje, zeker vergeleken met AutoCAD en zonder meer werkelijk evenwaardig. Ik ontwerp nu al m'n modellen met BricsCAD. Als ik even in AutoCAD r2012 moet tekenen erger ik me blauw, veel te veel franjes die het doel van het programma "tekenen" gewoon ontzetten vertragen. Er is slechts één command wat ik mis in BricsCAD en dat is "loft".

    Maar back on topic: @shadesinblack: Polyamide heeft als eigenschap vocht op te nemen.
    Weet je een goede en eenvoudige methode om polyamide te verdichten. Ik zat te denken aan een heel vloeibaar bad van bv zeer dunne vernis o.d. Hoe zit het met veroudering van polyamide ?
     
  5. haasje

    haasje

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Oude Pekela
    Je kan beter de nieuwe solid edge kopen/gebruiken makkelijker met vormgeving ect
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Schiet jij dan even 1500,- voor? :rolleyes:
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Als je het hebt over 3D geprinte polyamide stukken, dan is de vochtopname geen noemenswaardig probleem. De vochtopname verlaagt de maattoleranties nogal, maar voor zover ik weet zit dat toch in de grootte orde van de toleranties die je zowiezo kunt verwachten in een geprint stuk. Grofweg 0,2mm maar afhankelijk van richting en afmetingen van het stuk.
    Toch verdichten: zoals je zegt, een laagje erop, gewoon spuiten is al ok hoor.
    Veroudering (terug bij geprinte stukken, niet veralgemenen): ik heb wat samples die al wat jaren oud zijn die wat vergeeld zijn door UV licht vermoed ik. Dus in theorie zal dat negatief zijn voor de stijfheid, taaiheid, sterkte,.. maar toch niet in die mate dat het mij al opgevallen is. Zelfs filmscharnieren blijven goed, tenzij kleine scheurtjes na 500 keer open en dicht doen.
    De stukken zien er wat sneller vuil uit door de korrelige structuur waartussen vuil blijft zitten. Maar als je wat polijst, dan scheelt dat ook al weer.
     
  8. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
  9. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    nog even het volgende:

    ik heb altijd verschillende onderdelen in één file. Bij shapeways doen ze daar niet moeilijk over. Doch bij i.materialise willen ze dat niet printen. Ik had nu alle onderdelen verbonden met cylindrische staafjes en toch wil m'n dat niet printen. De staafjes zijn 2mm diameter. Ik snij ze dan achteraf los.

    Weet je misschien nog een andere service waar ik in PA (eos) kan laten printen met priority (bij shapeways kan dat namelijk niet) ? Voor m'n prototypes kan ik echt geen 10 dagen wachten telkens als ik iets verander.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    ze hebben er te veel gehad die ervan profiteerden :)
    Vraag prijs bij ziggzagg. Ik ga hier niet uitwijden over wat commercieel en technisch het beste is, maar ik ga doorgaans bij ziggzagg. Denk dat SLS zowiezo é-3 dagen is, is eigen aan het proces.
    Polyamide UV bestendig, inderdaad zo heb ik het ook geleerd, maar toch verkleurt het wat merk k bij de oudere stukken. Betekent daarom niet dat ze aftakelen..
     
  11. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    thx bart.

    prior is 2 dagen bij materialise. voor sommige onderdelen zijn ze echter goedkoper voor andere dan weer veel duurder. Er is niet echt een lijn in te trekken.
    btw: ik lees soms dat men eigenlijk ook soms al kleine series productiemodellen print. Welk materiaal is dat dan en moet dit dan niet meestal grondig nabewerkt ?
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    daar worden verschillende technieken en materialen voor ingezet, afhankelijk van toepassing.
    Nabewerking hangt ook af van toepassing, meestal zijn het nog geen zichtbare stukken. Vooral in metaal wordt de nadruk gelegd op productie, als prototypes zijn ze vaak te duur.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    prachtig verteld eigenlijk.
    Ik verdenk ze er wel van dat ze een stuk van een objet printer begraven hebben in het nylon poeder. Zo komt dat er "green" niet uit.
    Weet iemand in de productie van welk bedrijf dit gefilmd is?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Al sinds jaar en dag één van de beste programma's.
     
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
  17. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Hoi Mitchell,

    Zijn de modellen in de foto's allen in H0?? Of zijn dat de N-spoor versies?
    Ik vind je werk super mooi en ben ook erg geínteresseerd in de N-spoor modellen.
    Heb je bij de blauwe engelen ook de draaistellen die erbij horen?

    Gr. Mario
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 apr 2012
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    tekenen printen en vliegen maar dit wordt de toe komst.
     
  20. Hallo Iedereen,

    Ik wil wel eens proberen om z'n treinmodel te printen op mijn 3d printer. Mijn printer kan tot 5-8 Micron resolutie per pixel, kan er misschien iemand een 3d model sharen?

    Greoeten,
     

Deel Deze Pagina