Heb er ervaring mee, maar geen in bezit momenteel. Het is het huidig heersende zelfbouw ontwerp, zo'n beetje. Ik ken die Zortrax van bij een opdrachtgever en heb daar een paar projecten mee gehad dat er onderdelen uit moesten komen, en er was dezelfde 'ellende' mee als met de prusa die ik gehad heb. Idem voor markerbot, de nederlandse 3d printer waar ik de naam even van kwijt ben, de printer van conrad, en nog een stuk of 4.
Het valt allemaal wel mee, ook een prusa hoef je niet oneindig lang te calibreren, maar is wel kwetsbaarder in gebruik, dus voor studenten idd wellicht minder geschikt. Voor iemand die zo'n ding thuis opstelt en er normaal zorgvuldig mee omgaat, ja je moet 'm bouwen en calibreren, maar vanaf dat moment is het lood om oud ijzer tov de dure FDM printer, is mijn ervaring.
Gezien hoe de topicstarter z'n wens omschrijft, welke FDM je ook koopt, ze zijn geen van alle in dat stadium. Ik vergelijk het dan met een gewone 2d printer, die pak je uit, zet je neer, en dan papier er in, printen. Patronen vervangen, en dat tot ding kapot is. Bij een FDM MOET je schroevendraaiers en gereedschap hebben en zul je er vroeger of later mee aan de slag moeten. Daar zijn we het geloof ik ook wel over eens.
Het is ook inherent aan FDM. Daar doe je weinig aan. De dikte van het filament kan (ook binnen 1 rol) varieren, de temperatuur, en de kwaliteit van het filament, stof, ga zo maar door. Prints zullen mislukken, of onmogelijk blijken (overhang/bridgen) en je zult wat moeten sleutelen.
Staat tegenover dat je met die inspanning, ongeacht welke printer je ook neemt, ook alles kunt maken wat je fantasie kan bedenken, zo ongeveer. Als je bereid bent die energie erin te steken, zijn alle printers die moeite waard.