3D printontwerpen van vliegtuigen

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door onno10, 18 nov 2017.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Newsflash!

    Ben aan het rondsurfen op Thingiverse:https://www.thingiverse.com/thing:3052972

    Lees nog wat van de samenvatting die een You Tube link geeft,die vervolgens weer doorverwijst naar deze!
    https://cults3d.com/en/3d-model/various/el-39-semi-scale-rc-jet-for-120-mm-edf

    Ik ken deze website niet!
    Maar het ziet er na uit dat de Noorse ontwerper Grumpy Modeler hier een zeer interessant ontwerp van de EL-39 heeft gemaakt.
    46BC2106-D759-4943-8FAE-AC56CD2F48BA.png
    Zonder mijzelf eerst in te lezen op dit onderwerp heb ik nu al besloten om mij op deze”CULTS” website aan te melden en 29.99 Dollar over te maken...........

    Of eerst even het rc groups draadje doorlezen?
    https://www.rcgroups.com/forums/sho...-120mm-EDF-3D-printed-1-6-5-scale-L-39/page29

    Groet:Robin
     
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Heb hem nog niet gekocht!

    Ben het draadje van RC Groups criss /cross aan het doorlezen en heb nog iets meer tijd nodig omdat deze Noor behoorlijk aan het “knallen” is.
    Hij is nogal productief volgens mij.
    Bij zijn draadje gaf hij ook deze link:https://www.thingiverse.com/thing:3153911
    Work in progress op dit moment van schrijven.Wel gaaf die Mig-25!

    Groet:Robin

    Edit:En natuurlijk ben ik enorm benieuwd naar zijn stijl van ontwerp ten opzichte van 3Dlabprint.
    En nog een Edit,namelijk het actuele work in progress draadje van de’’Mig’’:https://www.rcgroups.com/forums/sho...xfat-Large-cold-war-inspired-sports-jet/page2
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Laatst bewerkt: 17 jan 2019
  5. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    coen_l en mig 3 vinden dit leuk.
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Mooi!

    Dat is van die Noor Tahustvedt met zijn woordgrapjes en droge humor:p

    Een zeer veelzijdig persoon die al flink wat verschillende soorten modelbouwontwerpen op Thingiverse heeft staan.

    Jan,ben je nu al een beetje tevreden met het gewicht tot zover?
    Ik had namelijk ooit een vergelijking van iemand gehoord die zei dat het 3D printen wat hem betreft deed lijken op de relatief zware modellen uit de jaren zeventig.

    Welke “grote” printer gebruik je?

    Groet:Robin
     
  7. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    De romp weegt 69 gram en voelt stevig aan. Ik ben er heel tevreden mee. Ter vergelijking: voor de Voodoo, een vergelijkbare speed 400 pylon racer, geven ze 52 gram op, dat is inclusief stabilo.

    Ik heb het idee dat het nog wel iets lichter kan met wat minder extrusie, gevoelsmatig is de romp sterker dan nodig. Maar eerst maar eens kijken hoe het vliegt en of het heel blijft bij landingen.

    Mijn printer is op dit moment de Anycubic Chiron met een printvolume van 400 x 400 x 450 mm, gemodificeerd met een Titan Aero directdrive extruder. Wel handig, zo'n groot ding. Ik ben ook bezig met de Boxfat van Tahustvedt, de breedste rompdelen daarvan passen nauwelijks op een CR-10, dan moet je ze al heel precies positioneren zodat ze niet net over de rand steken...

    Ik vind Tahustvedt wel een vakman hoor, zijn ontwerpen printen lekker weg zonder veel te prutsen met instellingen zoals bij sommige 3DLabPrint ontwerpen wel nodig is. Ik was laatst ook begonnen aan de L39, maar toen de Boxfat kwam ben ik daar even mee gestopt. De Boxfat lijkt een stuk minder werk om te bouwen, er zitten niet zoveel carbon buizen in als in de L39 en het ding spreekt me gewoon heel erg aan, ook omdat hij GROOT is.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2019
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Duidelijk,bedankt.
    1E2CF2E9-E2F0-4261-90C9-35BBFB86E9F8.jpeg (Grapje)

    Ja,ik hoop dat Tahustvedt voor de Boxfat ooit ook nog eens een 145 mm 3D geprinte impeller ontwerpt.(Waarbij de impeller behuizing meegeprint is aan de romp EN geleiding kan geven aan de vleugelbuizen)
    Of zou de overstap van 120 naar 145 mm te groot zijn?

    Groet:Robin
     
  9. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Bij het ontwerp zit een 145 mm 3D geprinte impeller, alleen niet geïntegreerd in de romp. Ik ga die proberen, de 120 mm gaat ook erg goed in de L39. Als deze niet goed werkt (heel blijft) zal ik een 145 mm EDF moeten kopen, maar die zijn wel erg duur. Bijvoorbeeld deze http://www.vasamodel-eshop.cz/en/e/dmychadla-1/vasafan-145-14/.

    Als het niet echt hoeft, dan liever niet...
     
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ik begrijp je insteek,

    Heb afgelopen week nog een paar 120 mm impeller printjes(ABS+) in de oven gestopt.
    Moet de ABS+printjes eigenlijk gewoon is een keer gaan testen...

    Huh?

    Waar precies zit het ontwerp van de 145 mm impeller?https://www.thingiverse.com/thing:3153911/files

    Heb je een linkje,ik kan het bestand niet vinden!

    Groet:Robin
     
  11. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hij staat niet in deze lijst, maar als je de files downloadt zitten de delen voor de EDF er ook bij. Ik denk dat hij ze later heeft toegevoegd.
     
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ik heb de files opnieuw gedownload,

    De 145mm impeller en behuizing staan er bij mij niet bij...:(
    Wel heb ik via Thingiverse Tor Arne een bericht gestuurd dat er een paar mensen in Nederland geïnteresseerd
    zijn in zijn ontwerpen.
    En heb hem gevraagd naar info(bestanden) van de 145 mm impeller.

    Groet:Robin
     
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Hopla!

    En meteen een bericht terug van Tor Arne.
    Hij heeft de 145 mm bestanden er bij geplaatst!

    YES YES YES!

    Groet:Robin
     
  14. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Ik heb de bestanden (opnieuw) gedownload op 19-12-2018 en daar zaten ze wel in... Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat werken, ik denk dat ik de motor die hij aanbeveelt ga bestellen en dan eerst eens ga testen of e.e.a heel blijft voor ik de Boxfat eraan waag. Het lijkt me wel spannend, zo'n enorme plastic jet met een 145 mm geprinte EDF!
     
  15. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Ik begrijp het nu, jij had de files van Thingiverse en ik van CULTS, daar zat de EDF al eerder in.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ahaa,

    Ik dacht ook al.Misschien wilde hij eerst proberen nog een paar Euro’s voor zijn nieuwe ontwerp te verdienen?
    Wel heb ik verleden jaar via Thingiverse een kleine vergoeding (Tip) aan Tor voor de Boxfat overgemaakt.
    En de schokdemper voor de voorste landingspoot is inmiddels ook onderweg vanuit China.

    Ook staat de zelfde printer die Tor Arne voor de foxbat gebruikt in de “aanbieding”
    Vandaag voor 299,99 dollar ex verzending Europa:https://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_1054909.html
    Gisteren was het bedrag anders.Niet de allerbeste GROTE 3D printer... maar toch...o_O

    Groet:Robin
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even deels offtopic aan Jan en Robin.
    Wat is het voordeel van een "grote" printer, behalve dat je groter kan printen.
    Ik neem aan dat de snelheid van printen niet hoger is want je werkt met dezelfde materialen.
    Ik vraag dit omdat ik nu met een nieuwe printer bezig ben en het is een kleine moeite om hem door 2 2040 profielen te vervangen wat breder te maken.
    Is het de moeite waard om hem meteen wat breder te maken?
    Alles loopt met kogelomloop op MGN lagers.

    GJ
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je een printer groter maakt moeten de horizontale assen wel super stijf zijn ivm o.a. doorzakken. Een haar dikte verschil geeft al een bagger print.
    De echt grote printers die ik tot nu toe gezien heb waren allemaal delta printers.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Onno, de horizontale as waar de printkop aanhangt word ook 2040 profiel met MGN lagers, doorbuigen zal dat niet.
    Hij moet zo stijf worden dat ik hem eventueel als balsa cnc frees van kan gebruiken daarom zat ik al te denken om hem wat breder te maken.

    GJ
     
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Neem hierover echt contact op met Jacob.
    5821A5C5-EE76-4E86-98FF-5B3907EB3A85.jpeg
    Als ik het mij goed herinner vertelde hij mij dat zijn zelfgebouwde hele hele grote(1 meter 20?) 3D printer op het horizontale vlak 0.3 mm wegliep.
    Voor zijn mallen,contramallen,grote 3D prints,zelf ontworpen oplossingen voor prints die kunnen voorkomen dat je prints niet in de soep lopen
    als je maar éénmaal weet hoe je eigen tafel is ontworpen...
    Ook gaf hij aan dat de prijs die hij moest betalen voor zijn eigen 3D printer ver beneden de gemiddelde prijs lag van ook weer een gemiddelde 3D consumenten printer.
    Onder de 500 Euro geloof ik:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/nieuw-projekt-su37.254678/page-3
    Groet:Robin
     

Deel Deze Pagina