3D setup extreme flight 78" extra

Ik hoop eind deze maand de extreme flight extra 78" te mogen ontvangen.
Nu ben alleen opzoek naar een degelijke setup wat de aandrijving betreft, de rest heb ik namelijk al.

Nu zijn er 2 verschillende mogelijkheden voor mij, 8s of 10s lipo.
Het grote verschil tussen deze twee is het gewicht.
op 10s kom ik theoretisch uit op +-5kg, op 8s kom ik uit op 4,5kg.

nu heb ik al een setup in mijn hoofd voor 8s, echter weet ik niet of dit gaat werken, ik heb wel al het een en ander uitgerekend door middel van de calculator op de Castle Creations site.
zie afbeelding onderaan de pagina.

De motor die ik heb gebruikt voor de calculatie is de Neu 1513 F3A met een vertraging van 6,7:1.
deze draait op 8s met een 22x12 APC prop (in werkelijkheid wil ik een mejzlik CF prop).

nu kom ik uit op een thrust van +-10kg, als dit klopt zou dat heel mooi zijn met een totaalgewicht van +-4,5kg.
Ook zou de motor volgens de speceficaties van Neu 2500watt moeten kunnen leveren.

heeft iemand van jullie ervaringen met dergelijke setups, of anders advies?

poweranalyze8sextremeflight78extra.jpg

Laatst bewerkt:
Je kan het mss vragen aan Lespinoy hier op het forum,die vliegt zijn Yak ook electrisch.Heeft ervaring zat.Hij zal je wel op weg helpen.

Ik heb al eens contact gehad met lespinoy, ik heb ook meerdere malen op zijn site gekeken.
hij gebruikt een strecker 435.30 op 8s, maar wat ik begreep haalde hij niet het vermogen wat strecker hem beloofd had?
dit was op de sebart sukhoi, en het leeg gewicht van de sukhoi is +-200 gram hoger dan dat van de extra, dus in dat opzicht zou het misschien wel kunnen werken op de extra.

groeten remie

Remie,

Ik vlieg een Yak 68" die 4.5kg weegt. (zware 5000mah Zippy's)
8S 5000mah, Turnigy 250Kv motor, APC 20x11, 55A

Vliegt goed, power bij pull out is voldoende maar het is geen raket / extreme.

Achteraf was de keus voor 3300mah lipo's op 10S beter geweest. Lichter, voldoende vliegtijd en meer vermogen.

Gerben

De naam van de motor suggereert dat die motor voor F3A bedoeld is. Voor F3A is meer vermogen nodig dan voor 3D. F3A wordt met 2m kisten gevlogen die, electro uitgevoerd, erg dicht bij de 5kg zitten.

Het zou dus genoeg moeten zijn. Of het dat dan in de praktijk ook is, kom je maar op 2 manieren achter: proberen, of iemand opzoeken die exact die setup heeft.

@remie,

waar is de 78" dan te krijgen?? Is die eind deze maand dan leverbaar bij de EF dealers?

De meeste EF dealers zullen hem rond mid Juni hebben.
Ik heb hem echter bij Aerobertics ge-pr-orderd (is dat het juiste woord?), hij besteld ze schijnbaar direct vanuit de fabriek en krijgt ze daarom eerder dan de andere EF dealers.

Hij vertelde mij dat hij ze rond het einde van deze maand verwachte.

@hezik

Tja proberen, een student als ik heeft niet even het geld om een motor van €400,- te proberen.

groeten remie

Ik heb al eens contact gehad met lespinoy, ik heb ook meerdere malen op zijn site gekeken.
hij gebruikt een strecker 435.30 op 8s, maar wat ik begreep haalde hij niet het vermogen wat strecker hem beloofd had?
dit was op de sebart sukhoi, en het leeg gewicht van de sukhoi is +-200 gram hoger dan dat van de extra, dus in dat opzicht zou het misschien wel kunnen werken op de extra.

groeten remie

Hey Remie,

Met de strecker had ik net voldoende power, maar echt niks over, op het einde van een vlucht nog uit een hover vertrekken ging maar moeizaam, maar het ging.
De rede waarom ik ben overgeschakeld was omdat mijn regelaar "out of Synch" ging met de motor, kon niet volgen met andere woorden. Dan maakt je motor een "squeeking sound" en stopt ie ermee, je kan dan geen gas meer geven, tenzij je heel traag probeert, dan kan het dat ie het terug doet. Als je graag 3D vliegt, of probeert in mijn geval ;-), zorgt dit natuurlijk voor problemen, je zit constant met je gas te spelen, waardoor de regelaar hard moet werken (zeker met mijn setup, voor de meeste figuren net rond het middengebied van je gas-stick, tussen half gas en 3/4 gas is het zwaarste voor je regelaar, daar moet ie het meeste "schakelen" met vrij hoge stromen) en een haperende motor betekent meestal brokken.. ik heb mijn Sukhoi ook al moeten herstellen na een vrije val van 5m a 10m, In een RolHar opeens niets meer, niet leuk.. Achteraf heb ik nog wat zitten mailen met YGE en Strecker, zou aan de instelling van de schakelfrequentie i.s.m. de timing moeten liggen, of de motor is gewoon overbelast door een te grote prop (te groot vliegwiel effect dat de regelaar constant tegenwerkt). Ben dan maar voor de Hacker gegaan (A60-24s dacht ik), en die werkt perfect (op 10s dan wel), en ik ben ook grote fan van de hacker motor mounts, die halen (bijna) alle belasting op je lagers in de motor er uit.

Hou er ook rekening mee dat te licht ook niet altijd leuk is, zeker niet als het waait! Bij windstil weer was het echt geweldig om mee te vliegen, maar bij een normale wind zoals op de meeste dagen, heb je veel meer werk aan een superlichte kist dan aan een gewone lichte kist, zeker als die kist dan ook nog niet echt overpowered is.
Weet niet hoe groot het vleugeloppervlak van de extra zal zijn, maar met de Su is het ook echt niet nodig om onder de 5 kg te gaan, ik zit nu rond de 5 kg met de hacker op 10S3700 (= + 300gr t.o.v strecker) en daar heb je echt geen last van, vliegt nog altijd super, en nu komt ik tenminste tegen de wind in in een harrier ofzo.. Ik zou zelfs durven zeggen dat hij nu beter vliegt.

Verkijk je ook niet op Watts, ik heb nu op 10S 2200W met flightpowers, met 8S had ik 2300W, en toch heb ik nu meer power.. Zonder toerental en propmaat zegt het aantal Watts helemaal niets! Ook leuk om weten is dat ik met Flightpower 2136W @ 62 A (min V: 31,57 max V:41,85) heb en met zippy-H's 10S4000 - 2390W @ 67,6 A (min V: 32,49 max V:41,95), de zippys komen er dus beter uit dan de FP's, maar de FP's zijn wel maar 1 vlucht oud, dus die moeten nog een beetje los komen..

Die Neu motors zijn idd ook interessante motors, ik heb er zelf ook naar zitten kijken voor mijn nieuw projectje. Ze zijn efficienter bij hoge stromen en lichter dan outrunners (eender welk merk), maar kosten meer, zijn moeilijk te verkrijgen (6 weken levertermijn volgens Amerikaanse forum's), en maken meer lawaai:mrgreen:

Die berekende 10Kg moet je ook met een korrel zout nemen, volgens deze thrust calc (die wel rekening houdt met pitch en prop constante in tegenstelling tot anderen) zou ik 9 Kg thrust gehad hebben met de strecker, in werkelijkheid was dat maar 8 Kg, gemeten m.b.v. een visweegschaal en spanriem rond het hoogteroer.

Als ik je nog een goeie raad mag meegeven dan zou dat zijn dat experimenteren heel leuk is, en dat je tot betere resultaten kan komen, maar dat je er ook tijd, geld, en goesting voor nodig hebt. Als je 1 van die 3 niet hebt, volg dan gewoon de fabrikant (zeker EF, zij maken de motoren speciaal voor hun toestellen) of de bewezen setup's..

Tot zover mijn Betoog :rolleyes:

Back