3d vliegtuig met fietsbel

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
R

Robert van der Weijst

Guest
Na dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28863 ben ik toch maar begonnen met bouwen. De vleugel is inmiddels zover af dat ik aan de romp wil beginnen.
Ik ga de romp vooral uit 3x3 mm balsa latjes maken met driehoeken in de constructie.
Dit is mijn eerste 3d of stunt vliegtuig, dus ik weet niet echt hoe de verhoudingen precies moeten zijn.

IMGP2453.jpg

Mijn vraag is nu, welke afmetingen moeten de aangegeven stukken zijn?

Ik had zelf zoiets gedacht:
A 12cm
B 7cm
C 7cm
D 45cm
E 7cm

Dan kom ik op 7+19+45+7=78cm lengte. Daar komt dan nog de motorlengte (fietsbel) bij. De breedte van de romp wordt 4cm. De spanwijdte is 80cm.

De blauwe streep is een plankje waar de accu en de regelaar en misschien de servo's opkomen.

Maakt de hoogte van de motor op het motorschot en de hoogte van het stabilo nog iets uit? En alles moet toch zonder instelhoeken zijn?

Ik hoop Dat het totaalgewicht iets van 300gram gaat worden.

Groeten Robert

Even doorgegaan op het andere draadje over de vleugel...Je had het over dat de krachten over de vleugel verdeeld worden...

Dat klopt wel een beetje wat je zegt, de kracht is inderdaad verdeeld over de vleugel, maar in het midden trekken de G krachten van de romp (waar het meeste gewicht in zit) het hardst aan de vleugel, naar de tippen toe wordt die kracht steeds minder. Door de tippen te ondersteunen en in het midden een gewicht te leggen benader je dat het beste.

Folie zal inderdaad meer torsie stijfheid aan de vleugel geven, hoewel je met zo een fragiele constructie natuurlijk niet te veel moet krimpen.

Zo op het eerste gezicht heeft de romp wel wat van een CAP 21 :-)

Over de lengtes die je opgeeft. Dat hangt van het gewicht af en hoe groot je het kielvlak en stabilo wilt maken. De verhoudingen kun je rustig afkijken van bestaande goed vliegende kisten.

De lengte van de neus zou ik bepalen aan de hand van het gewicht van de motor. Positioneer de accu en motor zodanig dat het zwaartepunt goed ligt (ter hoogte van de vleugel ligger), en bepaal aan de hand daarvan hoe lang de neus moet worden.

Als je de hartlijn van de motor even hoog legt als het stabilo, heb je waarschijnlijk geen motordomp nodig, dan loopt de as van de motor dus precies evenwijdig met de hartlijn van het stabilo, van de zijkant gezien. Zijwaarts stelling naar rechts (van boven gezien) is altijd een gokje, ik zou met nul graden zijwaartsstelling beginnen.

Motor dus zo ophangen dat je met ringetjes onder de schroefjes nog wat kan stellen, omdat domp en rechtse zijwaartsstelling een beetje proefondervondelijk moet vast stellen, maar het zou me niets verbazen dat het helemaal niet nodig is.

Een lange neus is vaak stabieler dan een korte (wil je dat wel met een 3D???)

Geldt ook voor de lengte achter de vleugel, hoe langer de staart, hoe stabieler.. met een kortere romp heb je ook grotere stuurvlakken nodig, wat gelijk ook weer handig is voor 3D.. Maar als je de staart te kort maakt is weer onhandig voor torquen, omdat je dan wel erg grote uitslagen moet geven om hem in de hover te houden. Daartussen zit ergens een gulden middenweg. Kijk dit dus ook af van andere 3D kisten.

0 graden instelhoek is met een symmetrische vleugel het handigste, dan vliegt ie op zijn kop net zo als rechtop... :-)

Succes verder, komt best wel goed, je denkt over dingen na en komt met creatieve oplossingen..leuk om te volgen, dus hou ons op de hoogte!

Marco

Zo, na een tijd denken en meten op plaatjes en tekenen heb ik vandaag toch eindelijk een begin gemaakt aan de romp. Ik heb de gemiddelde maten van andere 3d vliegtuigen gebruikt voor de romp.

IMGP2463.JPG

De eerste zijkant op de bouwplank.

IMGP2464.JPG

De 2de is ook af.

De lengte van de neus bepaal ik later nog met het zwaartepunt.
Dit bouwt toch een stuk sneller als een brandstofvliegtuig.

Wel jammer dat op het moment de 17A ele regelaars op zijn bij rc technics en bij rbc. De motor en de accu zijn er wel maar ik bestel liever alles in een keer.
Weet iemand toevallig of je weer de zilveren 1450kv fietsbel krijgt bij rc techincs? Anders moet ik zowiezo naar rbc.

Groeten Robert

Ik wil geen herrie schoppen en heb veel bewondering voor je project, maar kijk eens met een schuine blik naar deze jongen:
12702.jpg

900 mm span
400 gr (vliegklaar?)
incl. speed 400 met vertraging 65 eurotjes bij Modelbouw Holland[/url]

die is wel mooier denk ik. Maar hij is ARF en ik vind bouwen leuker en ik denk dat hij minder geschikt is voor 3d vliegen. Ik denk dat hij ook te groot en te zwaar is voor een fietsbel.
Voorlopig ben ik toch nog wel tevreden met deze.

Ik vind het wel leuker als ik mijn vliegtuig helemaal zelf maak en ook zonder tekening, maar het nadeel is dat je niet weet of hij echt goed vliegt. Maar of dat met de tekeningen van internet ook niet zo is?, dat weet je soms ook niet.

Groeten Robert

fietsbel met de juiste prop (GWS 8040 geloof ik) levert 600 gr
ik heb deze combi in mijn shockflyer zitten (extra 300, 90 cm span, gewicht ca 350 gram)
veel power op de keukentafel, echter in de lucht valt dat wel mee; toestel vliegt echt wel goed, maar verticaal omhoog schieten betwijfel ik (pas een paar keer gevlogen; nog niet goed kunnen proberen en heb ook nog niet zo veel vliegervaring)
punt is dat een shocky niet aerodynamisch is; hij hangt altijd eigenlijk aan de prop - de oorzaak dat zoiets vliegt is relatief veel power en weinig gram vlieggewicht! daarom zal je met een echt vliegtuig veel meer kunnen doen met minder trust
mijn Easystar met speed 400 levert fors minder trust dan de shocky, maar weegt het dubbele! die BMI die ik je laat zien, wordt geleverd met een speed 400 (vertraagd)
misschien geen 6 volt (zoals de Easystar), maar te verwachten valt dat ie dus wel behoorlijk moet vliegen met die fietsbel, maar geen 3D!

conclusie: ik denk dat je op de goede weg bent, maar verwacht niet te veel 3D met die fietsbel!

Ze vallen je steeds lastig met een extra 300.
Maar dit is meer een model waar je naar zoekt.

http://www.flymodels.co.uk/plans/sp400aero/sp400aero.htm

Een aantal leden bij ons op de vliegclub hebben er zo een gebouwd.
En het vliegt echt leuk. met een brushless motor en Lipo's.
Hier kan heel goed 3d mee gevlogen worden.
Maar daarvoor moet je heel lang oefenen :roll:
Leuk projekt trouwens.
Groet Arthur

Die had ik inderdaad ook gezien, maar ik vond hem net iets te groot en te zwaar voor de fietsbel dus ben een andere aan het maken. Ik ga de romp wat hoger maken, voor betere meskant vlucht (hoop ik) en de romp is net iets langer en de vleugel net iets minder spanwijdte. Ik heb wel voor de romp best wel wat afgekeken van dat vliegtuig, en het profiel van de vleugel is ook hetzelfde.

Groeten Robert

Zo ik heb weer wat gebouwd.

IMGP2465.JPG

IMGP2467.JPG

IMGP2469.JPG

IMGP2470.JPG

De accu past precies en het zwaartepunt komt zo ook wel goed. Ik weet alleen nog niet waar ik de servo's ga zetten, maar ik denk buiten op de romp bij de staart.

Ik heb weer gebouwd:

IMGP2476.JPG

Een rolroer

IMGP2475.JPG

Hoogteroer met stabilo. In het stukje tussen de 2 delen van het hoogteroer zit nog een koolstof staafje van 1,5mm.

IMGP2471.JPG

IMGP2473.JPG

normal_IMGP2474.JPG

De vleugel met bevestiging.

zou dat goed stevig zitten?

De vleugel past wel heel goed in de romp. hij zit precies in het midden en er is ook geen speling.

Groeten Robert

Ik denk dat ik de accu vast ga zetten met klittenband. Maar is het stevig zat als ik de onderkant van de accu beplak met klittenband? of moet er ook nog een ding overheen (zal wel moeilijker worden want de accu past precies in de romp dus er is geen ruimte tussen de accu en de zijkanten)? De accu weegt 88 gram.
En met welke lijm kun je het beste klitteband op de accu lijmen en op hout?

Klitteband lijmen gaat prima met lijmpistool. Dat is een beetje flexibel en hext goed op het gladde nylon van het klitteband.
5 minuten epxy werkt ook wel als je het niet te zuinig gebruikt.
Siliconekit of iets wat daar oplijkt kan ook.

Zou er toch wel een bandje overheen doen. klitteband werkt goed tegen afschuiving, maar als je het recht lostrekt heeft het zo z'n grenzen.

Als je aan de zijkanten geen ruimte hebt, dan mischien wel van voor naar achter?

epoxy laat op den duur toch los omdat het te hard word. Bison konstructie tix (schuim lijm) moet erg goed werken, dat blijft ook iets flexibel.

Back