Een governer is geen noodzaak...
Bij electro hoeft het niet eens iets toe te voegen
Bij nitro is het eigenlijk een stukje gemak, en een stukje veiligheid.
Wat doet de governor?
Hij houdt het toerental constant. Dus nergens van afhankelijk (ook niet van voltages..) zorgt hij gewoon dt hij continu 1 toerental draait, of je nu een climb out aan het doen bent of rustig rond aan het vliegen bent.
Bij electro eigenlijk ergens niet geheel nodig, omdat deze motoren vaak zo sterk zijn dat ze hun toerental toch wel vasthouden onder belasting.
Evemtueel kan een kleine v curve geprogrammeerd worden, maar vliegen vliegen gewoon met een platte curve zonder governor..
Bij nitro is het anders, daar is de throttle curve nogal van belang.
En het voornamelijk van belang om de motor niet over zijn toeren te draaien, iets wat gebeurt als je van hoog op je gemakkie naar beneden komt (een autorotatie maar dan met motor aan)
Of als je volgas voorbij komt, en je flared hem uit (je gooit hem achterover om te remmen, en moet negatief geven om hem op 1 hoogte te houden)
De rotor drijft dan de motor aan, waar een nitro niet geheel van gedient is.
Daar is de governor erg prettig (niet noodzakelijk), het scheelt erg veel gepiel om de curve precies goed te krijgen.