Evert laat je niet in de steek en heeft er zoals gewoonlijk een goede kijk op, hier is zijn mailtje van net:
Richard,
De relatie met de stabilo instelhoek is het echte probleem, anders heeft inderdaad een grote instelhoek alleen effect op de stand van de romp in de vlucht. In de commentaren op modelbouwforum staat dat het stabilo onder -2 graden staat, en dan is het verschil inderdaad erg groot: 7 graden is vrij ongehoord. Een paar mogelijke oorzaken:
1) Lockheed hanteerde meestal symmetrische vleugelprofielen; als dat bij de C130 ook zo is dan mag je 1 a 2 graden van je gutfeeling aftrekken want een symmetrisch profiel staat onder een grotere instelhoek dan een gewelfd profiel voor dezelfde draagkracht.
2) Wrong: als de vleugel wrong heeft dan moet je kijken naar de instelhoek van het gemiddelde vleugelprofiel, zeg op ongeveer 40 % van de halve spanwijdte, en die hoek vergelijken met die van het stabilo. Als je bijvoorbeeld 3 graden wrong hebt staat het gemiddelde vleugelprofiel onder een 1.2 graden kleinere hoek dan de wortel, en dan heb je nog maar 3.8 graden als effectieve instelhoek.
Check even of de instelhoek van het stabilo op dezelfde manier gedefinieerd is als die van de vleugel, dus voorrand omhoog = positief.
Als 1) en 2) kloppen dan denk ik dat die 5 graden niet onredelijk is, dan vlieg je met de romp horizontaal bij CL =0.35 of zo. Dan zou ik wel verwachten dat het stabilo 1 a 2 graden positief ten opzichte van de romphartlijn staat, dus liftend, vanwege de neerstroming ter plaatse.
Palmer claimt dat alle hoeken overgenomen zijn van de echte; als dat zo is dan moet je op foto's kunnen zien of het stabilo met positieve of negative instelhoek aan de romp hangt, en of de vleugel extreem noseup ingeplant is. Airliners.net geeft heeeel veeeel foto's van de C-130, en daar valt op dat de vleugeltip ongeveer evenwijdig staat met het stabilo (dus hier niks geen 7 graden verschil), en dat het wortelprofiel best wel symmetrisch kan zijn en onder een duidelijke maar niet extreme hoek ingeplant is. +5 zou best kunnen. In dat geval heeft de vleugel een vrij sterke wrong, maar daar is niks mis mee voor een model. Het stabilo heeft een negatieve welving, waarschijnlijk om voldoende nose-upmoment te kunnen genereren bij voorlijk zwaartepunt en kleppen uit, en ligt met de vlakke bovenhuid ongeveer op 0 graden.
Let op dat als Palmer een eigen gewelfd profiel hanteert en Lockheeds profiel symmetrisch was, dat het dan geen goed idee is om de instelhoek aan de wortel zo over te nemen.
Helpt dit?
Evert