4,4m Discus

Ze had verwacht dat ik niet alleen zou komen, ze vroeg of de grote man er ook bij was... :wink:

De volgend keer wil ik wel mee, graag weer eens daar kijken.

Succes met de knikvleugels;)

Terence

Douglas, goed om te horen dat de Rippin fabriek weer op volle toeren draait! En die 8 weken zijn zo voorbij..:p
Ik heb ook iets leuks gezien in hun collectie; een Swift S-1 met 3,20 spanwijdte.
Volgens mij een nieuw model..leuk met een impeller op de rug...

En 8 weken is niets tegen de 6 tot 8 maanden die ik moet wachten!

(waar er hopelijk nog maar 4 van over zijn)

Ze hebben er echt zin in om dit aan te pakken, dat was voor mij wel duidelijk. De knikken en het snijden van de kernen worden de uitdaging, de liggers worden bij de knikken met elkaar verbonden met voldoende overlapping.

Heb je hier wat meer details over hoe ze dat met de liggers willen doen ?
Zelf plan ik een seperate mal voor de ligger, met knik, om in elk geval een doorlopende ligger te hebben ....

Heb je hier wat meer details over hoe ze dat met de liggers willen doen ?
Zelf plan ik een seperate mal voor de ligger, met knik, om in elk geval een doorlopende ligger te hebben ....

De ligger word op de cruciale plekken overlappend uitgevoerd, en daar krijg ik dan ook een ''dubbele'' ligger. Niet dat ie bij het dubbele gedeelte sterker word, maar de algehele sterkte over de hele lengte word wel gewaarborgd. Ik heb daar specifiek naar gevraagd, en ze worden minstens nét zo stijf als de vleugels van de salto.

Ik lig er niet wakker van...;)

Inmiddels is er wel het e.e.a veranderd, de vleugels gaan gebouwd worden door de firma Gewalt. De prijs is wel wat anders, ze worden dan ook exact gebouwd zoals Dirk dat heeft ontworpen. De ligger is geen isseu, en de vleugels gaan voorzien worden van een Carbon D-box. Maw, ik moet dan echt mijn best doen om deze naar z'n grootje te helpen. ;-) De vllugels ga ik voorzien van Robbe servolocks, die kan ik mooi wegwerken in de vleugels. De servos die ik heb liggen passen er zonder problemen in.

Ik kan nu mijn aandacht richten op de romp en cockpit, want daar mag nog wel het nodige aan gebeuren. Het stabilo is bijna klaar, en zal waarschijnlijk voorzien worden van ciliconen scharnier.

1 vraag aan Dirk, weet je zeker dat de hoek (3,78 graden per vleugel) goed is? Ik weet niet hoe dat er uit gaat zien tijdens het vliegen. Het lijkt mij behoorlijk veel, maar als het klopt laat ik het zo.

vraag aan Dirk, weet je zeker dat de hoek (3,78 graden per vleugel) goed is? Ik weet niet hoe dat er uit gaat zien tijdens het vliegen. Het lijkt mij behoorlijk veel, maar als het klopt laat ik het zo.

Volgens het Excel-sheet (per paneel):
3,5 / 3,8 / 7,3 / 15,5 graden

Volgens XFLR5 (per paneel):
3,5 / 3,5 / 7,0 /15,0 graden

Volgens die schets (per paneel):
3,78 / 3,78 / 7,25 / 15,11

Het maakt niet zoveel uit welke van de drie je neemt. Het stabiliteits-effect tijdens thermiek draaien zul je niet kunnen merken.
Ik zou zeggen neem de middelste (XFLR5) dat levert de simpelste vleugel op (wortelstuk is recht).

Je krijgt met deze V-stelling een kist die als een beginnerskist in de thermiek draait. De roll-rate neemt er iets door af. Wil je daar meer nadruk op, dan verklein je de waardes. Alles maal 70%.
Dat wordt: 2,5 / 2,5 / 4,9 / 10,5 graden.

Hierdoor wordt het zeker geen kreng, maar kun je tijdens het draaien niet meer 'één hand in je zak houden'.

Dirk

Dirk, even een vraagje.
Bij de Discusvleugel, kunnen de binnenste kleppen aan de onderkant scharnieren?
Ik heb ooit eens met Rudi Freudenthaler en daarna met Sergey Sobakin gesproken en die zeiden dat een scharnier aan de onderkant het profiel aan de bovenkant verstoord, dus prestatieverlies.
Nou waren dat snelle F5B profielen, ik weet niet of dat ook geldt voor het profiel van de Discus.

GJ

Een scharnier verstoort altijd, tenzij de klep/roer neutraal staat en er geen scharnierspleet is. Ook een perfect uitgevoerde 'hol-kehle' verstoort bij uitslag (en ook een beetje in de neutraalstand).
Een uitgeslagen roer is nl. geen fraai 'smooth' verlopend profiel meer, maar er zit een knik in. Zelfs bij zo'n 'hol-kehle', maar die heeft wel een rustiger overgang.

In de praktijk kiest men de plaats voor het scharnier aan de onder- dan wel bovenkant op grond van de grootste uitslag.

Stel je wilt een flap 70-80-90 graden naar beneden kunnen uitklappen, en je hebt het scharnier aan de bovenkant zitten. Dan moet je aan de onderkant een enorme roerspleet maken om die uitslag mogelijk te maken. Met het schaarnier aan de onderkant heb je daar bij uitslag naar beneden geen last van. De uitslag naar boven is igv. een flap maar heel klein (enkele mm's) dus kan de spleet dus ook heel klein blijven.

Bij een rolroer is de uitslag naar boven toe meestal groter dan die naar beneden, dus plaats je het scharnier boven ...

Als je een 'hol-kehl' scharnier maakt, zijn zulke grote uitslagen vaak niet mogelijk, tenzij er veel ruimte is (niet mooi, niet efficiënt).

Samenvattend: je plaatst het roerscharnier aan de kant van de grootste uitslag, tenzij het een 'hol-kehl' uitvoering is.

Inmiddels is er weer wat veranderd, Gewalt is het niet geworden. Die lieten en heel poosje niets van zich horen. Dat was dus teleurstelling nummer 2. Een 3e persoon zou het overnemen en de nieuwe vleugels gaan bouwen. helaas is ook dit niets geworden.

Teleurstelling nummer 3 dus.

Ik ga de Discus afbouwen met de huidige vleugels. Ik heb gewoon niet dé kennis om de nieuwe vleugels te bouwen. Jammer, want het zou een model worden wat heel hoog op mijn verlanglijstje staat. De kernen ga ik zelf ophalen bij Dirk, en ga dan goed bedenken hoe ik dit ga aanpakken tzt.

Had een tekening besteld en betaald bij Gewalt en ook niets meer van gehoord na vele mails te sturen. Nieuwe zoektocht naar tekening van een Slingsby T59 Kestrel

Back