4,5m zwever handlaunch

Iemand hier die reeds een zwever van 4,5m (6kg) met electro hulpmoter uit de hand heeft gelanceerd ?
Ben benieuwd of dit mogelijk is op vlak terrein :rolleyes:

Er zijn volgens mij betere methodes, van die karretjes die je er onder zet.
kan geen plaatje vinden

Ligt een beetje aan wat voor soort zwever het is en wat de motorisering is. Ik heb wel eens een SharkXL van LogoTeam (4,5m kilo of 6) geworpen en dat gaat prima. Ik werp m'n eigen Tangent Kult (3,4m 4kg) ook gewoon zelf.

handstart

Bij ons op de club is er iemand met een thermiek xxl van 5 meter en deze wordt ook gewoon "weggegooid".
Lijkt me dus geen probleem.:rolleyes:

Louis

Hoi,
Mijn ASW20 is 4 meter en weegt 4500 gram. Weggooien gaat op zich prima maar het blijft altijd een spannende aangelegenheid.

Je moet er om denken minimaal recht vooruit te gooien, liever nog iets naar beneden. Als je ergens op een verhoging kunt staan zodat je een metertje extra hebt kan dat erg prettig zijn.
Als je omhoog gooit loopt de snelheid direct terug en overtrekt hij. Omdat je nog te weinig snelheid hebt kun je ook niet corrigeren met de rolroeren.
Het probleem bij een schaalzwever is dat jouw worp (zeker bij weinig wind) onvoldoende is om de minimale vliegsnelheid te bereiken. De motor moet dus trekken en binnen 1 of 2 meter de snelheid hoog genoeg krijgen. Lukt dat niet dan heb je een probleem :-) Vraag me maar niet hoe ik dat geleerd heb....
Rennen en dan gooien is mij ook slecht bevallen. Het is vrijwel onmogelijk je zwever goed recht te houden als jij die met één hand vast hebt, de motor draait en je rent.

Het volgende probleem is dat bij vol gas de zwever uit je hand getrokken wordt en je niet goed kunt gooien. Je moet dus nét zoveel gas geven dat je nog kunt gooien en de zwever op snelheid komt. Eenmaal stabiel kun je meer gas geven en uitklimmen.

Die Thermik XXXL heb ik ook zien starten. Die is ietsje groter en weegt ook 6 kg maar kan veel langzamer vliegen. Dat scheelt denk ik een hoop.

Zeker de eerste starts zou ik je toestel door een ander laten gooien zodat jij direct kunt sturen. als het toestel eenmaal goed is uitgetrimd zou je het in principe zelf moeten kunnen.

Een startkarretje is ook handig als je dat kunt gebruiken op jouw veld.
Bertus had dat voor zijn 4,5m ASH26

http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/14075-ash-26-bouwverslag-hij-heeft-gevlogen-update-03-11-a-9.html

Laatst bewerkt door een moderator:
zo een karretje is DE oplossing!
voor zowel kleine als grote zwevers... heb je een kleine sleper en ook een kleine (naar verhouding grote) zwever, dan heeft het slepertje het ook moeilijk om de zwever vooruit te trekken in het gras. een slee of karretje is dan ideaal om te starten. zodra de vlieger lift, valt het er onder uit.

het belangrijkste is dat je invalshoek van de vleugel niet te fel mag zijn, liever een graadje naar omhoog als naar beneden, of de zwever wil niet van het karretje, maar duwt het net vaster

gewoon bouwen en testen :p tensnoods houten schijfjes als wieletjes. of een sleetje.

dit is dan wel geen schaalzwever.
Superlicht model met zeer sterke motor zo te zien.

Ik ben er nog steeds niet in geslaagd mijn zwever te starten.
Heb een startkarretje gemaakt maar aangezien het gras wat te hoog staat werkt dit dus niet.
Heb een handstart geprobeerd maar met weinig of geen wind niet te doen.
ps. ben al van vorig jaar aan het zoeken naar een club in Belgie, regio Antwerpen.Tot hiertoe geen sucses, In Brecht geen antwoord op mail,(vorig jaar ledenstop).
Wommelgem geen grote zwevers wegens hoogtebeperking,(CTR Deurne)
Herenthals op de wachtlijst...wegens ledenstop.

P8010004_sm.jpg

't Is met 8,75 kg de zwaarste van dit draadje...

Motor: Strecker 330.20.14 10p + Reisenauer (6:1) + LS 23x12
Accu: 12S 4000mAh

http://www.leskycomposite.at/PACE FXEFX.htm
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?p=1489378

Ja wel de zwaarste maar hij heeft zo'n groot vleugeloppervlak dat hij erg langzaam kan vliegen,
Met een schaalzwever is dat anders.
En ook de romp is veel groter hij legt meer op je hand dan dat je hem vast kan pakken.

Ons karretje is ook niet helemaal goed, ik zou hem nu anders maken.
2 wielen voor en 1 bestuurbare achter.

al eens zitten denken,zou het niet mogelijk zijn met een korte bungee,hij zal dan natuurlijk niet hoog geraken maar als hij gelost is de motor starten?

Ja, dat kan heel goed. Als je een grondstart kunt doen zeker (al zijn daar ook risico's aan verbonden - een tip aan de grond kan erg vervelend zijn aan een bungee omdat je niet kunt stoppen zoals bij slepen of een elektrische lier). Als je moet gooien is dat ook weer tamelijk riskant - een grote schaalzwever wil nog wel eens overtrekken bij een worp aan een elastiek.

nja bij ons op de club in herentals is altijd een lange wachtlijst.
we kunnen maar 100 leden aan.

en het maximum wat bij ons vliegt van spanwijdte is 5m50, dus veel groter kan het landingsplein niet aan om te slepen en/of landen

Back