Hoi,
Mijn ASW20 is 4 meter en weegt 4500 gram. Weggooien gaat op zich prima maar het blijft altijd een spannende aangelegenheid.
Je moet er om denken minimaal recht vooruit te gooien, liever nog iets naar beneden. Als je ergens op een verhoging kunt staan zodat je een metertje extra hebt kan dat erg prettig zijn.
Als je omhoog gooit loopt de snelheid direct terug en overtrekt hij. Omdat je nog te weinig snelheid hebt kun je ook niet corrigeren met de rolroeren.
Het probleem bij een schaalzwever is dat jouw worp (zeker bij weinig wind) onvoldoende is om de minimale vliegsnelheid te bereiken. De motor moet dus trekken en binnen 1 of 2 meter de snelheid hoog genoeg krijgen. Lukt dat niet dan heb je een probleem

Vraag me maar niet hoe ik dat geleerd heb....
Rennen en dan gooien is mij ook slecht bevallen. Het is vrijwel onmogelijk je zwever goed recht te houden als jij die met één hand vast hebt, de motor draait en je rent.
Het volgende probleem is dat bij vol gas de zwever uit je hand getrokken wordt en je niet goed kunt gooien. Je moet dus nét zoveel gas geven dat je nog kunt gooien en de zwever op snelheid komt. Eenmaal stabiel kun je meer gas geven en uitklimmen.
Die Thermik XXXL heb ik ook zien starten. Die is ietsje groter en weegt ook 6 kg maar kan veel langzamer vliegen. Dat scheelt denk ik een hoop.
Zeker de eerste starts zou ik je toestel door een ander laten gooien zodat jij direct kunt sturen. als het toestel eenmaal goed is uitgetrimd zou je het in principe zelf moeten kunnen.
Een startkarretje is ook handig als je dat kunt gebruiken op jouw veld.
Bertus had dat voor zijn 4,5m ASH26
http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/14075-ash-26-bouwverslag-hij-heeft-gevlogen-update-03-11-a-9.html