4 cilinder tweetaktmotor met vertraging (nieuw filmpje)

Deze week een begin gemaakt met de 4 cilinder tweetakt boxermotor met vertraging.
Ik ga deze motor opbouwen uit twee losse 2 cilinder lijnmotoren ,Robin NBT bosmaaier motor 22cc per cilinder.
In totaal dus 88cc


Van een motor heb ik de cilinders en zuigers omgedraait zodat ik de uitlaten allemaal onder heb



en de 4 carburateurs allemaal aan de bovenkant.



De vertraging bestaat uit twee losse tandriemen die samen op een grote poelie lopen op de propelloras



Doordat ik tandriemen gebruik blijven de twee losse motoren altijd syncroon lopen.
Verder komen er twee boxer ontstekingen op
Als alles klaar is komt dit op mijn motorentestbank de Piper Pa18 van 3.2mtr

Nou schiet maar eens op het ontwerp en het idee, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
 
Laatst bewerkt:
Heb het in het verre verleden eens geknutseld, en jou setup lijkt veel op zoals ik hem had. Ook toevallig twee stuks NBTwin robin motoren, en ook de tandriem overbrenging. Ik had echter 1 grote pouly, en 1 riem om het geheel. Daarnaast nog een kleine aandrukrol (twee gladde lagertjes die aan de gladde kant van de tandriem drukken), om de riem te spannen. De riem was ruim voldoende sterk.
En vooral als je de motoren zo "vertimed" dat echt alle vier slagen goed verdeeld zijn over 360 graden, dan loopt het geheel zo vreselijk mooi, super stil, super smooth, en erg veel kracht.

Ik ga dit volgen, ben erg benieuwd,
succes, Aldert
 
Het worden twee losse boxer ontstekingen.
Ieder motor zijn eigen onsteking met eigen sensor etc.
Ik zit nog even te twijfelen of de sensor van motor 2 op de magneet van motor 1 laat werken maar dan 90 graden later.

Op de rechter motor zie je de sensor van motor 1 op 90 graden zou dan de sensor van de 2e motor kunnen komen.
 
Heb het in het verre verleden eens geknutseld, en jou setup lijkt veel op zoals ik hem had. Ook toevallig twee stuks NBTwin robin motoren, en ook de tandriem overbrenging. Ik had echter 1 grote pouly, en 1 riem om het geheel. Daarnaast nog een kleine aandrukrol (twee gladde lagertjes die aan de gladde kant van de tandriem drukken), om de riem te spannen. De riem was ruim voldoende sterk.
En vooral als je de motoren zo "vertimed" dat echt alle vier slagen goed verdeeld zijn over 360 graden, dan loopt het geheel zo vreselijk mooi, super stil, super smooth, en erg veel kracht.

Ik ga dit volgen, ben erg benieuwd,
succes, Aldert

He dat is leuk om te horen.
Ze worden idd zo getimed als een echte 4 cilinder dus onstekingsvolgorde 1,3,2,4
Wat voor vetraging en prop heb jij toen gebruikt
 
Laatst bewerkt:
He dat is leuk om te horen.
Ze worden idd zo getimed als een echte 4 cilinder dus onstekingsvolgorde 1,3,2,4
Wat voor vetraging en prop heb jij toen gebruikt

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, met een 4 cyl tweetakt in boxer configuratie.
Volgens mij kom je uit op 1&3 tegelijk ontsteken en 2&4 tegelijk, als je de cylinders zo nummert
er vanuitgaand dat 1&3 en 2&4 gelijktijdig naar buiten en naar binnen bewegen;

^^
1 3
2 4

Ik heb zelf ook nog een 2 cyl Robin liggen, die ik wil ombouwen naar vliegtuigmotor.
Ik wil van dat zware vliegwiel en magneten af, dus wil naar electr. ontsteking.
Ik ben echter nog geen ontsteking tegengekomen die geschikt is voor een lijnmotor, dus ik zal aangewezen zijn op twee ééncylinder ontstekingen?

Welke units ga jij gebruiken? (ik gok hobby King?)

Intressant project, ga ik volgen!
 
Nico

Is het systeem wat Citroen vroeger op zijn 2CV gebruikte geen idee?
Dubbele bobine die twee hoogspannings uitgangen heeft die tegelijk worden aangestuurd. Beide bougies vonken dus tegelijk, een na de compressieslag en de andere dus in de uitlaatslag van de andere cylinder. Werkte toen nog op contactpunten maar is natuurlijk electronisch aan te sturen.
 
Als alles klaar is komt dit op mijn motorentestbank de Piper Pa18 van 3.2mtr

heel interessant hier.

ga je hem alleen maar laten lopen op je piper (omdat je spreekt over testbank) of ga je er ook echt mee vliegen? het zal wel een behoorlijk gewicht worden dan..wat weegt die motor bij elkaar eigenlijk?
 
Een vliegtuig is om mee te vliegen ,en dat gaan we dan ook doen natuurlijk.
De piper is een makkelijke kist om motoren te testen, het komt niet op een kilo en het zwaartepunt is ook niet zo belangrijk.
 
Vandaag heeft mijn vader de poelies uitgedraaid voor de lagers en een hoofdas gemaakt uit 42CrMo4 staal.


bedankt pa netje gemaakt (hij kijkt hier af en toe ook en vind de reacties wel leuk)
Nu de bevestigingsgaten voor de hoofdas op de motor en de verstelmogelijkheid om de poelie te spannen.
De propelloropname vanavond nog even uittekenen.
Wordt vervolgt
 
He dat is leuk om te horen.
Ze worden idd zo getimed als een echte 4 cilinder dus onstekingsvolgorde 1,3,2,4
Wat voor vetraging en prop heb jij toen gebruikt

Vertraging was exact dezelfde tandriempouly's die je ook gebruikt, 1:2, volgens mij 25 tands op de motorassen, en 50 op de uitgaande as waar vervolgens weer een normale v-snaar pouly gemonteerd zat als PTO. Tandriem pouly's kwamen van het werk van mijn vader, en prop ?? ...;) Hij zat op een stepje m.b.v. een normale v-snaar naar het achterwiel (kruiwagenvelg met stepbandje... heel stoer... met een blikken v-naar pouly van een wasmachine aan de velg gelast).
De 4 cilinder trok harder dan een 120cc 1 cilinder (Stihl MS88 motor), maar had wel minder snelheid/toeren onder last.

Je project ziet er goed uit!


Succes, greetz, Aldert
 
Het worden twee losse boxer ontstekingen.
Ieder motor zijn eigen onsteking met eigen sensor etc.
Ik zit nog even te twijfelen of de sensor van motor 2 op de magneet van motor 1 laat werken maar dan 90 graden later.

Op de rechter motor zie je de sensor van motor 1 op 90 graden zou dan de sensor van de 2e motor kunnen komen.



Heb je twee verschillende motoren gebruikt, of zijn de cylinderkoppen van de linkse op de foto bewerkt?
 
Het waren ooit twee dezelfde motoren allen bij de linker had de vorige eigenaar de koppen afgedraaid om er waterkoeling van te maken voor in een boot. Ik heb er weer een koelring van aluminium omheen gemaakt omdat hij natuurlijk voor mijn toepassing luchtgekoeld moet zijn.
Als iemand nog goede cilinders en zuigers van een robin bosmaaier 22cc heeft liggen dan wil ik er nog wel twee hebben om de te vervangen.
 
Back
Top