zo even weer een kleine update .
ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met de vraag hoe ik het ktw ga besturen.ik heb er voor gekozen om het ktw geheel automatisch en gecontroleerd in en uit laten klappen,ik heb bij conrad een c-control besteld.dat is een klein printje met een eprom er op die geheel vrij programmeerbaar is (via pc).
de c-control heefd maar liefst 16 vrijprogrammeerbare in en uitgangen. 8O
ik heb de software als volg geschreven : via een schakelaartje op de zender word di 1 hoog (digitale ingang 1) dan gaan de deuren open ,als de deuren open zijn (wat via een eindschakelaartje geregistreerd word) dan word de servo die het ktw omhoog trekt in de stand "hoog" gezet als het eindschakelaartje van het ktw gemaakt word dan word de motor blokkering er af gehaald en word de regelaar van de motor vrijgegeven,ook word de deur servo weer in de stand "laag"gestuurd.
en als het schakelaartje op de zender weer terug gezet word gaat het geheel in omgekeerde volgorde weer inklappen ,dus eerst deuren open, regelaar blokeren,prop in de juiste stand blokkeren,mast van het ktw omlaag,deuren weer dicht,

.
het grote voordeel van deze automatisering is dat je niet hoefd na te denken of je het wel in de juiste volgorde doet ,en nog een groot voordeel vind ik dat het gecontroleerd word .
als bijvoorbeeld de deuren (om wat voor reden dan ook) niet open gaan dan kan nooit de mast omhoog komen omdat eerst het eindschakelaartje gemaakt moet worden.
zo word elke stap gecontroleerd voor de volgende stap vrijgegeven word.
en dit alles voor het luttele bedag van 49 eurotjes incl software,interface kabel. :lol: :lol: :lol:
ik ben nu nog bezig om een klein printje te maken waarop wat kleine relais zitten en een 6 tal potmetertjes om de servo's af te regelen, want de servo's worden niet op de ontvanger aangesloten,de print word op kanaal 8 van de ontvanger aangesloten en het programma in de eprom regelt de rest ,dus kan ik me helemaal op het vliegen concentreren :sleeping: (als het goed is :roll: :? )
als ik het geheel klaar heb zal ik er wel een fototje van posten