4 meter zwever (aangepaste titel)

8O Je laat er tenminste geen gras over groeien. :lol:

Als je in dat tempo doorgaat vlieg je zeker weten eerder dan ik. :wink:

Bertus zei:
Je vroeg of het met je motor ging lukken.
Kan je het aantal cellen even geven waar je mee wil vliegen.
En het toerental per volt ook even graag dan hoef ik niet te zoeken :P
Ik kan je misschien dan wel even helpen.

het toerental is 1270 rpm/per volt
het aantal cellen weet ik nog niet (nog niet over nagedacht :oops: )

Bertus zei:
redelijk goed denk ik zo.
dus het kan denk je?
bedankt voor het rekenwerk
hoe doe je dat eigenlijk heb je daat een progamma voor of zo? :?: of ben je zo,n studiebol die dat zo ff uit je duim zuigt :teacher:
:wink:

zo ik ben weer terug uit oostenrijk
een dagje eerder dan gepland ivm :onweer: :onweer: ik kan iedereen aanraden om daar es heen te gaan hoor. er zijn daar hellingen te over.alleen had ik meer dan 1 zwever mee moeten nemen :( ik had namelijk alleen maar een ripper meegenomen (im beperkte ruimte in de auto))
maar door een losgeraakt stuurstangetje van een rolroer wou deze niet meer lekker vliegen 8O ,gevolg:rompje gebarsten en het ballastlood was foetsie dus na die dag niet meer vliegen :(
maar ja we zijn weer in nederland en ik ga morgen gelijk weer aan de slag met de asw.
ik heb voor de vakantie al een malletje getrokken van de rug (ivm de operatie aan dr rug :lol: :lol: )zodat ik de deuren alvast kan maken
normal_corset.JPG

gisteren ff lekker bezig geweest met het maken van het ktw
ik heb er voor gekozen om de motor recht onder het ktw te plaatsen en de prop met een starre as aan te drijven zie onderstaande foto
normal_gedeeltelijk%20voltooid.jpg

ik kom niet weg met een snaar aandrijving omdat het ingebouwde landingswiel dan in de weg zit .
ik heb het frame eerst gemaakt van printplaat waarop aan weerszijden koper zit
toen ik alles pas had gezaagd, kon ik het gewoon in elkaar solderen en daarna het overtollig koper er simpelweg afge-etst.(ivm gewicht)
hierdoor is het een mooi stevig geheel geworden .
normal_ktw2.jpg

inmiddels is het frame ook mooi wit gespoten en heb ik het even ingebouwd om de zien of alles vrij loopt en het geheel mooi soepel in en uitklapt (wat wel het geval was :lol: )
inebouwd%20%20ingeklapt%7E0.jpg

ik heb het asje dat de vleugels tegen verdraaing verhinderd gebruikt als scharnierpunt.
normal_ingebouwd%20uitgeklapt.jpg

wat nu nog rest is het mechaniekje te maken wat de prop in de juiste stand blokkeerd (omdat het ktw natuurlijk aleen maar naar binnen kan met de propeller in het verlengde van het ktw ,anders word de romp zo breed :lol: :lol: )
het stuurstroom schema voor het georganiseerd in en uitklappen van het geheel heb ik bijna klaar ,ik heb het zo gemaakt dat het alleen maar in kan klappen (of uit) als de deuren open zijn /prop id de juiste positie geblokkerd is/motor wordt pas vrijgegeven als de mast volledig is uitgeklapt.

nee hoor het zit echt muurvast trouwens de delen waar de echte krachten op komen te staan zit met boutjes en moertjes vast zoals de blokje waar de motor op zit . en en boven aan de mast waar de haakse overbrenging zit.

nou om eerlijk te zijn vind ik dat helemaal niet lelijk hoor.
het is dat mn romp te smal is anders had ik het waarschijnlijk net zo gedaan hoor.
trouwens jou ktw is een van de weinige in nederland die goed functioneerd 8O
dus wat zeur je nou :wink:

zo even weer een kleine update .
ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met de vraag hoe ik het ktw ga besturen.ik heb er voor gekozen om het ktw geheel automatisch en gecontroleerd in en uit laten klappen,ik heb bij conrad een c-control besteld.dat is een klein printje met een eprom er op die geheel vrij programmeerbaar is (via pc).
de c-control heefd maar liefst 16 vrijprogrammeerbare in en uitgangen. 8O
ik heb de software als volg geschreven : via een schakelaartje op de zender word di 1 hoog (digitale ingang 1) dan gaan de deuren open ,als de deuren open zijn (wat via een eindschakelaartje geregistreerd word) dan word de servo die het ktw omhoog trekt in de stand "hoog" gezet als het eindschakelaartje van het ktw gemaakt word dan word de motor blokkering er af gehaald en word de regelaar van de motor vrijgegeven,ook word de deur servo weer in de stand "laag"gestuurd.

en als het schakelaartje op de zender weer terug gezet word gaat het geheel in omgekeerde volgorde weer inklappen ,dus eerst deuren open, regelaar blokeren,prop in de juiste stand blokkeren,mast van het ktw omlaag,deuren weer dicht, :D .
het grote voordeel van deze automatisering is dat je niet hoefd na te denken of je het wel in de juiste volgorde doet ,en nog een groot voordeel vind ik dat het gecontroleerd word .
als bijvoorbeeld de deuren (om wat voor reden dan ook) niet open gaan dan kan nooit de mast omhoog komen omdat eerst het eindschakelaartje gemaakt moet worden.
zo word elke stap gecontroleerd voor de volgende stap vrijgegeven word.

en dit alles voor het luttele bedag van 49 eurotjes incl software,interface kabel. :lol: :lol: :lol:
ik ben nu nog bezig om een klein printje te maken waarop wat kleine relais zitten en een 6 tal potmetertjes om de servo's af te regelen, want de servo's worden niet op de ontvanger aangesloten,de print word op kanaal 8 van de ontvanger aangesloten en het programma in de eprom regelt de rest ,dus kan ik me helemaal op het vliegen concentreren :sleeping: (als het goed is :roll: :? )
als ik het geheel klaar heb zal ik er wel een fototje van posten

Druk druk druk :lol:

Kun jij nu je motor proportioneel bedienen?
Dat ben ik zeker van plan.

Voor Bert had ik een schakelingetje gemaakt die langzaam het toerental opvoerd. Via een paar dipswitches kun je ingeven hoe snel de toeren moeten toenemen en het begin toerental (rem vertraging was in de software vastgelegt).
Echter dit voldoed toch niet helemaal.
De zwever gaat nog al snel op zijn neus.
Je kunt dit nooit vooraf helemaal goed instellen (hoogte van het gras, windsterkte etc).

ja ik heb er straks een gewone regelaar er tussen zitten .
ik had inderdaad al begrepen dat er problemen waren met het optoeren van de motor ,ik hoop er op deze manier geen last van te hebben omdat je de motor rustig kunt optoeren en eventueel direct aan te passen.
maar de regelaar word bij mij wel buitenbedrijf gesteld op het moment dat de mast word ingeklapt ,dus op het moment dat ik de regelaar die het geheel bestuurd het comando geef van: inklappen die handel dan worden eerst de deuren geopend en dan de motor regelaar geblokkeerd enz

Back